Svar: Helt rundt på gulvet

16. december 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære udmattede mor

Det lyder hårdt det du fortæller ...

Det er naturligvis vigtigt at du sikrer dig at jeres lille pige ikke har ondt. Det var måske en idé lige at få lægen til at se på hende og udelukke at hun ikke har problemer med ørerne, med nakke, skuldre osv. som børn faktisk godt kan have. Når børn sover kortvarigt, græder og sover uroligt, har svært ved at finde fysisk ro - også selvom man tydeligt kan se at de er trætte og har brug for at sove, så kan det skyldes at de har ondt ...

Derudover er det naturligvis vigtigt at man aktivere og skærmer i en balance, som kører hende træt, men ikke gør hende overtræt. Det lyder dog som om at du allerede er helt opmærksom på dette og bevidst om hendes behov i dagtimerne. Det lyder også som om at hun sover okay om dagen, det er om natten, hvor hun forventes at kunne tage et længere søvnstræk, at du oplever at hun søger dig ekstra meget.

Du nævner selv appetitspring og netop det at hun søger dig og også søger brystet ekstra hyppigt om natten, kan godt tyde på at hun lige nu søger at få mælkeproduktionen sat lidt op. Det er sådan at jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk vil du producere. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme i 45 minutter i stedet for i 25 minutter ...

Du skrev i dit sidste brev, at du ammer før og efter hendes lure om dagen og det er rigtig godt. Det lyder meget fint. Det er nemlig sådan at børn især omkring 3-4 måneders alderen ofte ændrer spise og sovevaner. De spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at de netop i den alder, begynder at interessere sig meget mere opmærksomt på, hvad der sker omkring dem.

Jeres datter oplever mere og mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos dig eller en fremmede og er langt mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende. Det er derfor I lige nu mærker at hun tydelig er mere tryg og rolig hos jer og reagerer mere bevidst, hvis I giver hnde til andre, - hun vil helst være hos mor og far.

Denne udvikling betyder at hun har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen. Det virker ofte som om at hun ikke vil overgive sig til søvnen, fordi hun hellere vil opleve og følge med i hvad der sker omkring hende. Og det betyder ofte også at hun begynder at lade sig forstyrrer, når hun skal spise, så hun slatspiser lidt. Hun spiser, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og spiser lidt igen, så kommer far og så slipper hun, kikker på ham og han er sjovere end at spise og pludselig lader hun sig "nøjes med" og får ikke helt nok. Og så kommer man let ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og en rytme, hvor hun også naturligt begynder at søge brystet hyppigere om natten, for den mælk hun lige nu ikke helt får - fordi hun afbryder måltider om dagen for hurtigt, ja den skal hun stadig have - og det bliver så om natten.

Det vil være en god idé at arbejde på en rytme, hvor hun ...

Annonce

... sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen og det vil ofte være en rigtig god idé, at arbejde på at især middagsluren bliver en lang lur. Det kan du gøre ved at gå en lang tur med hende dagligt, fordi hun på den måde får påvirket sit indre ur og får et naturligt behov for at sove lidt længere midt på dagen og på den måde kommer væk fra at slatsove dagen igennem :)

Det vil også være en rigtig god idé at du prøver at amme hende to gange mellem hver lur. Det vil sige, at du lægger hende til når hun vågner og lader hende spise det hun vil der. Derefter leger du med hende, tumler med hende, stimulerer hende rigtig godt både fysisk og mentalt og inden hun så skal sove igen, så lægger du hende til modsatte bryst. Her vil hun så måske tage toppen og det er fint, det fylder hende lidt ekstra op og så sover hun også bedre. Når hun så vågner igen, så starter du med at amme der, hvor hun sluttede sidst, leger og aktivere og så tilbyder du modsatte bryst inden hun så skal sove igen.

Måske er det sådan du allerede ammer, i hvert fald har du tidligere skrevet at du ammer både når hun skal sove og når hun vågner af en lur ...

Du kan naturligvis overveje om det er mælk hun mangler. Hvis hun ikke virker til at få helt nok, på trods af at du ammer så hyppigt og forsøger at øge din mælkemængde og hendes indtag, så kan det være en idé at give hende en flaske. Det kunne være en flaske om aftenen, hvis du fornemmer at det ville give jer lidt mere ro og måske ville det være rigtig dejligt for dig, fordi du så kunne lade far tage mere over og du kunne finde lidt overskud igen ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det afhænger helt af, hvordan du i øvrigt oplever hende og hvad du tænker omkring amning og flaskegivning. Det er jo sådan, at hvis man gerne vil give flaske på et tidspunkt og lære hende at kunne tage imod en sådan, så er det vigtigt ikke at introducere den for sent, fordi hun så naturligt ikke vil have den, men kun vil have den ægte vare, brystet. Modsat, hvis du meget gerne vil bibeholde amning til hun er 1 år, så skal du ikke tilbyde flaske for meget, for jo mere flaske hun får, jo mindre mælk vil du producere og jo større sandsynlighed for at amningen går i stå ...

Men det er en mulighed som du naturligt kan overveje - også fordi du skriver at du er en "aldeles udmattet mor" og måske derfor har brug for at far kan komme lidt på banen ...

Læs også meget gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling!", som måske vil være en hjælp til dig. Jeg prøver at beskrive barnets følelser og behov og hvad der sker i de forskellige aldre, måned for måned fra de første timer og til barnet er 3 år gammelt - med fokus på det lille barns følelser og behov. Det kan nemlig også godt være at jeres datter er "lidt fremmelig på nogle punkter", hvis man kan sige det sådan og at hun derfor frustreres og pylrer fordi der lige nu sker så meget med hende både motorisk og mentalt ... hvis det giver mening.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul til jer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor