Svar: Bad, klipning, sko osv
13. januar 2012
Alder:
22 mdr.
Kære V´s mor
Med den alder jeres dreng har, så er det naturligvis begrænset, hvor meget I kan forklare ham - men prøv alligevel ..
For ofte så protesterer barnet fordi det oplever tingene som et overgreb. Han er ikke klar til at blive klippet, skulle prøve sko eller blive vasket. Han er ikke forberedt på, hvad det er der nu skal ske og ofte kan det faktisk hjælpe at sætte lidt ord på, at det er det I skal, så han hører jer tale om det. I kunne f.eks. sige "vi kører hen til frisøren, hun rører ved dit hår" og vise ham hvordan. "Det gør ikke ondt". "Du kan sidde på mors skød og mor passer på dig og så klipper frisøren ligeså forsigtigt her og her ..." og det samme, når I skal prøve sko. I skal sætte ord på og forberede ham på, hvad det er der skal ske, hvad I skal.
Og du skal også forberede ham, når han skal vaskes. Det er enormt ubehageligt at få en bruser hen over hovedet, når og hvis man ikke er forberedt på det. Han føler at han bliver kvalt og hvis han har oplevet det et par gange, så er han skrækslagen over at få bad. Her vil det ikke være nok at forberede ham, her er du sandsynligvis nødt til at starte forfra og lade ham sidde i et babybadekar og så lade ham selv prøve stille og roligt at hælde lidt vand på sin krop. F.eks. med en lille vandkande - lidt på armene, lidt på maven og slet ikke på håret eller i hovedet de første mange gange. Og i takt med at han bliver mere og mere fortrolig med vandet og igen er tryg ved det at få bad så kan i begynde at gøre håret lidt vådt og senere prøve med lidt sæbe. Det er nødt til at have sin tid, hvis man er så bange, som han lyder til at være og I er nødt til at starte forfra med masser af tålmodighed.
Jeg ved ikke hvordan jeres dreng generelt har det med berøring, høje lyde (der kan være mange høje lyde forbundet med at skulle i bad og vandet kommer ud af bruseren) osv. Hvis I oplever at han generelt ikke bryder sig særlig meget om at blive kærtegnet, hvis I oplever at han ikke bryder sig om at have klister på fingrene, hvis han irriteres voldsomt over syningerne i sine strømper, irriteres af vaskemærkerne i sit tøj osv. så har jeres dreng måske et lidt umodent sansesystem. Så registrerer hans følesans i højere grad og reagerer mere voldsomt, end I normalt ville forvente. Det kunne være tegn på at han har brug for lidt sansemotorisk træning og der er både ergoterapeuter og fysioterapeuter der er uddannet i netop dette. Bare en tanke, som I også kan tage med jer ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske