Svar: Niver

27. januar 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Spørgejørgen

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål :)

Når din datter niver dig, griber ud efter dig, tager fat i dit hår eller i dine kinder, ryster sine hænder osv. Så er det ikke for at gøre dig ondt. Hun niver ikke bevidst og har ingen idé om, at det gør ondt på dig eller er ubehageligt. Hun gør det, fordi hun endnu ikke kan styre sine bevægelser og ikke har dannet de motoriske evner der gør, at hun kan finde ud af at kæle.

Det er heller ikke fordi hun er sur, men en måde hun søger din kontakt på. Hun tager naturligt fat i det hun kan få fat i - om det er hår, legetøj, en kind, din halskæde eller dit øje - hun griber ud efter det som fanger hendes interesse og hun skelner ikke mellem om det er det ene eller det andet.

Det er rigtig dejligt at hun griber ud efter dig og det lyder som om at hun er meget glad for sin mor:) Hun elsker når hun f.eks. ligger på puslebordet, hvor jeres kontakt er tæt og intens, hun ser dig, du kikker på hende, du reagerer på hendes signaler, pludren, lyde, mimik, blik osv. og du bøjer dig ned. Og hun reagerer naturligt med at tage fat i dig, tage fat i dit ansigt, som hun nu kender og naturligt opfatter som noget trygt og dejligt :)

Hun øver naturligt også sin styrke, spænder sine hænder, knytter hænderne, slipper osv. og det er helt naturligt. Hun skal stille og roligt lære sig det at tage fat, slippe, tage fat igen og kunne gøre det bevidst. Griberefleksen er medfødt og alle børn kan naturligt tage fat, men det tager tid at lære at slippe bevidst :)

At hun hurtigt bliver træt og utilfreds kan godt skyldes at du forsøger at ændre på hendes rytme, det er naturligt hårdt for hende. Det kan dog også sagtens ...

Annonce

... skyldes hendes alder og den udvikling hun går igennem. Netop omkring 6 måneders alderen sker der rigtig meget med børn både mentalt og motorisk. Man kalder det for tigerspring, når de har disse perioder, hvor de udvikler sig meget på mange områder, og det er perioder, som er kendetegnet ved at barnet virker pylret, tryghedssøgende, skifter meget mellem at være glad og være utilfreds og det er ikke usædvanligt at man som mor netop i 6 måneders alderen bliver lidt frustreret. Du synes sandsynligvis at du gør alt for hende, forsøger at stille hende tilpas, men det føles som om at det bare ikke er godt nok - hun pylrer alligevel ...

Det kan du læse meget mere om i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Om du skal holde hende aktiv og vågen eller putte hende, afhænger helt af hvad årsagen er til at du forsøger at ændre rytme og hvordan din datter i øvrigt trives. Som udgangspunkt skal hun jo have lov til at sove, når hun er træt og viser behov for det - modsat, så har hun også en alder, hvor det at hun gaber ikke nødvendigvis betyder at hun skal puttes, men at hun faktisk keder sig og har brug for at du leger med hende, tumler, bader, pusler eller andet for så derefter at være mere klar til at blive puttet .. :)

Hvis hun sover, vågner let op og du luller hende i søvn og hun så atter falder i søvn, så tæller dette tidsmæssigt som en fuld lur. Men hvis hun er vågen i ½ time, så har hun jo i princippet ikke sovet i denne halve time og den tæller således ikke helt med. Det kan give hende ro og hvile at ligge og slappe af i ½ time, men det vil ikke være ligeså effektivt, som hvis hun sover rigtigt :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder