Svar: Ulykkeligt barn i bade-situationer
19. december 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Merles mor
Det lyder som om at du allerede har forsøgt en masse, for at få din datter gjort tryg ved det at komme i bad.
Du skriver at hun skal mødes som et barn der er født for tidligt og at hun har symptomer på at være særligt sensitiv. Det er sandsynligvis derfor hun reagerer så voldsomt på at komme i bad.
Varme og ro er ofte rigtig vigtigt og hjælper på et barn som din lille pige. Så hvis du har mulighed for at sætte varme på badeværelset, så luften ikke er for kølig, så kan det have en rigtig god effekt.
Det er også vigtigt at der er stille, ikke noget unødigt støj, ingen høje rungende lyde. f.eks. vil hun sandsynligvis reagere voldsomt, hvis du tænder bruseren imens hun er på badeværelset, så sørg for at gøre badet klar før hun kommer derind, så den eneste lyd der er, vil være vandets skvulpen.
Prøv at lade hende sidde op i badekarret, hvor du sikrer dig at hun sidder på en skridsikker måtte, så hun ikke kan glide. Du skal naturligvis være tæt ved hende hele tiden. Fyld kun ganske lidt vand i karret til at starte med, så kun lige benene blive dækket når hun sidder der, så vandet ikke virker for overvældende.
Sørg for at gøre hende tryg ved bare at side i vandet og fyld så mere og mere vand i, for hver gang hun kommer i bad. Ikke imens hun sidder der.
Vask ikke hendes hår imens hun er i bad, da det vil virke voldsomt på hende i starten. Hvis du vil hælde lidt vand over ryggen, maven, skuldrene, så gør det med en lille bøtte, kande eller lignende, som ikke larmer og sæt ord på det du gør og gør det forsigtigt, så hun ikke bliver forskrækket og dermed finder det ubehageligt.
Varm et håndklæde på radiatoren så det at komme op og blive svøbt i en håndklæde er ekstra lunt og dejligt, så også afslutningen på badet er noget hun nyder.
Jeg lige nævne, at du også kan forsøge med en badespand, for at se om hun hellere vil være i en sådan, end i et kar ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig glædelig jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske