Søvnkrisen forværres

22. januar 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnkrisen forværres

Kære Helen,

Tusind tak igen for dit svar omkring søvn og rytme.

Jeg kan slet ikke tro det kun er en uges tid siden jeg skrev at alt gik ret godt og det eneste problem vi slåssede med, var at vores datter vågner kl 5, og ikke sover længere. Det føles som om vi ikke har sovet i flere måneder. Men sådan er det vist at blive mor, har jeg fornemmelsen af. Det går op og ned. Det er fantastisk følsomt og lykkeligt og det er til tider et mareridt ...

Lige nu er det vores datters søvn fokuspunkt for hele familien (vi har min kærestes 4 årige halvdelen af tiden). Igår meldte jeg, med bristende hjerte, afbud til min svigerindes bryllup, og min kæreste og hans datter tog afsted alene. Det skyldes at vi i den sidste lille uges tid har været vågne med vores lille pige fra 3.00 til 4.30. Hun vågner næsten præcis kl 3, jeg ammer hende i min seng, liggende, og hun falder helt til ro, sover næsten, hvorefter jeg stille og blidt rykker hende til hendes lift, som hun har sovet i lige siden hun kom til verden. Den står hævet lige ved siden af min seng. (vi vil flytte hende til tremmeseng i næste uge.. ville vente til efter bryllup, da vi skulle have sovet på hotel og så kunne hun sove i liften der - om dagen har hun længe sovet i voksipose) Nu vågner hun så op, kigger, sparker til dynen, grynter, ja, opfører sig på alle måder som når det er morgen.

Jeg kan lige så godt droppe at forsøge med en hånd på hendes bryst eller tyssende ord. Det ER forsøgt og jeg bliver kun mere frustreret af hendes modstand og det er jo også synd for hende. Så jeg tager hende op, svøber hende og går en time rundt med hende før hun sover fra 4.30-6.00. Min kæreste vil meget gerne tage hende, da min ryg og nakke efterhånden er så ødelagt at jeg går med smerter hele tiden og har svært ved at ligge i sengen også. Jeg har fået en times massage og det har hjulpet lidt, men er stenhård og min sheuerman bliver hurtigt forværret. Jeg kan ikke blive ved som nu!! Men kan ikke finde noget alternativ... Hun skriger når han tager over og det bliver hun ved med, værre og værre, indtil jeg tager hende igen. Hun vil slet ikke være hos ham.

Kl. 6.00 vågner hun og spiser meget lidt og er så helt vågen igen (men ikke udhvilet). Jeg står op og visser hende igen i svøb. Oftest uden held. Så sætter jeg mig med hende i stuen (eller min kæreste gør). Kl. 7 hviner hun , som hun gør om aftenen ved sengetid (hun har på intet tidspunkt været glad og frisk her mellem 6 og 7). Jeg visser hende i svøb igen. Hun sover fra 7.15-7.45. Vågner, lidt mere udhvilet. Pusles, ammes, leger lidt, synger, remser... og puttes ved ni tiden hvor hun er meget træt.

Dagene forløber fint hvad angår søvn og mad. Hun sover ude i vognen, formiddag og over middag (9-11) og (13-15) cirka. Jeg går med hende i vognen 16.30 til 17. Hun ammes 19.15, sover kl. 20. Så helt som det skal være. MEN MEN MEN.... hun er ikke glad og udhvilet. Hun er irritabel, svær at få til at spise og finder ingen ro ved noget. Hviner som når hun er overtræt, gnider fødderne mod hinanden som når hun er træt osv.... Værst er det om aftenen, hvor hun faktisk virker til at vi kunne putte hende ret kort tid efter hun vågner fra sin sene lur. ALtså fra 15-16.30 har vi ulvetimen, hvor hun er træt og urolig, og så fra kl 17, der virker det ærligt talt bare som om det er nat og vi holder hende vågen! Så som jeg ser det, har hun fået vendt sit døgn til at nat går fra 17-03 :-(

Hvordan sulan arbejder vi videre herfra?? Skal hendes puttetidpunkt flyttes? Vi har tidligere forsøgt med kl 21, men det giver ingen forskel, og kl 19, men så var hun vågen kl 2.00. Jeg har forsøgt at vække hende kl. 1.00 for at amme, fordi jeg tænkte hun så ville tage det lange stræk der, indtil kl.5-6 - men hun ...

Annonce

... vågner ALLIGEVEL kl. 3.00 og vil ikke sove mere!!

Skal jeg lade hende ligge kl. 3? Hun græder ikke, med holder mig vågen også, ved at sparke rundt og lave lyde, og min erfaring er at lader jeg hende ligge blive hun bare mere og mere kørt op og sværere at få til ro igen.. I nat forsøgte jeg at tage hende op 2.30, før hun selv vågnede, for måske DET ville gøre at hun sov videre bagefter. Det virkede ikke. Hun faldt næsten i søvn ved brystet, men da jeg så flyttede hende og lagde mine hænder på hende og ssshhh sssshhhh, slog hun bare øjnene helt op og flækkede munden i et stort grin (men hun er IKKE frisk! .. det er ikke et grin som når hun virkelig er vågen og glad) og det er IKKE morgen..

Skal vi bare holde ud?? Er der noget som helst vi kan gøre? Nu har hun efterhånden været vågen i mere end en måned kl. 5 og nu er det så blevet til kl 3! ;-( Jeg er bare så træt og har så ondt i ryggen. Jeg bruger al hendes sovetid om dagen på at finde oplysning, læse om søvn og gruble over hvad vi kan gøre, for det går rigtig meget ud over vores liv allesammen, at vi ikke får søvn om natten. Og så smerter det mig at vores lille pige ikke er frisk og glad i dagtimerne, som førhen. Jeg kommer ikke ud, orker ikke at gøre rent eller vaske tøj, men slæber mig sammen til at gøre det allermest nødvendige. Går ture med vognen som en zombie, har pludselig ikke appetit (den plejer eller aldrig at svigte), har ikke mod på noget, kan ikke sove i dagtimerne fordi mine tanker kører rundt og jeg har uro i kroppen - ja, jeg er stresset til maksimum!

Førhen har jeg sovet 9 timer hver nat, nogle gange 10 i weekenden, så er altså normalt et menneske med brug for megen søvn og jeg kan mærke at det er fuldstændigt ødelæggende for min livskvalitet ikke at sove. Jeg græder stort set hver dag over bagateller og tæller tit minutterne til hun skal sove lur, så jeg ikke skal være "på" i et par timer. Allermest er jeg bare så ked af at det skal være sådan, hun er den dejligste lille pige og lige nu føler jeg at jeg går glip af hende og bare kæmper en kamp hele tiden. Og jeg synes vi gør ALT hvad vi kan, for at stimulere; pludre, grine, mosle, være nære osv.... det er selvfølgelig heller ikke hele tiden at hun er ked af det, men det føles sådan når jeg har sådan et underskud. Men altså, hun sover fint om dagen jo! Og bliver udfordret alt det vi kan både fysisk, motorisk, nært og kærligt osv...

Nogle tanker? Hvordan får vi vendt dette? Vi er begyndt med risgrød til frokost og det går fint. Hun synes det er sjovt og vil selv styre skeen. Til aften mens vi andre spiser kan hun sidde med en agurk eller andet og sutte på (men hun sidder på skød, vil ikke sidde i vippestol på dette tidspunkt.. det er som sagt "nat" for hende). Hun er faktisk svær at "holde vågen", vi synger og løfter i slynge osv... men vi kan jo ikke putte hende kl 17.30!

Hjælp.

Kærlig hilsen D.

Ps. Vi gør også meget ud af at tænde lys kl 7.30 og være mere livlige, snakke, sige godmorgen, synge osv og om aftenen er vi i stuen med dæmpet lys, tv, når storesøster er her, nogle gange moster eller venner på besøg.. altid rimelig roligt.. jeg ammer i sengen før hun puttes - men måske skal vi have mere lys om aftenen, så det ikke er "nat"? Hun spiser næsten ikke i løbet af aftenen, men så til gengæld i næsten en time, af begge bryster når hun skal sove til natten. I det hele taget spiser hun gerne meget "samlet" :

8.00 (spiser godt)
11.30 (efter grød, spiser lidt)
12.30 inden lur (spiser godt)
15 (ikke særlig meget)
17.30 (ikke særlig meget)
19.15 (spiser godt til natten)
3.00 (spiser godt)
6.00 (ikke særlig meget)..
Jeg forsøger at lægge hende til oftere, som du kan se kl. 11.30 og 15.. men det gider hun ikke rigtig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi