Svar: Koncentration igen

13. december 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Henriette

Tak for dit brev og det er godt du skriver :)

For det lyder for mig som om at du har en sund og dejlig dreng, der udvikler sig rigtig fint. Han kan sagtens koncentrere sig, når han ser film, når I er til gymnastik, når I spiser, når I læser en bog eller lignende, men han mister interessen når det handler om at bygge perleplader eller sidde og tegne ...

Faktisk tror jeg at han synes perler og det at tegne er kedeligt og måske skulle du prøve at få ham til at koncentrere sig om andre ting. Han kan f.eks. være med til at bage og kan komme krymmel på kagerne eller han kan pynte pizzaen, hvis I en aften skal have det. Han kan være med til at skære grøntsager i stykker og komme dem i skåle, det giver masser af finmotorisk øvelse og måske kan han koncentrere sig om det.

Der findes mange rigtig gode små spil og opgave, som han kan finde glæde ved og som kan styrke hans koncentration, finmotorik og lyst til at sidde stille lidt længere tid. Du skal dog ikke forvente at han kan sidde i mere end 1/2 time af gangen, for han har også en alder, hvor han naturligt har brug for at bruge sin krop og derfor helst vil være i bevægelse. Derfor er det også en forudsætning for at kunne sidde stille, at han har masser af mulighed for at tumle, cykle, hoppe, lave koldbøtter osv. ...

Annonce

... Når han har været meget aktiv, vil han naturligt bedre kunne koncentrere sig og sidde mere stille :)

I stedet for perler og tegninger, så prøv at finde magneter til ham. Det kan være magnetiske byggesæt, hvor han med magneter og rør kan samle forskellige figurer. Det er vigtigt at du her vælger en type som ikke indeholder små kugler eller smådele, han kan sluge. Det kunne f.eks. være MagFormers, Magic Plus, Smart Max eller GeoMac - mange forskellige priser og kvaliteter, men det kunne måske være et julegave ønske - og husk, vælg ikke noget der er for svært endnu, for så mister han interessen ... Det kan være magneter der kan sættes på køleskabet og pille af igen og igen.

På dengamleskole.dk kan du blandt andet også finde spillet tankegang - magnetisk. Det er en æske med små figurer og tilhørende kort, hvor han så skal lægge figurerne rigtigt på kortene - naturligvis med hjælp af dig, alderen er 3-8 år, så nogle af dem vil naturligt være lidt for svære for ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

For mig lyder det som om at det nok skal komme og det lyder også som om at Børnehaven har rost ham og sagt at han er rigtig godt med. Og som du selv skriver, så er der jo længe til han skal i skole ... :)

Håber du hermed har fået lidt ro på ... rigtig meget held og lykke :)

Rigtig glædelig jul og stort knus på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder