Overvægtig?

21. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Overvægtig?

Hej Helen!!

Jeg skriver til dig ang vores ældste, en pige på 4,2 år.

Jeg har i et stykke tid været lidt bekymret for om hun var lidt til den buttet side. Hun har altid ligget over middel i kurverne, men inden for normalen og højde og vægt har passet sammen og til 4-års undersøgelsen sagde lægen hellere ikke noget. (hun er 106 cm og vejer 19 kg, så hun ligger faktisk lige på grænsen i følge sundhedsstyrelsens hjemmeside - en lettere barn dom) og når jeg ser på hende ifht til jævnalderen syntes jeg hun er lidt større, eller det vil sige jeg er bange for at hun bliver det.

Jeg syntes bare at vi lever et forholdsvis sundt liv til hverdag og at vi endda synes hun er småtspisende. vi forsøger at spise grønt og varrighende, og spare på sukker.
på en typisk dag spiser hun:

Morgenmad: havregrød el havregryn m minimælk og lidtsukker eller musli m minimælk.
formiddag: frugt og brød fx boller el knækbrød( i Bh)
Frokost: madpakke ca 1.5 rugbrød m fx leverpostej, spegepølse max 9%, markrel i tomat, kødpølse, fingen pålæg, gnavegrønt, nogle gang en yogurt men altid nøglehuls mærket- mandler el nødder.
eftermiddag Samme som formiddag.
aftensmad: spiser hun ikke særlig meget, og er som regel sulten senere lige inden hun skal i seng, hvor hun så får en rugbrødmad, ...

Annonce

... havregryn el frugt, aldrig noget usundt.

Hun er lidt kræsen, men vi har en afslppende tilgang til det. Hun skal helst smage påtingene, men vi tvinger hende ikke og spiser hun ikke til måltiderne må hun gerne få noget på et andet tidspunkt.

Hun snacker den tit i løbet af dagen, men næsten altid kun frugt og grønt, begrænser kiks og lign meget. i hverdagen får vi kun vand og mælk

Det eneste jeg kan se er at hun spiser meget frugt og ikke for så meget protein (kød).

Vi forsøger at begrænse søde sager i hverdagen men er ikke fanatiske. Hun har endnu ikke fået sodavand og vi frå kun juice og saft ved særlige lejl.

Hun går i en udbørnehave og er meget træt når hun kommer hjem og ser ofte tv lige når hun kommer hjem. Ellers bruger hun meget tid på kreative ting , tegne male, perler og bogstaver.

I weekenderne er vi meget ude (nedlagt landejendom), men hun går ikke til nogle fritidsaktivteter, vi syntes hun er for træt når hun kommer hjem. Børnehaven siger hun er meget aktiv og nyder at være ude, men at hun også søger de lidt stille aktiviteter.

Jeg syntes det er lidt svært at se hvor vi evt skal sætte ind.

Både hendes far og jeg er normalvægtige, spiser forholdsvis sundt (især foran børnener:0) ) Vi er aktive i hverdagen.

Med venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder