Svar: Fikse ideer

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Trine

Tillykke med lillebror og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen :)

Det er normalt at børn har tvangshandlinger, det er til en vis grad naturligt. Børn gentager ting igen og igen, de kan se de samme film, de kan høre den samme bog og de vil gerne at bestemte ting foregår på en bestemt måde, fordi genkendelighed giver tryghed. Børn har brug for faste ritualer og jo mere rituelt det er, jo mere trygt er det også :)

Børn leger også lege, som indeholder tvangshandlinger - f.eks. lege som "ikke træde på stregerne mellem fliserne", det har de fleste af os prøvet uden at det på nogen måde er eller har været unormalt. Men man kan godt få tvangshandlinger i en sådan grad, at det begynder at blive invaliderende, fordi de påvirker hverdagen og ens daglige liv for meget.

Tvangshandlinger er gentagende ritualer, fysiske handlinger som styres af faste regler og systemer. Der vil ofte være tilknyttet angst og/eller ubehag til tvangshandlingen. Det betyder at netop det at gentage situationen, følge det bestemte ritual, skal lette netop den angst og det ubehag man føler. Man er altså nødt til at gøre en bestemt handling igen og igen og i et bestemt mønster for at få det bedre.

Når man lider af tvangshandlinger, så vil man naturligt forsøge at undgå de situationer, ting eller personer, som udløser tvangshandlingen. Man kalder det Obsessive Compulsive Disorder (OCD) og der er her tale om en angsttilstand, hvor man har tvangshandlinger eller tvangstanker. Det kan opstå hos alle, også hos børn, men hos de fleste ses det først omkring 8-10 års alderen eller i teenageårene og jeg synes ikke umiddelbart, at det du fortæller virker tvangspræget i den forstand.

Jeg hælder mest til at forklaringen hos jer handler om at der lige nu er sket meget store forandringer for jeres dreng. Når vi skal forholde os til verden, så bruger vi vores sanser. Alle vores sanser - vores følesans, balancesans, vores evne til at mærke andre og mærke os selv, vores høresans osv. Det hele hænger sammen og vi er dybt afhængige af at vores sanser fungerer godt, når vi skal forholde os til den verden vi lever i.

Det at jeres dreng lige nu skal forholde sig til store skift i hverdagen - skift til børnehave og det at blive storebror, kan godt gøre at han søger bestemte ritualer, fordi det giver tryghed. Det er genkendelighed og ro, en måde at holde fast, når nu der sker så meget nyt omkring ham. Det kan også være en måde at få lidt ekstra opmærksomhed fra jeres side på - at han sikrer sig at blive set, at I lige bruger lidt ekstra tid på ham, når han skal have creme smurt på armene osv. Det kan ...

Annonce

... være en måde at holde på jer på ...

Og så tænker jeg også at I kan overveje om han generelt har og har haft svært med skift og uro og mange aktiviteter? Nogle børn har det man kalder for sanseintegrationsproblemer, som handler om at det at bearbejde alle sansemæssige informationer er svært. Nogle børn har problemer med en enkelt sans, andre børn har problemer med flere sanser og når jeg læser jeres brev og beskrivelse af jeres dreng, - beskrivelsen af at der skal males, at der skal siges nogle bestemte lyde, at hans arme skal bevæge sig på en bestemt måde - det handler måske om at han bruger disse ting, for at mærke det der sker - fordi han har svært ved at sansebearbejde ... Det er svært at beskrive, men håber I forstår hvor jeg vil hen :)

Der findes ergoterapeuter som har specialiseret sig i at hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer og hvor man gennem leg får stimuleret barnet sanser og styrket barnet. Børn der er tilbageholdende og meget forsigtige vil faktisk ofte efter sansemotorisk træning begynde at lege mere, bruge sig selv mere og i det hele taget ændre adfærd. De får mere mod og tør pludselig kaste sig mere ud i leg - og tør pludselig også lege mere med andre børn og tør eller er pludselig i stand til at være med andre i større forsamlinger ... Børn kan dog også reagere lige modsat. Det kan være et barn som har rigtigt svært ved at finde ro, som hele tiden er i bevægelse - her kan barnet hjælpes til at mærke roen i sig selv og begynde at sidde mere stille og lave mindre aktive ting.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En ergoterapeut eller fysioterapeut vil også kunne observere om jeres dreng f.eks. har problemer med berøring, med det der også hedder taktil skyhed .. Hvordan har han det generelt med berøring - holder han af kys og knus, eller er det ubehageligt for ham? Går han på bare tæer, irriteres hans tæer af strømpesømme, reagerer han på vaskemærker i nakken og lignende? Hvordan har han det med at lege med fingermaling og lege med sand, vand og mudder? Vil han være med til at forme bollerne, hvis I bager eller vil han ikke have klistret bolledej i hånden?

Hvis I kan nikke genkendende til nogle af disse ting, så skyldes hans søgen mod faste ritualer måske at han har det svært med sin berøringssans og det kan han få hjælp til ...

Men ellers tænker jeg, at I naturligvis skal finde en balance mellem at gå med på hans leg, men samtidig heller ikke lade legen kamme over. Han skal have lov til at bruge sin fantasi men det må ikke kamme over til at blive så rituelt, at det hæmmer ham i hverdagen og går ud over hans "frie leg" ... :)

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!