Vågner mange gange

13. januar 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Vågner mange gange

Hej Helen

Vi er de stolte forældre af en lille dreng på 8 mdr... Vi har lige fra hans fødsel gjort rigtig meget brug af din brevkasse og den hjælper os rigtig meget på mange forskellige ting ...

Du får lige en forhistorie, da jeg syntes det hører med...

C, er en dejlig lille basse, han vejede 4088 kg og var 54 cm, da han blev født. Vi havde en lang og udmattende fødsel, fordi han lå skævt med kraniet og ikke rigtig kunne komme ud...Vi fik ham hjem 2 dage efter fødslen og opdagede med det samme, at han græd mere, end vi havde opdaget andre børn gjorde... Der gik lang tid og mange besøg hos, børnelæge, børneafdeling og familielæge, som alle mente det var maven, den var gal med.. Han fik derfor Mylecon dråber fra han var 6 uger til ca 5 mdr.

Men gråden blev ved, så vi tog til kiropraktor. Det viste sig, da også at han havde spændinger i ryggen, som gjorde meget ondt på ham.. C, Har kunne løfte sit hoved fra gulvet fra han var 1.5 uge, og vi havde fået at vide fra alle at han var da en meget stærk lille dreng... Det skulle så vise sig det var hans muskler, der simpelthen var så anspændte at han kunne alt muligt, langt før han burde... Efter 1 kiropraktor besøg, da han var 4 mdr, kunne vi mærke en forskel i hans krop. Den var som gele og han var ikke længere helt stiv i kroppen...

På dette tidspunkt havde vi desværre fået nogle dårlige vaner.. Vi hoppede ham i søvn i vores favn på en gymnastikbold eller på sengen og han skulle hele tiden være i bevægelse. Vi havde store problemer med at lægge ham fra os og han vågnede og græd MANGE gange i løbet af natten... Vi troede længe at det var på grund af de dårlige vaner vi havde indarbejdet. Eller fordi, han havde haft ondt i så mange måneder og han derfor skreg meget og meget højt... Vi har altid trøstet ham meget, aldrig ladet ham græde og generelt haft meget kropskontakt.. Han vil ikke sove i vores seng, og er meget urolig når jeg prøver på dette..

Både vi selv og vores sundhedsplerske er enige om at C, er et ”High Need barn”, som kræver rigtig meget af os som forældre og har et højt energi niveau. Vi anser det, for vores fornemmeste opgave, at fylde ham op med alt den kærlighed og omsorg han overhovet har behov for!

Nu til mit spørgsmål..
C, sover stadig ikke om natten... Putningen både dag og nat går rimelig smertefrit. Vi gør vores bedste for at have et fast ritual, som hedder aftensmad ca kl 17, leg på gulvet til ca 18.30 der får han nattøj på, så går vi ind i stuen og sidder i gyngestolen og synger en stille sang, når han begynder at brokke sig, går jeg ind og ammer ham på vores seng og bærer ham så ind i hans egen seng. Ofte falder han i ...

Annonce

... søvn, ved brystet men vågner næsten altid når jeg bærer ham ind og er glad for at blive puttet i sin egen seng og falder derefter i søvn.. ingen problemer der:)

Han sover typisk fra 19 til 22- 22.30, så begynder han at vågne og være rigtig ked! Vi tager ham op, trøster ham, fortæller små remser, som vi ved beroliger ham eller siger schhh.... Så lægger vi ham og går ud, han vågner hele natten med ca 45 min. mellemrum og er ked af det.. især mellem 23 og 03 skriger han og prutter helt vildt mange gange... Vi kan ikke trøste ham i sengen, han skal op i armene og falde i søvn... Jeg ammer ham kl 19 kl 00 og kl 04, han står som regel op kl 05 og vil ikke lægges igen, så hans far sidder med ham i armene, hvor han typisk kan lokkes til at sove 45 min til... Vi har fornyligt været til ørelæge for 2 gang men det ser helt fint ud...

Vores dagsplan ser sådan ud:
Tidlig morgen amning kl 04 – 04.30
Morgenmad kl 6.30 - 07 - stor potion havregrød med frugtmos
1 lur ca kl 09. Han sover typisk 45 min til 1.5 time
Frokost kl 10.30 – her spiser han meget forskelligt, rugbrøds bjælker m. Pålæg, frikadeller, pastaskruer, mos mm. Får vand af kop.
Eftermiddagsmad kl 13 – igen her får han meget varieret, typisk rugbrødshapsere med pålæg. Æg, avokado lidt frugt i hånden, mos, mm. Får vand af kop.
Sover igen ca 13.30- 14 i ca. 45 min til 1,5 time
Aftensmad ca kl 16.30- 17, her får han hvad vi får, fisk, kød, grøntsager, lasagne, pasta, suppe. Vand af kop.
I lang tid fik han også godnatgrød kl 18.30 inden amning. Fordi vi tænkte, han måske var sulten.. Men det tror jeg ikke er tilfældet, og vi holdt op, fordi vi var bange for han ikke kunne fordøje maden, når han sov.. Det skal lige siges han snildt bruger 45 min. på at spise. Han elsker at pille ved maden og er dygtig til selv at spise.. Vi sørger selvfølgelig for, at sidde ved ham og give ham skefulde, når der er en åbning:)

C, er en stor dreng på 10,5 kg og 77 cm.. så jeg tror han får rigelig mad...
Jeg forstår bare ikke hvorfor han vågner så mange gange og skriger?

High need børn” har behov for meget kropskontakt, men det virker som om han har ondt, er der noget jeg kan ændre på eller give ham?
Syntes du vi skal blive ved med at tage ham op? Eller skal vi trøste ham i hans seng?
Skal jeg holde op med amning?

Han er begyndt at bide rigtig meget med sine 4 tænder...Han gør det hele dagen, men er nu også begyndt at gøre det i søvne på mig?

Puha, en laaang smøre, håber inderligt, du kan finde hoved og hale i alle mine spørgsmål.. Vi vil bare så gerne gøre det godt – især nu, hvor det tog os så lang tid. at opdage det med ryggen...

Mange hilsner
Maddy

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder