Brev:
Koncentration igen
13. december 2011
Alder:
3 år, 5 mdr.
Koncentration igen
Hej Helen.
Så er jeg her lige igen ang min ældste søn. Vi har lige været til den obligatoriske trivsels- samtale i hans børnehave. De roste ham for hans altid glade væsen og gåpåmod, han fungerede godt socialt og i det hele taget. Dog var der lige det, at han ikke er så god til at sidde stille og let bliver afledt af andre ting. De påpegede at det slet ikke var et problem og at det var ens for mange af de andre børn, men at der skulle arbejdes lidt med det mhp på skolestart.
Hvordan hjælper jeg ham bedst her. Kan godt se at han nogle gange er svær at fastholde ved nogle aktiviteter. F.eks har vi idag lavet perleplader. Han kommer godt nok nogle stykker på og kan sagtens, så siger han "mor det er svært - kan du ikke gøre det?" Men han kan jo sagtens kan jeg se. Så begynder han at sidde og lege med perlerne istedet for. Så bliver jeg lidt frustreret, for hvorfor vil han ikke når han godt kan? Han vil rigtig gerne sidde ved mig og se på at jeg gør det. Skal jeg her fatsholde ham i at han skal færdiggøre det, eller bare lade ham gå fra det??
Det samme sker når han tegner. Han vil rigtig gerne sidde og se på at jeg tegner det han siger jeg skal- men kan ikke rigtig samle sig om selv at tegne mere end et par minutter. Det er som om det kreative ikke rigtig fanger ham.
Men han kan sagten sidde hos en af os og kigge i en bog eller snakke mere end en halv time ad gangen. Han kan også sagtens se en tegnefilm på 1½ time hvor han sidder bomstille i sofaen. Han er god til at sidde stille ved bordet når vi spiser (sidder dog lidt uroligt på stolen, men forlader ikke bordet) Når vi er til gymnastik og sidder i rundkreds og synger de første 15 min så deltager han også fint og aktivt.
Han er også god til at bygge f.eks togbane eller Lego når vi sidder hos ham, men laver jeg noget andet imens, så kan han ikke samle sig om det ret længe ad gangen.
Jeg ved at jeg har skrevet om det til dig før- men bliver lidt forvirret når børnehaven siger at der skal arbejdes med det. Er det normalt for en 3-årig det jeg skriver om ham?? For der er jo længe til han skal i skole og der sker vel også meget på det område de næste 3 år???
En lang smøre der sikkert kommer ud af, at jeg ikke er helt i balance rent psykisk og er så bange for at han ikke er som andre børn. Tager mig selv i at sammenligne ham med andre tit. Puha det er svært at være mor syntes jeg.
Tak for dine gode svar- de har virkeligt hjulpet mig meget.
Med venlig hilsen
Henriette