Brev:
Fikse ideer
10. januar 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Fikse ideer
Kære Helen
Så er jeg tilbage igen efter en lille pause, hvor vi har fået en dejlig lillebror, der snart er et halvt år gammel.
Dette spørgsmål drejer sig nu om storebror, der er blevet 3 år gammel, med alle de udfordringer dette indebærer.
Storebror er en meget tænksom lille fyr med en meget levende fantasi. Især sidstnævnte er noget, som vi mere eller mindre bevidst stimulerer meget i dagligdagen.
Han har altid haft mange fikse ideer, men her på det sidste er det blevet lidt mere udpræget. Han har fået en yndlingsbil, som virkelig fylder meget i hans bevidsthed. Nu er bilen ved at blive lidt slidt, og det er IKKE godt. Så hvis der er noget eller nogen, der rører ved bilen, så skal der lege-kastes ny maling på den med flere bestemt bevægelse med hænderne, en-to bestemte lyde mv. Og han bliver meget sur eller nærmest ked af det, hvis bilen bliver sat, rørt el. lign. forkert.
Dette har så udvidet sig til, at hvis han f.eks. får creme på, så må intet røre hans arme, før cremen er trukket ind. Ellers følger samme lege-kaste-manøvre som med bilen.
Normalt har vi ingen problemer med hans fantasilege og sjove indfald - tværtimod, men lige nu virker det ofte lidt manisk. Skal vi være bekymrede, eller er det helt normalt for en 3-årig?
Skal vi prøve at bryde hans små ritualer eller bare lade som ingenting?
Bare så du ved det, så har han lige skiftet børnehave, hvilket er gået helt fantastisk, og beskeden fra begge institutioner er, at han er glad, velfungerende, vellidt blandt de andre børn og generelt rigtig godt med på alle fronter. Overgangen til at være storebror er også gået over al forventning.
Jeg ser frem til at høre din mening, da vi altid har haft stor glæde af at få dit input.
Venlig hilsen
Trine