Svar: Overvægtig?

21. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lisa

Tak for dit brev :)

Din datter er som du skriver på nuværende tidspunkt inden for normalområdet vægtmæssigt og lægen har heller ikke kommenteret på hendes vægt og højde, da hun var til undersøgelse sidst. Men du skal naturligvis være opmærksom, hvilket du jo også lyder til at være.

Du kan ikke kun regne med BMI tal og de udregnede angivelser, du er også nødt til at se på hvordan hun er bygget - om hun er en pige der har kraftige knogler og som umiddelbart syner slank nok, eller om hun har tendens til topmave og lidt "deller" over buksekanten .. Og umiddelbart lyder hun ikke til at være for tyk og det lyder også som om at hun spiser sundt og som om at I er meget opmærksomme i hverdagen.

Der hvor I måske skal sætte lidt ind er hendes aktivitetsniveau. Det er rigtig dejligt at I bor på en landejendom, hvor hun kan boltre sig og I har mulighed for udendørs aktiviteter og det er også rigtig dejligt at hun går i en ude-børnehave. Du fortæller også at pædagogerne oplever hende aktiv og godt igang i løbet af dagen og det er super. Men samtidig fortæller du også at hun i børnehaven ofte foretrækker de lidt stille aktiviteter og at hun også derhjemme søger mest mod at se fjernsyn, lege med perler og sidde og tegne. Og det skal der naturligvis også være plads til - men når jeg tænker at I skal være opmærksomme her, så er det fordi hun, når hun kommer i skole naturligt vil sidde endnu mere stille og hvis hun har tendens til at komme til at veje for meget, så er det en rigtig god idé at få gjort det til en vane allerede nu, at aktiviteter er en fast del af hverdagen.

Måske vil hun løbe på løbehjul, rulleskøjter eller andet .. Det kunne også være at I skulle overveje om hun kunne begynde at gå til gymnastik, dans, svømning - bare en gang om ugen. Dette fordi det er ...

Annonce

... noget som kræver at hun bevæger sig og det er også noget hun kan bibeholde når hun starter i skole og på den måde stadig være sikker på at holde sig igang til den tid. For når først hun starter i skole, så vil hun sidde stille det meste af dagen og så er det ofte svært at få ændret vaner og få aktiviteterne ind i hverdagen.

Og så er det naturligvis rigtig vigtigt at I ikke taler om at jeres datter er for tyk eller giver hende indtryk af at hun ikke er som hun skal være. Det er vigtigt at du gør dig nogle overvejelser, overtaler hende til at komme med ud og lege, gå en lang tur, løbe om kap eller lignende, uden at du taler om vægt, motion osv. med hende. Det skal være sjovt og hun må under ingen omstændigheder føle sig forkert :) Ligesom du også skal bibeholde de gode spisevaner og sikre at de mellemmåltider hun får er sunde og gode.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Har hun brug for lidt gnavesnack, så lav en tallerken med lidt skrællede gulerodsstykker, lidt agurk, rød peberfrugt eller lignende og står det på bordet, vil hun sikkert spise det - og det er bedre end frugt. En god tommelfingerregel er at alt det som skal gnaves, må hun gerne spise en del af :) Et æble er således også bedre end en banan, en blomme og en appelsin - for et æble gnaver du også. Men bedst er det med gnave grøntsager, som f.eks. gulerødder :)

Hun vokser hele tiden og hendes krop gennemgår også en stor forandring nu, hvor det lidt buttede babyagtige udtryk helt forsvinder og hun bliver mere rank, slank og en større pige at se på. Så der sker meget netop nu og det kan sagtens ske at det lidt buttede forsvinder af sig selv, netop fordi hun vokser og ændrer sig - men det er som sagt rigtig fint at du er opmærksom og søger for både sund kost og aktiviteter i løbet af dagen :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien