Svar: Hvor meget stimuli
18. december 2011
Alder:
0 mdr.
Kære Van
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Din dreng er vant til at være i din mave, omsluttet af fostervand, dæmpede lyde og der kunne mærke dine bevægelser, din vejrtrækning, din varme. Det har han kendt til de sidste 9 måneder og derfor er det bedste sted han kan være nu, - netop sammen med dig, i din favn, mærke dig, høre din stemme, mærke dig holde ham.
Og han kan ikke forvænnes med for meget kropskontakt, jo mere du kan bære ham, være sammen med ham, tage ham op, vugge ham, kramme ham osv. jo bedre er det. Og du er det bedste legetøj for din dreng.
Det er helt naturligt at han kun kan være vågen i kort tid at gangen. Mange spædbørn sover 18 timer i døgnet, så det er naturligt hvis han kun kan være vågen i 1 time, måske højst 2 timer. Herefter vil han så have brug for en ren ble, brug for mælk og brug for at blive puttet igen.
Du skal prøve at lægge mærke til hans signaler. Når han kikker på dig så giv dig tid til at kikke igen, prøv at pludre lidt med ham og læg mærke til at han lytter til din stemme. Prøv at smaske til ham, række tunge til ham, smile til ham og prøv, når du taler til ham at overdrive dit toneleje lidt og tal med høje toner (modsat dybe). Det vil fange hans opmærksomhed. Og du kommer til at fungere som et spejl for ham, I spejler sig i hinanden og stille og roligt vil han selv begynde at pludre til dig, smile til dig og kontakten mellem jer udbygges.
Nogle gange vil han have brug for en pause. Når du snakker med ham, så drejer han hovedet væk eller søger væk med øjnene. Det er vigtigt at lade ham få denne pause og du skal her bare lade ham slappe af og finde roen igen. Når han er klar, så vender han tilbage, kikker på dig igen og er atter klar til at pludre og bruge sin mimik. Det er vigtigt med pauserne for at han netop ikke bliver overstimuleret og det er derfor vigtigt at du ikke følger hans øjne og kræver hans kontakt lige i den situation, men når han er på, så skal kontaktet være der og jeres blikke skal mødes :)
Udnyt puslepladsen til at pludre med ham og lad ham bruge sin krop der, og lad ham nyde at få bleen af - hvis han nyder det .. Nogle børn har det rigtig svært med at få tøjet af i starten, fordi tøjet også er med til at give dem tryghed og gøre at de har samling på sig selv.
Det er en god idé at han stille og roligt begynder at ligge lidt på maven. I første omgang når han ligger hos dig. Han kan ligge på maven på din brystkasse eller du kan bære ham på din underarm, så han ligger med maven på din arm. Det at ligge på maven giver balance og øger styrken i nakke-, skuldre- og rygmuskler.
Når han virker træt, så skal han have lov til at sove og hjælpes til ro. Derved vågner han naturligt op og klar til at møde verden lidt igen. Ved at putte ham, når han er træt, så hjælper du ham til at opbygge en søvnrytme, hvor han naturligt sover, når han har brug for det og vågner, når han ikke har brug for at sove mere.
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor du uge for uge og måned for måned kan følge din dreng, hvad der sker med ham, hvorfor han gør som han gør, hvad du kan forvente osv. Især med fokus på barnets følelser og behov :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske