Sproglig udvikling, antal ord

18. december 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Sproglig udvikling, antal ord

Hej Helen

Jeg har egentligt tænkt at jeg havde en sprogligt begavet dreng, men efter at have undersøgt det lidt nærmere, ser jeg på en hjemmesidde, at børn i 18-24 mdrs alderen typisk har et ordforråd på omkring 200 ord. Og det lyder da af meget af et gennemsnit at være?

Vi kender ikke så mange med så små børn så vi kan ikke rigtigt sammenligne, og de andre børn i vuggestuen er enten meget yngre end ham eller mindst et halvt år ældre.

Jeg har talt mig til 200 ord han med sikkerhed kan og bruger, og udover dem er der sikkert mange jeg endnu ikke har opfattet han kan. Han forsøger tit at gentage nye ord han møder, og det er lidt svært at sige, hvad der indgår i hans aktive ordforråd og hvad han bare gentager en enkelt gang - så vi siger +200, så har vi ikke ...

Annonce

... sagt for meget. Han sætter ord sammen i enkle sætninger, så som: mor færdig mad - nej mere - hue væk osv. Men han bruger langt oftest enkelt ord.

Han kan farverne brun, grøn og blå og kan genkende og udpege dem, og fx give en grøn klods på opfordring.

Jeg render ikke og tæller og gør regnskab i det daglige, men nu er der flere familiemedlemmer, der har spurgt ind til om han ikke er foran sprogligt, og så var det at jeg talte og begyndte at google...

Håber du kan give lidt afklaring på, om han er godt med på det område. Det er jo ikke noget man rigtigt kan diskutere med folk uden at lyde som om man tror ens barn er den nye einstein :)

Han er ørebarn og har fået lagt dræn 2 gange, så det er noget vi finder særligt aktuelt.

Med venlig hilsen
en nysgerrig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor