Svar: Min søn bider mig
21. januar 2012
Alder:
17 mdr.
Kære Mamama
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn i din drengs alder bider. Det hænger ofte sammen med han endnu ikke rigtig har udviklet sprog nok til at sætte ord på sine følelser og når han bliver sur eller frustreret, så kan han finde på at bide. Faktisk kan han også finde på at bide, hvis I sider og nusser, krammer og kysser - så kammer hans kys over i et bid, som en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" og det er således ikke i ond mening at han bider, men fordi han mangler ord :)
Det er rigtig vigtigt at du forsøger at undgå at det sker. Det betyder at du skal prøve at få ham afledt, trække dit ben eller skulder let til dig, når du kan mærke at han skal til at bide, prøve at snakke lidt med ham og få ham på andre tanker, så han glemmer at han ville bide og i stedet henledes på noget andet. Det er vigtigt fordi, hvis du reagerer meget voldsomt, skælder meget ud osv. så er der en risiko for at han bliver fastlåst i situationen og at det at bide bliver forstærket.
Men naturligvis må du også sige nej, hvis han når at bide dig. Og det er her vigtigt at du siger nej, på en måde, hvor han ikke er i tvivl om at det her var forkert og det synes du ikke er sjovt. Det betyder at han f.eks. skal sætte fra dig. Hvis han er i din favn og bider dig i skulderen eller lignende, så skal du sætte ham ned på gulvet imens du siger "Nej!" eller "AV!" så han forstår at det er forkert. Det at lade en handling følge med, - at sætte ham fra dig, gør det lettere for ham at fornemme og forstå at det er forkert og det hjælper ham med at huske det til næste gang, han har tendens til at forløbe sig.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske