Svar: Koncentration igen
13. december 2011
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Henriette
Tak for dit brev og det er godt du skriver :)
For det lyder for mig som om at du har en sund og dejlig dreng, der udvikler sig rigtig fint. Han kan sagtens koncentrere sig, når han ser film, når I er til gymnastik, når I spiser, når I læser en bog eller lignende, men han mister interessen når det handler om at bygge perleplader eller sidde og tegne ...
Faktisk tror jeg at han synes perler og det at tegne er kedeligt og måske skulle du prøve at få ham til at koncentrere sig om andre ting. Han kan f.eks. være med til at bage og kan komme krymmel på kagerne eller han kan pynte pizzaen, hvis I en aften skal have det. Han kan være med til at skære grøntsager i stykker og komme dem i skåle, det giver masser af finmotorisk øvelse og måske kan han koncentrere sig om det.
Der findes mange rigtig gode små spil og opgave, som han kan finde glæde ved og som kan styrke hans koncentration, finmotorik og lyst til at sidde stille lidt længere tid. Du skal dog ikke forvente at han kan sidde i mere end 1/2 time af gangen, for han har også en alder, hvor han naturligt har brug for at bruge sin krop og derfor helst vil være i bevægelse. Derfor er det også en forudsætning for at kunne sidde stille, at han har masser af mulighed for at tumle, cykle, hoppe, lave koldbøtter osv. Når han har været meget aktiv, vil han naturligt bedre kunne koncentrere sig og sidde mere stille :)
I stedet for perler og tegninger, så prøv at finde magneter til ham. Det kan være magnetiske byggesæt, hvor han med magneter og rør kan samle forskellige figurer. Det er vigtigt at du her vælger en type som ikke indeholder små kugler eller smådele, han kan sluge. Det kunne f.eks. være MagFormers, Magic Plus, Smart Max eller GeoMac - mange forskellige priser og kvaliteter, men det kunne måske være et julegave ønske - og husk, vælg ikke noget der er for svært endnu, for så mister han interessen ... Det kan være magneter der kan sættes på køleskabet og pille af igen og igen.
På dengamleskole.dk kan du blandt andet også finde spillet tankegang - magnetisk. Det er en æske med små figurer og tilhørende kort, hvor han så skal lægge figurerne rigtigt på kortene - naturligvis med hjælp af dig, alderen er 3-8 år, så nogle af dem vil naturligt være lidt for svære for ham.
For mig lyder det som om at det nok skal komme og det lyder også som om at Børnehaven har rost ham og sagt at han er rigtig godt med. Og som du selv skriver, så er der jo længe til han skal i skole ... :)
Håber du hermed har fået lidt ro på ... rigtig meget held og lykke :)
Rigtig glædelig jul og stort knus på vejen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske