Svar: Sproglig udvikling - 2 år, 6 mdr.
11. januar 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære NM
Netop den sproglige udvikling har vide rammer. Nogle børn taler hurtigt og med flere ord og i lange sætninger, andre børn siger ikke ret meget i lang tid og har måske svært ved visse sproglyde ... så det er meget svært at sige, hvad et barn på 2½ år præcist forventes at kunne, for det er vitterligt meget forskelligt.
Man taler om at der sker en ordspurt netop i 2 års alderen. Et 2 års barn vil normalt kunne forventes at tale i 2-3 ords sætninger og have et aktivt ordforråd på ca. 100-200 ord, hvor et 3 årigt barn vil kunne sætte ord sammen og lave sætninger på 3-5 ord og vil have et aktivt ordforråd på ca 600 ord.
De 2½ årige taler ikke nødvendigvis rent, men de bruger sproget bevidst til at fortælle om dagens oplevelser og de begynder at fortælle med ord, hvad de vil og hvad de ikke vil. De taler mere og mere, når de leger, - de taler med sig selv og de taler også med hinanden, når de leger. Nogle gange en masse ord, som inden andre end de selv forstår.
De er rigtig godt igang med at udvikle deres selvbillede og begynder at forholde sig til hvem de selv er og hvordan de påvirker andre. Og dette ser man ofte også i deres sprog, fordi de begynder at sige "jeg" eller "det er min" og netop på den måde begynder at blive bevidst om, hvem de selv er.
Men som sagt er de normale rammer meget vide ... :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske