Svar: Konstant utilfreds lille pige

12. januar 2012

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Tak for dit brev og velkommen til - det er godt du skriver :)

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, for det er svært at være på 24 timer i døgnet og det er rigtig dejligt at man, når man er to forældre, kan skiftes lidt og der en gang imellem er en der kan tage over. Det er derfor rigtig dejligt at du har din søster og det lyder som om at hun og du bruger hinanden meget i hverdagen.

Det er helt naturligt at din datter klynger sig ekstra meget til dig. Du er hendes mor og hendes tilknytning til dig, båndet hun har til dig er helt anderledes end det bånd hun har til andre. Det er vigtigt at du ikke ser hendes klyngeri som morsyge, men derimod som morglæde. Det er vigtigt fordi morsyge jo er negativt og noget hun skal holde op med, hvor morglæde er noget godt. Det er okay at være glad for sin mor.

Og faktisk er det et sundhedstegn, at hun netop viser ekstra meget behov for dig og klynger sig mere til dig. Du skal forestille dig at hun, når hun er sammen med dig, har brug for at få sit mor-depot fyldt ekstra op, for det er netop når hun er fyldt helt op med mor, at hun har noget at tære af, når hun passes af andre.. Og når I så er sammen igen, så har hun igen brug for mor, for at få behovet fyldt op igen.

Det er meget meget vigtigt at du ikke skubber hende fra dig og at du ikke afviser hende. Ingen bryder sig om at blive afvist og det er vigtigt at du medinddrager hende i de dagligdags ting. Det er ...

Annonce

... vigtigt at du lader hende være i nærheden af dig, så hun hele tiden kan se dig, du skal tale med hende, så hun føler sig set og mødt også selvom du laver noget praktisk ved siden af hende. Og en gang imellem skal du lige bøje dig ned og give hende et knus før du gør det du nu er igang med. Du skal også tage hende op, lade hende sidde i den høje stol, så hun kan se hvad du laver og følge med i hvad der foregår, når du f.eks. laver mad.

Din datter er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hendes hjerne er stadig så umoden, at hun ikke kan forholde sig til at du går ind i et andet rum. Når du går ud i køkkenet og lader hende blive tilbage i stuen, når du forsvinder bag en væk, så tror hun du er forsvundet for evigt. Så føler hun sig forladt og alene. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer ... Så hun har rigtig meget brug for dig og brug for at du reagerer på hende, viser hende at du er der. Faktisk er de fleste børn omkring 16 måneder før de begynder at have lidt bevidsthed om at vi ikke er forsvundet selvom vi er ude af syne :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Håber at dette kan give et billede af hvorfor lillepigen reagerer når du går og hvorfor hun er ekstra klyngende og viser ekstra meget brug for jer, når I er sammen - og ikke har samme behov for andre ... :)

Læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", netop om små børns følelser og behov :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor