Svar: Bad, klipning, sko osv

13. januar 2012

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære V´s mor

Med den alder jeres dreng har, så er det naturligvis begrænset, hvor meget I kan forklare ham - men prøv alligevel ..

For ofte så protesterer barnet fordi det oplever tingene som et overgreb. Han er ikke klar til at blive klippet, skulle prøve sko eller blive vasket. Han er ikke forberedt på, hvad det er der nu skal ske og ofte kan det faktisk hjælpe at sætte lidt ord på, at det er det I skal, så han hører jer tale om det. I kunne f.eks. sige "vi kører hen til frisøren, hun rører ved dit hår" og vise ham hvordan. "Det gør ikke ondt". "Du kan sidde på mors skød og mor passer på dig og så klipper frisøren ligeså forsigtigt her og her ..." og det samme, når I skal prøve sko. I skal sætte ord på og forberede ham på, hvad det er der skal ske, hvad I skal.

Og du skal også forberede ham, når han skal vaskes. Det er enormt ubehageligt at få en bruser hen over hovedet, når og hvis man ikke er forberedt på det. Han føler at han bliver kvalt og hvis han har oplevet det et par gange, så er han skrækslagen over at få bad. Her vil det ikke være nok at forberede ham, her er du sandsynligvis nødt til at starte forfra og lade ham sidde i et babybadekar og så lade ham selv prøve stille og roligt at hælde lidt vand på sin krop. F.eks. ...

Annonce

... med en lille vandkande - lidt på armene, lidt på maven og slet ikke på håret eller i hovedet de første mange gange. Og i takt med at han bliver mere og mere fortrolig med vandet og igen er tryg ved det at få bad så kan i begynde at gøre håret lidt vådt og senere prøve med lidt sæbe. Det er nødt til at have sin tid, hvis man er så bange, som han lyder til at være og I er nødt til at starte forfra med masser af tålmodighed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg ved ikke hvordan jeres dreng generelt har det med berøring, høje lyde (der kan være mange høje lyde forbundet med at skulle i bad og vandet kommer ud af bruseren) osv. Hvis I oplever at han generelt ikke bryder sig særlig meget om at blive kærtegnet, hvis I oplever at han ikke bryder sig om at have klister på fingrene, hvis han irriteres voldsomt over syningerne i sine strømper, irriteres af vaskemærkerne i sit tøj osv. så har jeres dreng måske et lidt umodent sansesystem. Så registrerer hans følesans i højere grad og reagerer mere voldsomt, end I normalt ville forvente. Det kunne være tegn på at han har brug for lidt sansemotorisk træning og der er både ergoterapeuter og fysioterapeuter der er uddannet i netop dette. Bare en tanke, som I også kan tage med jer ... :)

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig