Svar: Søvn og trille rundt
15. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - det er kun dejligt, når familier skriver til mig rundt omkring fra hele verden :)
Der kan naturligvis være flere ting der spiller ind hos jer, men jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
Det er meget normalt at børn i din datters alder, ikke spiser helt nok om dagen, men behovet for mad/væske skal jo stilles og derfor søger de det ekstra om natten. Når de ikke får indtaget helt nok i dagtimerne, så skyldes det at de er så opmærksomme på verden og hvad der sker omkring dem, at de lader sig forstyrrer, når de spiser. Der er så meget der er mere interessant end det at spise ...
Måske er din datter en meget opmærksom lille pige? Du oplever sandsynligvis at hun nogle gange spiser, så slipper hun flasken og smiler til dig, så tager hun flasken igen, spiser lidt, slipper igen og ligger og pludrer, tager fat igen og så kommer far måske ind i stuen og så slipper hun og kikker efter ham og det er meget sjovere end at spise og så spiser hun pludselig ikke helt nok ...
Det er også sådan at børn i denne alder nogle gange spiser rigtig godt af skemaden. De vil rigtig gerne have med ske, de åbner gladeligt munden, når skeen nærmer sig og nyder at få andet end mælk - men hun er stadig for lille til at kunne regulere sit behov selv og hvis hun får for meget skemad, altså for store mængder af gangen, så vil det fjerne pladsen til mælk og igen skal hun søge mælken ekstra om natten, for at få sit behov for mælk = væske dækket. Derfor anbefaler jeg at man i denne alder giver 2 skemåltider dagligt og ikke giver mere end ½ -¾ dl af gangen, netop for stadig at sikre plads nok til mælken.
Jeg anbefaler også at I med den alder jeres datter har nu forsøger at følge en nogenlunde fast rytme for dagen. Det vil sige faste tidspunkter for lure, mad, mælk og aktiviteter og det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner og får mælk inden hun skal puttes. Igen for så vidt muligt at sikre plads nok til begge dele.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet variere dog lidt efter hvor lang 3. lur er og hvor sent den ligger
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske. De fleste børn kan først undvære flasken midt nat, når de er 6 måneder.
Nogle børn vil også have en rytme, hvor de får flaske omkring kl 20, igen først på natten f.eks. kl 01/02 og så igen næste morgen tidlig og det er helt okay. De må gerne sove 5 timer fra f.eks. 20 til 01, hvis de har det godt med det :)
Med hensyn til at trille og bevæge sig, så er det vigtigt at jeres datter ligger på maven så meget som muligt. Og det lyder som om at din datter er god til dette. Det at hun nu er begyndt at strække sig op i armene og løfte sig op, når hun ligger maveliggende, lyder meget fint og som om at hun er stærk i nakke, ryg og arme.
Prøv om du kan få hende til at trille fra mav til ryg ved at holde et stykke spændende legetøj eller lignende ved hendes ansigt og så få hende til at dreje hovedet efter det. Det at hovedet drejes vil få hende til at få lidt overbalance, fordi hovedet vejer meget og på den måde vil hun finde ud af at hun kan dreje sig, tilte om på siden og derfra videre om på ryggen.
Prøv også at lægge hende på en skrå pude, udnyt f.eks. puslepudens sider, så hun hjælpes lidt med at trille.
Og så er det meget vigtigt at du bevæger hende, vipper hende, gynger hende, vugger hende og drejer hende rundt. Jo mere hun kan bevæges, jo mere stimuleres hendes balance og jo mere vil hun også selv begynde at dreje :)
Når hun ligger på ryggen og triller om på siden, så er der ikke lang vej igen for at komme videre op på maven og du må gerne give hende et lille puf, for lige at hjælpe hende lidt på vej, ligesom du igen kan prøve at udnytte lidt skrå sider, for at hun guides lidt og selv finder ud af at kunne det sidste stykke.
Det kan her også hjælpe at give hende rangle sokker på fødderne, fordi hun så tager fat i sine tæer og når hun har fat i dem, så får hun let overbalance, triller om på siden og når hun så strækker benene - så vupti, så finder hun pludselig ud af at komme om på maven :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske