Brev:
Endnu en dårlig sover
15. januar 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Endnu en dårlig sover
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, fordi jeg er træt. Jeg ved godt, at man ikke skal sætte næsen op efter syv timers sammenhængende søvn, når man har små børn, men et søvnunderskud i snart seksethalvt år er ved at tage pippet fra mig.
Kort er historien, at min store dreng, som nu er 6½, fik natteskræk som 14 måneder gammel. Efter syv måneder med forskellige undersøgelser og behandling med Eye-Q fiskeolie og bsdm-massage, forsvandt natteskrækken og han har siden sovet rigtig godt og alderssvarende med enkelte nætter i ny og næ, hvor han er vågnet med mareridt og vokseværk. Alt sammen som det skal være.
Nu er hans lillebror begyndt at vise tegn på søvnforstyrrelser. Lillebror har siden fødslen for knap 3½ år siden sovet dårligt. Jeg har endda haft skriverier med dig om dette. Da han smed luren i vs/bhv, kom der en en kort periode med god søvn. Men siden midt november har det været helt skørt.
Antallet af nætter med urolig/forstyrret søvn er tiltaget og er nu oppe på gennemsnitlig tre ud af 4 nætter.
Han falder fint i søvn og sover roligt de første par timer. Deriefter begynder han at klynke, græde, være meget urolig, sætte sig op.... altsammen med lukkede øjne og tilsyneladende sovende.
Senere på natten, gerne fire-seks timer efter lægning, har han en skrigeperiode, der varer mellem fem minutter og to timer, oftest ca en halv time. Og jeg mener SKRIGE. Ikke bare græde, men virkelig skrige. Endnu en periode som denne kommer efter yderligere fire-seks timer og kort før, vi står op. Mellem disse to perioder er han urolig.
Under skrigeperioderne er han spændt i kroppen, sparker, slår, kaster sig rundt, skriger, råber. Nogle gange fortæller han - måske hvad han drømmer - om biller i sengen, om en bog, der er gået i stykker. Sådanne ting.
Det ligner meget natteskræk som den store havde, men forskellen er bl.a. at der kan være flere perioder hver nat, hvor den store kun havde en. Ligeledes er det anderledes, at han snakker (bruger ord) og fortæller, men dette skyldes måske alderen. Det er også anderledes, at han sætter sig op og bevæger sig rundt i sengen, men også dette kan skyldes alderen.
Jeg er naturligvis nervøs for, om også han har natteskræk, da jeg husker det som en forfærdelig tid, hvor jeg knap kunne passe mit arbejde og følte mig ressourcesvag. Dengang var vi to forældre til et barn (selvom det altid var mig, der to nætterne), men nu er jeg alene med to børn.
Jeg har givet ham Eye-Q fiskeolie i en lille måned, men det har ingen effekt, som det havde med den store.
Mit spørgsmål til dig er naturligvis, om dette er en alderssvarende søvnforstyrrelse, eller om jeg skal gå videre til læge og den samme "mølle" som med den store.
Gitte