Svar: Pusle før sengetid
20. januar 2012
Alder:
15 mdr.
Hej
Det er helt normalt at børn i perioder ikke vil det vi voksne vil og naturligt derfor siger nej, - som udtryk for at de også selv vil bestemme. De har deres egen vilje, deres egen mening om tingene og jo ældre jeres datter bliver, jo mere vil I naturligt mærke dette. Det er helt okay, der er jo tale om at hun udvikler sig i sund og god retning og det hører med til hendes spirende selvstændighed at sige "nej!" og ryste på hovedet :)
Det er vigtigt at I ikke gør det til en kamp, men prøver at lade det passerer, når hun ikke vil være på puslebordet. giv det ikke for meget opmærksomhed, men fine alternative måder at pusle hende på og så er hun naturligt parat igen efter en periode.
Det kan være en god idé at inddrage hende, så det ikke er jer der skifter hende og hun er passiv. Nu er hun ikke så gammel endnu, men det kan f.eks. nogle gange være en idé, hvis hun selv kan kravle op på puslebordet, med hjælp fra jer via en trappestol eller lignende. De fleste børn er normalt omkring 1 ½ år inden de begynder at kunne dette, men hvis perioden varer længe er det måske et råd I kan bruge. I skal her naturligvis sikre jer at hun ikke kan falde ned og slå sig og hun må ikke selv kunne begynde at kravle rundt uden at I er der, det er for farligt.
Det kan også hjælpe at inddrage hende ved at få hende til at finde den nye ble, finde et par rene bukser eller lignende, ligesom det kan være en idé at give hende cremetuben i hånden og lade hende være med til at komme lidt creme på numsen, når I har vasket. Hun kan også være med til at løfte numsen selv, så bleen kan komme ind under hende - så hun føler sig inddraget og ikke føler at det er jer der styrer alt det der foregår omkring skiftning.
Og så kan det nogle gange være en rigtig god idé at afslutte skiftningen ved at starte med et aftenbad. Så hun får bleen af på badeværelset, kommer i bad og derefter godt pakket ind i håndklædet og gerne liggende på et håndklæde på puslepuden, så det er rart, måske gerne vil frotteres lidt ekstra med håndklædet, smøres ind i creme, få nattøj osv. på og så gøres klar til natten.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske