Brev:
Sproglig udvikling, antal ord
18. december 2011
Alder:
18 mdr.
Sproglig udvikling, antal ord
Hej Helen
Jeg har egentligt tænkt at jeg havde en sprogligt begavet dreng, men efter at have undersøgt det lidt nærmere, ser jeg på en hjemmesidde, at børn i 18-24 mdrs alderen typisk har et ordforråd på omkring 200 ord. Og det lyder da af meget af et gennemsnit at være?
Vi kender ikke så mange med så små børn så vi kan ikke rigtigt sammenligne, og de andre børn i vuggestuen er enten meget yngre end ham eller mindst et halvt år ældre.
Jeg har talt mig til 200 ord han med sikkerhed kan og bruger, og udover dem er der sikkert mange jeg endnu ikke har opfattet han kan. Han forsøger tit at gentage nye ord han møder, og det er lidt svært at sige, hvad der indgår i hans aktive ordforråd og hvad han bare gentager en enkelt gang - så vi siger +200, så har vi ikke sagt for meget. Han sætter ord sammen i enkle sætninger, så som: mor færdig mad - nej mere - hue væk osv. Men han bruger langt oftest enkelt ord.
Han kan farverne brun, grøn og blå og kan genkende og udpege dem, og fx give en grøn klods på opfordring.
Jeg render ikke og tæller og gør regnskab i det daglige, men nu er der flere familiemedlemmer, der har spurgt ind til om han ikke er foran sprogligt, og så var det at jeg talte og begyndte at google...
Håber du kan give lidt afklaring på, om han er godt med på det område. Det er jo ikke noget man rigtigt kan diskutere med folk uden at lyde som om man tror ens barn er den nye einstein :)
Han er ørebarn og har fået lagt dræn 2 gange, så det er noget vi finder særligt aktuelt.
Med venlig hilsen
en nysgerrig mor