Brev:
Udfordringer med nattesøvnen
14. december 2011
Alder:
15 mdr.
Udfordringer med nattesøvnen
Hej Helen
Det bliver altså en meget meget lang mail men der er mange ting du plejer at nævne som kan have betydning (kost, dagsrytme mv.) og mange ting jeg gerne vil nævne for at give dig det fulde billede. Jeg har prøvet at give afsnittene små overskrifter for at gøre det lidt mere overskueligt.
Søvn generelt
---------------------
Søvn har været den helt store udfordring lige fra min datter blev født (efter 3/4år fandt jeg ud af at det skyldtes at hun er et såkaldt sensitivt barn som har svært ved at give slip og falde i søvn og har antennerne så meget ude at hun nemt vågner igen). De første måneder måtte jeg sidde med hende hele dagen for hun kunne ikke lægges når hun faldt i søvn uden at vågne, efter et par måneder kunne hun sove i barnevognen mens jeg gik med den, senere lykkedes det at få hende til at sove mens den holdt stille omend kun 30-45 min ad gangen. Det har været en lang proces men halleluja for nu er hun kommet dertil at hun normalt sover 2½ (!!!)time i træk til middag. Hos dagplejeren kan hun bare lægges ud samtidig med de andre børn. Far kan normalt også bare stille vognen men jeg normalt stadig skal vugge hende lidt før hun falder i søvn. Men normalt ikke mere end 5 minutter.
Så det er jo helt fantastisk.
Såvidt dagssøvnen.
Baggrund ifht. nattesøvnen
--------------------------------------
Nattesø vnen er et kapitel for sig. Jeg har tidligere betragtet mig som heldig for så vidt at vi ikke har døjet med natteroderi mens hun var lille. Når bare hun lå sammen med sin mor og fik lov at få bryst så faldt hun hurtigt i søvn og hvis ellers hun fik noget at spise de gange hun vågnede om natten så sov hun fint igennem og vi fik vores fulde nattesøvn.
I starten sov hun i skødet på mig om aftenen og kom så i seng ved midnatstid sammen med os hvor hun sov videre. Det var dog efterhånden frustrerende ikke at have alenetid med hendes far om aftenen men sådan var det. Selvom vi prøvede kunne vi ikke lægge hende - hun vågnede efter 2 minutter (15 hvis det gik godt). Mærkede straks at vi ikke var der og det hjalp ikke at have hende i hendes seng inde i stuen hos os.
Jeg prøvede nogle gange at lægge hende i hendes seng og få hende til at falde i søvn mens jeg blev i rummet ved at lægge hende når hun rejste sig og prøve at synge og snakke for at berolige hende. Nogle gange syntes jeg det så ud som om det var lige ved at lykkes efter 1-2 timer men så virkede det som om hun lige samlede al sin energi og vågnede op til dåd igen. Eller også blev hun så ked af det at jeg måtte tage hende op og amme hende i søvn. Jeg kunne bare lytte misundeligt når andre beklagede sig over at skulle sidde 15 minutter hos deres barn for at få det til at falde i søvn.
Da hun var omkring 8 måneder var det endelig muligt at amme hende i søvn og lægge hende og have 1-1½ time ad gangen mellem at hun vågnede og skulle ammes igen for at sove videre. Det føltes som et stort fremskridt men var stadig lidt frusterende – det giver stress konstant at gå og vente på hvornår der lyder et hyl og man skal løbe ind på værelset til hende uden at vide hvornår (og om ) man slipper derfra.
Sådan foregår det nu
---------------------------
Hun puttes med flaske
På råd fra dig introducerede vi en flaske med modermælkerstatning da hun var ca. 10 måneder. Det tog lidt tilvænning men nu elsker hun den, beder selv om at få den når hun ser den (”Mer’!”) og lægger sig på plads i sengen hvor hun får den. Det har samtidig betydet at hendes far nu kan putte så jeg har mulighed for lige at nå lidt praktisk hvilket er skønt. Jeg startede med at arbejde da hun var 10 måneder så det er ikke længere fordi jeg ikke har tid for mig selv i løbet af dagen men det giver alligevel et åndehul lige at have tid til at nå lidt derhjemme selvom det er noget praktisk og ikke noget med at sidde og slappe af i sofaen. Det er faktisk hendes far der putter hende de fleste dage hvis ikke lige han skal noget eller er ude at rejse.
Ofte banan at sove på
Du råder jo til en godnatgrød inden sengetid men det har ikke haft nogen interesse de gange vi har prøvet. Måske fordi det normalt ikke er så længe siden vi har spist aftensmad. Typiske spiser vi omkring kl.18 og forlader bordet ca. 18.45 hvorefter hun kommer i nattøj og får børstet tænder og så kommer ind i stuen og læse lidt bog/lege lidt inden hun bliver puttet ca. 19.30. Andre gange er den 19 eller senere inden vi er færdige og så kommer hun direkte i seng efter hun er kommet i nattøj. Det er ikke noget hun brokker sig over – så længe vi bare har en flaske klar. Faktisk ville min mand i går læse bog for hende inden hun skulle sove men hun havde fået øje på flasken og skubbede bogen væk.
Hun virker sulten når hun får flaske om natten men jeg gør hvad jeg kan for at få hende til at spise så meget som muligt til aften for at hun har noget at klare natten med. Flere gange er vi startet med en halv rugbrød inden selve aftensmaden er kommet på bordet. Hun er ikke så vild med kartofler men elsker pasta og får ofte fuldkornspasta som hun spiser uden noget. Nogle gange vil hun spise lidt kødsovs med ske men hun er ikke den store kødspiser. Hun elsker grøntsager men dem gemmer vi til sidst for ellers vil hun ikke have andet – og så ender det desværre nogle gange med at hun ikke gider mere eller skal skiftes (aftensmaden resulterer ofte i at der skal noget ud undervejs) og derfor ikke når grøntsagerne. Men jeg ved ikke hvad vi ellers skal gøre hvis det er et spørgsmål om at hun skal spise mere inden hun skal sove for ikke at vågne og ville have sutteflaske.
Hun sover i vores seng
Dengang jeg ammede hende i søvn blev hun lagt i sin seng og sov så (afbrudt af opvågninger) der indtil vi kom i seng hvor hun normalt kom over til os, fik lidt mere mælk og sov videre. De første 1½ måned hvor hun fik flaske foregik det også i hendes seng hvor hun faldt i søvn med flasken. Men da hun var omkring et år var energiniveauet åbenbart steget. Selvom hun tydeligt er træt når vi putter hende ved 19.30-20-tiden (gnider øjne og begynder at være en anelse pylret) så faldt hun ikke længere i seng med flasken men rejste sig op og begyndte at mosle rundt. Og så endte det med at hendes far tog hende med over i vores seng (hun sover i vores soveværelse) og lagde sig med hende der hvor hun efter en del protester som regel faldt i søvn (ellers måtte mor på banen med noget brystmælk). Og det har så udviklet sig til at vi nu starter med at lægge hende i vores seng hvor hun så får flasken (vi har taget benene af sengen så hun ikke kan komme galt af sted ved at ryge ud over kanten).
Nogle gange falder hun i seng mens hun får flasken. Andre gange ligger hun og mosler lidt rundt – skal måske endda lige hen og hente en bog (obs hun begyndte at gå uden støtte da hun var ca. 13 måneder). Vi slukker lyset i rummet når vi putter hende men har et svagt natlys tændt så vi lige kan orientere os og så hun ikke bliver bange når hun vågner. Hun er meget ”aktiv” mens hun sover, triller frem og tilbage og ender tid med at have drejet sig 180 grader i sengen. Da hun lå i sin egen seng slog hun flere gange hovedet mod siden – i vores seng er der lidt mere plads at bevæge sig på selvom der også nogle gange lyder et bump når hun er trillet ind i væggen eller har sparket på den. Jeg ved ikke om det har sammenhæng med den meget aktivitet men hun vil ikke have dyne eller tæppe over sig – så brokker hun sig højlydt og kan blive meget frustreret indtil den er fjernet. Måske fordi hun gerne vil kunne ligge og spjætte lidt med benene. Så i stedet giver vi hende 2 lag tøj på når hun skal sove.
Hun vil gerne have fysisk kontakt når hun skal sove.
Når hun bliver puttet lægger vi os sammen med hende. Især hendes far kan få hende til at falde til ro ved at trække hende helt ind til sig og lægge en arm omkring hende. Og det går normalt fint for ham med at få hende til at falde i søvn. Udfordringen består så i at slippe ud af soveværelset. Når han flytter sig lidt væk triller hun efter ham. Og hun slynger gerne en arm eller et ben over ham. Så nogle gange tager det kun 15 minutter at putte hende før han er ude og andre gange kan der gå ½-1 time.
Hun vågner flere gange.
Nogle gange sover hun så et par timer. Andre gange vågner hun 1-2 gange i løbet af aftenen. Ca. 1/3 af gangene kræver det sutteflaske at få hende til at falde i søvn. De andre gange kan hendes far klare det bare ved at lægge sig med hende igen og berolige hende med nærkontakt. En del aftener vågner hun omkring kl.22-23 og kan ikke længere beroliges af sin far hvilket betyder at jeg går i seng og ammer hende i søvn. Nogle aftener når vi at komme i seng inden hun har den opvågning hvor der skal amning til.
Hun får ofte frustrationsanfald sidst på aftenen
Det med at hun ofte ender med at hun har en opvågning hvor kun amning kan berolige hende (fordi hun får et frustrationsanfald) gør at hendes far ikke er glad for at være helt alene med hende sidst på aftenen. Han var det for første gang for nyligt ifm. julefrokost på mit arbejde hvor jeg endte med først at være hjemme kl.1 (jeg blev længere end planlagt fordi det gik godt derhjemme) og det gik heldigvis godt. Men et par dage efter havde vi en aften hvor vi snakkede om at det var godt det ikke var der jeg var væk. Det skal siges at han ellers er meget tålmodig og ikke bare giver op. Flere af de gange hvor hun er vågnet og har grædt har jeg tænkt at jeg ville ende med at skulle på banen men han har fået hende beroliget med nærkontakt og har holdt ud selvom det måske har taget 20 min. Så de gange hvor han beder om hjælp er det virkelig nødvendigt – hun skriger, vrider og vender sig og vil slet ingenting. Som sagt ligesom frustrationsanfald (som hun heldigvis ikke har ret tit i dagstimerne). Men det gør så også at udover at vi ikke kan ( og heller ikke har lyst til lige nu) at få hende passet af andre om aftenen så kan jeg reelt heller ikke tage nogle steder og have en overnatning. Der er rejseaktivitet på mit arbejde men jeg har heldigvis fået lov at ”blive hjemme” indtil april fordi jeg ammer. Så må vi håbe det er bedre til den tid.
Hun ammes en del af de gange hun vågner om natten
I løbet af natten vågner hun yderligere 2-4 gange. Nogle gange græder hun bare lidt i søvne og kan beroliges med nærkontakt. Nogle gange ligger hun og vrider sig og døjer med luft i maven som bedst kommer ud når hun får lidt at spise. Jeg har normalt svært ved at berolige hende i sengen uden amning (og har heller ikke lyst til at hun skal vågne alt for meget for både hun og jeg har brug for at sove) så de fleste gange bliver hun lagt til brystet.
Som nævnt i en anden mail vil jeg gerne fortsætte med at amme vinteren over. .Jeg ville egentlig foretrække at amme hende inden hun skulle sove for det er mere hyggeligt at sidde og amme hende end bare at lægge bryst til om natten når man er groggy og bare vil sove men jeg er bange for at hun så falder i søvn i armene på mig eller ikke vil have flasken bagefter.
Hun virker sulten nogle af gangene
Andre gange vågner hun og siger ”Mer’” og virker decideret sulten. Nogle gange er hun så sulten at amningen ikke rækker så hun skal have yderligere en flaske. Totalt set ender hun med at have fået 3-6dl væske på flaske i løbet af en nat. Som nævnt i en anden mail tror jeg det er begrænset hvor meget hun får via amningen – det er længe siden brysterne har virket fyldte. Vi bruger stadig modermælkserstatning i flasken da jeg er lidt skeptisk overfor at give hende for meget komælk og vi laver den tynd for at hun ikke får for meget mælk som tager appetitten så det svarer ca. til at halvdelen af væsken er mælk. Hun vågner tit om natten og siger ”Mer’”. Og kan som sagt godt ske at drikke 2 dl så jeg opfatter det som reel sult – ikke bare lidt for sjov spisning hvor hun kun skal have en mundfuld (selvom det selvfølgelig også sker en gang i mellem). Vi har på det seneste prøvet nogle gange at give hende vand i flasken. Nogle gange accepterer hun det og andre gange gør hun ikke.
På et tidspunkt prøvede jeg at give hende brød om natten for at hun fik noget der mættede mere. Det ville hun også gerne have men det tog noget længere tid at spise end en flaske og da det samtidig kræver at hun sidder op så endte det med at hun vågnede op og så skulle vi i gang med bryst for at have noget at falde i søvn på bagefter så det er jeg holdt op med. Jeg har overvejet om hun ville sove bedre på noget vælling og er nået så langt som til at købe en vælling-sut men jeg har ikke prøvet at lave vælling og majsgrød var ikke noget hit i sin tid så hvis det er majsmel der skal i ved jeg ikke om det er sagen. Jeg er ihf. Ikke nået længere med det. Ifht. væskemængden gør den at der er en meget tung ble om morgenen og den er også flere gange ”løbet over”. Så hvis hun vågner meget op om aftenen vælger vi normalt at skifte hende så hun har en frisk ble til resten af natten. Jeg ved ikke om det kan være skadeligt at der kommer så meget væske igennem systemet på kort tid – om det kan skylle næringssalte e.l. med ud?
Jeg har sværere ved at berolige og putte (uden amning) end hendes far
I forhold til at få hende til at falde i søvn om aftenen og berolige bare med fysisk kontakt så går det klart bedst for hendes far. Hvis jeg har en bluse på kan jeg de fleste gange godt få hende til at falde i søvn med flasken og min tilstedeværelse – om ikke andet så ved at jeg selv falder i søvn mens hun tumler rundt og hun så på et tidspunkt selv lægger sig til at sove. Men det tager længere tid end med hendes far og jeg har sværere ved at slippe derfra. Hendes far har en del rejsedage (på det seneste har det være 2-3 dage ad gangen med 4-5 ugers mellemrum) og de dage går jeg simpelthen i seng sammen med hende fordi jeg ikke orker anstrengelserne ved at prøve at slippe derfra og frustrationen når det alligevel ikke lykkes. Så har det nogle gange været muligt at stå op før hende og få lavet lidt praktisk om morgenen. Der er det ekstra hårdt når hun vågner kl.1 skal have noget at spise, tumler lidt rundt, ligger uroligt mens hun ammer så jeg sover dårligt imens, og nogle gange brokker sig og er utilfreds hvor jeg ikke kan finde ud af hvorfor og dermed ikke kan hjælpe hende og bare er så træt og har lyst til at sove.
Hun skal nogle gange vækkes om morgenen
Hun er klart b-menneske ligesom sine forældre og hvis vi bliver liggende i sengen i weekenden kan hun også sove til f.eks. kl.9 (normalt prøver vi dog at stå op ca. samme tid som på hverdagene for ikke at rykke hendes struktur). Mange gange oplever vi at ligeså let hun sover om aftenen ligeså tungt sover hun om morgenen. Nogle gange kan vi tændelys, kalde på hende og min mand har nogle gange stået og barberet sig ved siden af sengen uden at hun reagerer på det så vi til sidst må vække hende ved at tage hende op. Jeg ved ikke om det er normalt eller det fortæller dig noget? Hun skal normalt helst sove 11 timer om natten så hvis hun kommer til at sove senere sover hun det længere i den anden ende hvis hun kan få lov.
Normal dagsrytme:
Vækkes/vågner mellem 6.30 og 7
Får typisk havregryn (helst dem fra far eller mors tallerken) eller øllebrød. Nogle gange spiser hun næsten ingenting. Andre gange en pæn portion.
Afleveres omkring kl.8
Får bolle e.l. omkring kl.8.30 i dagplejen.
Frokost omkring 11.30. Spiser typisk 1 skive rugbrød, fx med smøreost, leverpostej eller makrel. Får mælk til i dagplejen.
Typisk middagslur 12.30-15
Får frugt, grønt, evt. noget brød
Bliver hentet ca. 16.15
Får nogle gange brød eller frugt når vi er kommet hjem hvis hun giver udtryk for at hun er sulten
Får ofte ½rugbrød kl.17.30
Spiser normalt aftensmad 30-45 min fra 18/18.30.
Er meget nysgerrig for at prøve nye ting og spiser f.eks. gerne sild og oliven så jeg synes bestemt ikke hun er kræsen. Ved dog også hvad hun vil have og spiser ikke ret meget kød og er ikke så vild med kartofler. Elsker pasta og vi sørger ofte for at have noget fuldkornspasta som hun spiser uden noget eller evt. med lidt smøreost på. Kan godt lide fisk men er ellers ikke så meget til kød – heller ikke frikadelle og kødsovs som kun spises i mindre mængder. Elsker grøntsager så dem gemmer vi til sidst – ellers spiser hun ikke andet. Har prøvet at hun til en frokost fik øje på tallerkenen med agurk og tomat og hun nægtede at spise andet. Generelt set er vi meget opmærksomme på ikke at vise hende andet mad end det der er på hendes tallerken da hun så vil have det andet i stedet. Så til frokost hvor hun tit starter med leverpostej spiser vi ikke andet før hun har spist leverpostejen færdig – ellers vil hun bare have det vi får. Samtidig prøver vi dog også mange ting af hvilket måske er en fejl. Så når hun ikke vil have mere af én ting prøver jeg at finde noget andet. Det er måske ikke så heldigt at vænne hende til at der altid er ”noget andet”. Men omvendt vil jeg også være ked af at sende hende i seng med en forventning om at hun slet ikke er mæt – især når hun i forvejen skal have noget at spise om natten.
Hvad er det vi gerne vil opnå
1 – at hun ikke vågner så mange gange om natten så vi og hun får noget bedre søvn her og nu
2 – at hun ikke vågner om aftenen så vi i højere grad kan få noget forældretid sammen og f.eks. se en film sammen uden hele tiden at være bange for at der lyder et hyl lige om lidt – hvilket giver en konstant uro. Det ville også være rart at kunne tage på besøg hos venner eller familie og have en forventning om at vi begge kan deltage i selskabet og ikke skal tilbringe aftenen på en madras sammen med hende. Vi er noget spændte på hvordan det f.eks. går til jul og nytår men skal være sammen med familie begge dage så hvis det ikke fungerer er der ikke noget at gøre ved det. Det ville være lækkert hvis det kunne blive lige så godt som med middagssøvnen. Selvfølgelig er der også nogle gange hun vågner efter 45 min. Men de fleste gange sover hun bare fint. Problemet er ikke hvis hun vågner en gang i mellem om aftenen eller natten men at det er reglen snarere end undtagelsen.
3 – Når hun bliver storesøster skal der være plads til en mere i sengen og det ville være en fordel hvis hun er flyttet over i sin egen seng til den tid. Det er ikke en nødvendighed lige nu men det ville da være lækkert hvis hun kunne flytte over i sin egen seng som står lige ved siden af vores og være tryg og glad ved det. Også så jeg i højere grad kan ligge tæt med hendes far end med hende.
4 – Når hun skal være storesøster har vi behov for at hun kan passes af bedsteforældre en nat ifm. fødslen hvis det bliver nødvendigt – det er jo ikke sikker fødslen kan klares mens hun er i dagpleje... Det ville desuden være godt for vores parforhold hvis vi kunne lade bedsteforældre passe hende en aften en gang i mellem og tage ud at spise e.l.
5 – Det kunne måske være en fordel hvis hun er flyttet i eget værelse inden hun får søskende da jeg godt kunne være bekymret for at de får vækket hinanden så let som hun normalt sover. Men hvis hun ikke bliver generet må hun for min skyld gerne blive inde hos os. Lige nu er det i hvert fald ikke aktuelt at flytte hende et andet sted hen så meget som vi render efter hende og hvis bare hun kunne sove i sin egen seng ville det være fint med mig.
Hvad tænker vi selv at vi kan gøre
Vi har tænkt at hvis vi skal prøve at ændre noget vil julen være en god lejlighed da vi har nogle dage i træk hvor vi ikke skal tidligt op og da hun i højere grad får fyldt op på nærhedskontoen i løbet af dagen. Det vi selv har snakket om er at vi skal prøve at min mand ligger ved siden af min datter i stedet for mig. Og se om han i højere grad kan få hende til at sove videre uden mad når hun vågner. Og prøve med vand før mælk. Vi har prøvet det et par gange og sidst på natten insisterer hun på mor (eller det er i hvert fald det eneste vi har fundet der hjælper når hun vågner, græder og ikke kan trøstes og ikke vil have sutteflaske). Men jeg tror han i højere grad vil kunne få hende til at sove da han ikke kan byde på mælk.
På sigt kunne man så måske prøve at lægge hende i hendes egen seng igen og se om hun kan nøjes med ”håndspålæggelse” til at falde i søvn på. Der er mange der læser bog for deres børn når de skal falde i søvn. Vores datter elsker bøger men hvis jeg finder en frem og vil læse mens hun spiser sutteflaske vil hun være med til at bladre og bliver vågen snarere end døsig.
Jeg har også tænkt om en bamse snart vil kunne gøre nytte og evt. give noget af den ønskede tryghed.
Godnatbanan
Jeg læste at du havde rådet nogle forældre til at skifte flasken ud med en godnatbanan. Jeg tror ikke vi er klar til at tage afsked med flasken lige nu for hun er meget glad for den og den er rimeligt effektiv til at få hende til at sove. Nogle gange får hun ½-1 banan før hun får flasken men det er ikke noget der får hende til at ”falde ned”. Så skal det rent være den fysiske kontakt ved at ligge sammen med en af os der får hende til at sove.
Bad før sovetid
Jeg ved at karbad er en af de ting der anbefales som del af et putteritual. Hun elsker at komme i badekar og bliver vasket 2-3 gange om ugen men jeg har ikke opfattelsen af at det er noget der får hende til at sove bedre eller nemmere.
Glad og velfungerende barn
Jeg vil lige for god ordens skyld understrege at hun om dagen er et glad og velfungerende barn. Og der er ikke noget bedre end når hun vågner frisk og veludhvilet og starter med at hive sin far i næsen eller spørge ”hva’ det’”. Hun har en rigtigt god og kærlig dagplejemor og leger godt med de andre børn som er ca. ½ og 1 år ældre end hende. Hun siger hej til alle hun møder (inkl. Biler der kører forbi på vejen) og er normalt i godt humør med nogle pragtfulde smil. Så der burde ikke være noget der trykker på den front. Hun er i pasning fra ca. kl.8-16.15 og har så normalt tid sammen med sin far indtil vi skal spise. Han gør ofte maden klar (noget vi har forberedt på forhånd) men får også tid til at læse lidt bog og lege lidt med hende. Jeg er ofte først hjemme kl.17-17.30 undtagen fredag hvor jeg henter hende 15.30. Hvis jeg når hjem før vi skal spise bruger jeg tiden med hende. I weekenden prøver vi så vidt muligt at være sammen med hende mens hun er vågen og laver så noget praktisk mens hun sover til middag. Det er klart at jeg godt kunne tænke mig noget mere tid med hende til hverdag men det er lidt svært at få til at gå op.
Vores spørgsmål
Puha det blev godt nok en lang omgang men nu har du vist også hørt (næsten) det hele. Jeg håber du kan komme med nogle konkrete råd til hvad vi kan gøre for at få en bedre søvn for os og vores datter og i højere grad få hende til at sove igennem.
Vi har nogle venner som bare lægger deres børn (3 år og 1½ år gamle) vågne i rejsesengen når de er på besøg og så tumler barnet rundt og falder måske først i søvn efter en halv time men det sker uden brok og hvor børnene virker trygge ved det. Det er så også nogle lidt mere stille børn end vores datter og der er jo forskel på børn så jeg ved ikke om det er realistisk at have en forventning om at vi skal kunne det samme på et tidspunkt – jeg har det sidste år først og fremmest lært at børn ikke er ens og jeg ved ikke hvad der er normalt.
Jeg vil også gerne høre hvad du gør dig af tanker ifm. at hun skal være storesøster. Om det gælder om hurtigst muligt at få hende ud af vores seng og evt. ud af vore soveværelse eller om der bliver ekstra behov for nærhed og tryghed med den omvæltning der kommer (det hælder jeg mest til). Hun skal jo ikke føle at hun bliver smidt ud for at gøre plads til en anden. Det er min opfattelse at hun har et stort tryghedsbehov om natten (ligesom hendes forældre også gerne vil ligge tæt om natten) og der skal bestemt ikke gås på kompromis med hendes tryghed.
På forhånd mange tak for hjælpen!
Den søvn-udfordrede mor med en fantastisk dejlig datter