Brev:
Overvægtig?
21. januar 2012
Alder:
4 år, 2 mdr.
Overvægtig?
Hej Helen!!
Jeg skriver til dig ang vores ældste, en pige på 4,2 år.
Jeg har i et stykke tid været lidt bekymret for om hun var lidt til den buttet side. Hun har altid ligget over middel i kurverne, men inden for normalen og højde og vægt har passet sammen og til 4-års undersøgelsen sagde lægen hellere ikke noget. (hun er 106 cm og vejer 19 kg, så hun ligger faktisk lige på grænsen i følge sundhedsstyrelsens hjemmeside - en lettere barn dom) og når jeg ser på hende ifht til jævnalderen syntes jeg hun er lidt større, eller det vil sige jeg er bange for at hun bliver det.
Jeg syntes bare at vi lever et forholdsvis sundt liv til hverdag og at vi endda synes hun er småtspisende. vi forsøger at spise grønt og varrighende, og spare på sukker.
på en typisk dag spiser hun:
Morgenmad: havregrød el havregryn m minimælk og lidtsukker eller musli m minimælk.
formiddag: frugt og brød fx boller el knækbrød( i Bh)
Frokost: madpakke ca 1.5 rugbrød m fx leverpostej, spegepølse max 9%, markrel i tomat, kødpølse, fingen pålæg, gnavegrønt, nogle gang en yogurt men altid nøglehuls mærket- mandler el nødder.
eftermiddag Samme som formiddag.
aftensmad: spiser hun ikke særlig meget, og er som regel sulten senere lige inden hun skal i seng, hvor hun så får en rugbrødmad, havregryn el frugt, aldrig noget usundt.
Hun er lidt kræsen, men vi har en afslppende tilgang til det. Hun skal helst smage påtingene, men vi tvinger hende ikke og spiser hun ikke til måltiderne må hun gerne få noget på et andet tidspunkt.
Hun snacker den tit i løbet af dagen, men næsten altid kun frugt og grønt, begrænser kiks og lign meget. i hverdagen får vi kun vand og mælk
Det eneste jeg kan se er at hun spiser meget frugt og ikke for så meget protein (kød).
Vi forsøger at begrænse søde sager i hverdagen men er ikke fanatiske. Hun har endnu ikke fået sodavand og vi frå kun juice og saft ved særlige lejl.
Hun går i en udbørnehave og er meget træt når hun kommer hjem og ser ofte tv lige når hun kommer hjem. Ellers bruger hun meget tid på kreative ting , tegne male, perler og bogstaver.
I weekenderne er vi meget ude (nedlagt landejendom), men hun går ikke til nogle fritidsaktivteter, vi syntes hun er for træt når hun kommer hjem. Børnehaven siger hun er meget aktiv og nyder at være ude, men at hun også søger de lidt stille aktiviteter.
Jeg syntes det er lidt svært at se hvor vi evt skal sætte ind.
Både hendes far og jeg er normalvægtige, spiser forholdsvis sundt (især foran børnener:0) ) Vi er aktive i hverdagen.
Med venlig hilsen
Lisa