Endnu en dårlig sover

15. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Endnu en dårlig sover

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, fordi jeg er træt. Jeg ved godt, at man ikke skal sætte næsen op efter syv timers sammenhængende søvn, når man har små børn, men et søvnunderskud i snart seksethalvt år er ved at tage pippet fra mig.

Kort er historien, at min store dreng, som nu er 6½, fik natteskræk som 14 måneder gammel. Efter syv måneder med forskellige undersøgelser og behandling med Eye-Q fiskeolie og bsdm-massage, forsvandt natteskrækken og han har siden sovet rigtig godt og alderssvarende med enkelte nætter i ny og næ, hvor han er vågnet med mareridt og vokseværk. Alt sammen som det skal være.

Nu er hans lillebror begyndt at vise tegn på søvnforstyrrelser. Lillebror har siden fødslen for knap 3½ år siden sovet dårligt. Jeg har endda haft skriverier med dig om dette. Da han smed luren i vs/bhv, kom der en en kort periode med god søvn. Men siden midt november har det været helt skørt.

Antallet af nætter med urolig/forstyrret søvn er tiltaget og er nu oppe på gennemsnitlig tre ud af 4 nætter.

Han falder fint i søvn og sover roligt de første par timer. Deriefter begynder han at klynke, græde, være meget urolig, sætte sig op.... altsammen med lukkede øjne og tilsyneladende sovende.

Senere på natten, gerne fire-seks timer efter lægning, har han en skrigeperiode, der varer mellem fem minutter og to timer, oftest ca en ...

Annonce

... halv time. Og jeg mener SKRIGE. Ikke bare græde, men virkelig skrige. Endnu en periode som denne kommer efter yderligere fire-seks timer og kort før, vi står op. Mellem disse to perioder er han urolig.

Under skrigeperioderne er han spændt i kroppen, sparker, slår, kaster sig rundt, skriger, råber. Nogle gange fortæller han - måske hvad han drømmer - om biller i sengen, om en bog, der er gået i stykker. Sådanne ting.

Det ligner meget natteskræk som den store havde, men forskellen er bl.a. at der kan være flere perioder hver nat, hvor den store kun havde en. Ligeledes er det anderledes, at han snakker (bruger ord) og fortæller, men dette skyldes måske alderen. Det er også anderledes, at han sætter sig op og bevæger sig rundt i sengen, men også dette kan skyldes alderen.

Jeg er naturligvis nervøs for, om også han har natteskræk, da jeg husker det som en forfærdelig tid, hvor jeg knap kunne passe mit arbejde og følte mig ressourcesvag. Dengang var vi to forældre til et barn (selvom det altid var mig, der to nætterne), men nu er jeg alene med to børn.

Jeg har givet ham Eye-Q fiskeolie i en lille måned, men det har ingen effekt, som det havde med den store.

Mit spørgsmål til dig er naturligvis, om dette er en alderssvarende søvnforstyrrelse, eller om jeg skal gå videre til læge og den samme "mølle" som med den store.

Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor