Svar: Pusle før sengetid

20. januar 2012

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej

Det er helt normalt at børn i perioder ikke vil det vi voksne vil og naturligt derfor siger nej, - som udtryk for at de også selv vil bestemme. De har deres egen vilje, deres egen mening om tingene og jo ældre jeres datter bliver, jo mere vil I naturligt mærke dette. Det er helt okay, der er jo tale om at hun udvikler sig i sund og god retning og det hører med til hendes spirende selvstændighed at sige "nej!" og ryste på hovedet :)

Det er vigtigt at I ikke gør det til en kamp, men prøver at lade det passerer, når hun ikke vil være på puslebordet. giv det ikke for meget opmærksomhed, men fine alternative måder at pusle hende på og så er hun naturligt parat igen efter en periode.

Det kan være en god idé at inddrage hende, så det ikke er jer der skifter hende og hun er passiv. Nu er hun ikke så gammel endnu, men det kan f.eks. nogle gange være en idé, hvis hun selv kan kravle op på puslebordet, med hjælp fra jer via en trappestol eller lignende. De fleste børn er normalt omkring 1 ½ år inden de begynder at kunne dette, men hvis perioden varer længe er ...

Annonce

... det måske et råd I kan bruge. I skal her naturligvis sikre jer at hun ikke kan falde ned og slå sig og hun må ikke selv kunne begynde at kravle rundt uden at I er der, det er for farligt.

Det kan også hjælpe at inddrage hende ved at få hende til at finde den nye ble, finde et par rene bukser eller lignende, ligesom det kan være en idé at give hende cremetuben i hånden og lade hende være med til at komme lidt creme på numsen, når I har vasket. Hun kan også være med til at løfte numsen selv, så bleen kan komme ind under hende - så hun føler sig inddraget og ikke føler at det er jer der styrer alt det der foregår omkring skiftning.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så kan det nogle gange være en rigtig god idé at afslutte skiftningen ved at starte med et aftenbad. Så hun får bleen af på badeværelset, kommer i bad og derefter godt pakket ind i håndklædet og gerne liggende på et håndklæde på puslepuden, så det er rart, måske gerne vil frotteres lidt ekstra med håndklædet, smøres ind i creme, få nattøj osv. på og så gøres klar til natten.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder