Brev:
Søvnrytmeproblemer - 4 mdr.
12. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Søvnrytmeproblemer - 4 mdr.
Hej Helen.
Vi er nye her på siden, men vi har fulgt med på sidelinjen i et stykke tid.
Vi er lige blevet forældre til en skøn basse (han er 4 mdr. nu). Han har altid sovet fantastisk om dagen og ligeledes om natten. Nu er han så blevet 4 mdr og han burde have fået en eller anden form for rytme i hans søvn. Og det er netop hans søvn, der gør at vi nu skriver til dig.
Vi føler ikke han har en ordentlig dagsrytme som så gør at vi oplever en opslidende aftenputning, med tårer og skrig fra både barn og mor:-/
Hans søvnmønster er oftest som følgende:
Han vækker mig mellem 8-9, så får han bryst hvorefter han bliver skiftet og gøres klar til dagen. Så er han vågen mellem 1½ - 2 timer hvor vi leger sammen og han leger for sig selv (på sit aktivitetstæppe) mens jeg får morgenmad. Når han giver tegn på at være træt, ammer jeg igen og lægger ham herefter ud i barnevognen.
Han kommer altså ud for at sove mellem 10 – 11 og så kommer det interessante. Denne lur kan snildt varer indtil kl 15. Det er sjældent at han vågner før kl 15. Så kommer han ind, og han bliver ammet, skiftet og så bliver han aktiveret både af os, men han får også lov til lege alene. Her er han vågen i 1-2 timer. Så ammer jeg ham igen og han får dagens anden lur. Klokken er oftest ml. 16 og 17. Her sover han ml. 1 -2 timer.
Når han vågner, er klokken altså mellem 17 og 19. Så ammer jeg igen, han bliver skiftet og vi leger lidt. På de dage han er kommet ind mellem 17 og 18, får han en powernap hos mig ml. ca. 19.30 og 20.30. Når han vågner herfra gør jeg ham klar til natten - vasker ham - enten med klud eller i badekar, får d-dråber, kommer i natdragt og så op i stuen hvor vi hygger os i et par timer. Så får han aftenflaske ca. kl 22, (har han fået siden han var 2 uger gammel)- i øjeblikket ca. 235 ml. som han som regel drikker det hele af.
Inden han når at drikke hele flasken går vi ind i soveværelset hvor vi sætter os i en gyngestol og får det sidste af aftenflasken. Så lægger jeg ham i hans lift (han er faktisk ved at være for stor til den) da han ikke pt kan sove i sin tremmeseng - uden hyl og skrål, har vi valgt at lade ham blive i den. - Vi føler nemlig vi bliver nødt til at tage hensyn til vores ældste datter, der vågner når han græder (vi har fået pasning til hende et par nætter, hvor vi så vil lægge ham i sin egen seng). Når han er blevet lagt i liften trækker jeg spilledåsen op og begynder at svinge med liften indtil jeg kan se han er ved at overgive sig til søvnen. Det hele tager ca. 1 time - så på de gode dage sover han allerede ved 23 tiden.
Oftest er det sådan, at klokken bliver mellem 00.30 og 1.30 inden han endelig falder i søvn - i mellem tiden skriger han, fægter med armene osv. Han kan være meget urolig og kan ikke selv finde roen, - jeg har forsøgt at nusse ham, holde en hånd på brystet osv. men det virker mere til at gejle ham op.
At det kan gå så galt om aftenen, tror jeg skyldes han søvnrytme om dagen - han får vel ikke nok mad?
Det skal siges at når han først falder i søvn, så sover han min. 5 timer i streg. - som regel vågner han ved 6 tiden for at blive ammet for derefter at sove videre til mellem 8 og 9.
Kan vi gøre noget for at afkorte hans søvn om dagen?
Og hvad skal vi dog stille op om aftenen - når det kommer til putningen? - det er opslidende at han skriger så meget, både for os, men det må det bestemt også være for ham.
Håber virkelig du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
bassens forældre