Fikse ideer

10. januar 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Fikse ideer

Kære Helen

Så er jeg tilbage igen efter en lille pause, hvor vi har fået en dejlig lillebror, der snart er et halvt år gammel.

Dette spørgsmål drejer sig nu om storebror, der er blevet 3 år gammel, med alle de udfordringer dette indebærer.

Storebror er en meget tænksom lille fyr med en meget levende fantasi. Især sidstnævnte er noget, som vi mere eller mindre bevidst stimulerer meget i dagligdagen.

Han har altid haft mange fikse ideer, men her på det sidste er det blevet lidt mere udpræget. Han har fået en yndlingsbil, som virkelig fylder meget i hans bevidsthed. Nu er bilen ved at blive lidt slidt, og det er IKKE godt. Så hvis der er noget eller nogen, der rører ved bilen, så skal der lege-kastes ny maling på den med flere bestemt bevægelse med hænderne, en-to bestemte lyde mv. Og han bliver meget sur eller nærmest ked af det, hvis bilen bliver sat, ...

Annonce

... rørt el. lign. forkert.

Dette har så udvidet sig til, at hvis han f.eks. får creme på, så må intet røre hans arme, før cremen er trukket ind. Ellers følger samme lege-kaste-manøvre som med bilen.

Normalt har vi ingen problemer med hans fantasilege og sjove indfald - tværtimod, men lige nu virker det ofte lidt manisk. Skal vi være bekymrede, eller er det helt normalt for en 3-årig?

Skal vi prøve at bryde hans små ritualer eller bare lade som ingenting?

Bare så du ved det, så har han lige skiftet børnehave, hvilket er gået helt fantastisk, og beskeden fra begge institutioner er, at han er glad, velfungerende, vellidt blandt de andre børn og generelt rigtig godt med på alle fronter. Overgangen til at være storebror er også gået over al forventning.

Jeg ser frem til at høre din mening, da vi altid har haft stor glæde af at få dit input.

Venlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!