Svar: Treårig dreng virker meget lille

18. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til to

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du nu selv har fået lyst til at skrive, efter at have fulgt med i brevkassen på sidelinjen :)

Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres drengs start på livet har betydning for og stadig påvirker ham, hans evne til at lære og evne til at imødekomme nye skift og store ændringer. Det er helt naturligt at han på nogle punkter lærer senere end andre og det er helt naturligt at han på nogle punkter er mere følsom og ikke tåler skift på samme måde som jævnaldrene børn gør. Han reagerer som han gør, fordi han er født før tid og det er derfor han nogle gange "virker meget lille".

Vores hjerne modnes efter en genetisk kode og dermed skal ting læres i en bestemt rækkefølge. Og det der sikrer at hjernen er klar til brug eller at vi lærer det vi skal, når vi forventes at lære det, er Myelin. Myelin er fedtskeder, der sidder omkring nervecellernes ledninger og som sikrer at de signaler der skal sendes i fra celle til celle bliver sendt hurtigt og sikkert. Og især hos børn der er født for tidligt, vil hjernen naturligt være ekstra umoden og dermed ekstra følsom, og barnet udsættes også for en masse stress, der naturligt giver endnu mere påvirkning af hjernen. Det gælder især børn født meget tidligt, men faktisk er man nu mere og mere opmærksom på at børn født mellem uge 34 og 36+6 også har brug for at blive set og mødt mere som for tidlig fødte børn, end som et lille maturt barn ...

Og din dreng vil naturligt være påvirket af dette. Forklaringen på at han har grædt meget, har været meget syg og haft påvirket immunforsvar, har været ulykkelig over skift til vuggestue og børnehave osv. kan sagtens findes i det faktum at han er født før tid. Og du skal også forvente at han vil "udvikle sig i ryk". Det vil sandsynligvis være sådan, at han i perioder vokser rigtig meget både motorisk og mentalt og du vil opleve ham på niveau med andre børn, men så tager de andre børn et spring - deres hjerne begynder at ...

Annonce

... danne nye myelinskeder og det sker faktisk nu i 3-4 års alderen og igen halter han så bagefter. Han kommer efter det stille og roligt, når op på højde med de andre og du vil føle at nu går det rigtig godt og omkring tidspunktet for skolestart, så vil du sansynligvis igen kunne mærke en forskel - de andre børn "springer fra ham" udviklingsmæssigt - de danner nye myelinskeder og han halter bagefter ...

Desværre kan man ikke give børn myelin og på den måde fremme deres udvikling, men forskning tyder på at børn kan hjælpes ved at man tilfører dem essentielle fedtsyrer - det der også kaldes EPA, DHA og GLA eller i daglig tale også kaldes fiskeolie eller omega-3/Omega-6. Det er et meget spændende emne, som der forskes mere og mere i og det er især interessant for jer, der har børn som er født før tid og som naturligt på nogle områder virker "små" eller "halter lidt efter" deres kammerater.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne få din dreng til at spise fisk næsten hver dag - det kan være forskelligt smørbart fiskepålæg til frokost, det kan være rejer, muslinger osv. det tæller også med, ligesom det kan være rødspætter, sild, laks, torsk eller hvad I nu kunne tænkes at spise. Alternativet kunne være et tilskud af fiskeolie ...

Derudover vil jeg sige at det er meget vigtigt at I ikke stiller krav til ham som han ikke kan honorere. På mange punkter skal I se ham, som var han 1 år yngre end han reelt er og det er helt okay at han har sin sut, ligesom det er helt okay at han ikke interesserer sig for at gå på toilettet og blive renlig nu. Han skal have tid og han skal have lov til at få den tid han har behov for. Bliv ved med at gøre det I hele tiden har gjort "givet ham masser af kærlighed, tryghed og omsorg" og I skal ikke opfordre ham til at være større end han er. Men støtte og guide ham, så der hele tiden sker en udvikling for ham, så han hele tiden bliver bedre og kan flere ting, men i det tempo som passer sig for ham :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!