Svar: Aften pylret ....
8. december 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du har en dreng, der gerne vil følge med i verden, gerne vil opleve og som synes der skal ske noget - og det er rigtig godt, det skal du naturligvis anerkende :)
Det er rigtig vigtigt at du udnytter dette og sørger for at stimulere ham både motorisk og mentalt. Og dette hele dagen igennem. En måde at stimulere ham på er f.eks. at give ham mad i hånden, når han skal spise. Det vil være rigtig godt for ham at sidde og gumle på noget, sutte aften ud af, opbløde med spyt og træne mundmotorik og samtidig med at han gør dette, så skal han koncentrerer sig, lære og det er godt for ham. Han har på det madmæssige plan behov for flere udfordringer og mere rigtig mad, flere måltider med den alder han har nu.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske som nu
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
Flaske og puttes til formiddagslur lige derefter
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30-13 som nu
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og sover dagens 3. lur som er en kort powernap. Denne lur forsvinder sandsynligvis stille og roligt den næste tid, men det er fint at han får den lige nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 20-21 som nu
Sen aften 24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Som du kan se er der mange små måltider dagen igennem og mad i hånden, som stimulerer ham, aktiverer ham osv. Men der er også grøntsager, grovere grød, kød, fisk osv. og det er vigtigt at du nu begynder at give ham disse ting. Det er sådan at fødevarer som bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager indeholder tryptofan og det er vigtige for at vi sover godt og også for at holde vores humør stabilt. Og med den alder din dreng har nu, er det netop en rigtig god idé at få introduceret alle disse ting.
Læs min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, kan læse om forskellige fødevarer, også finder opskrifter til alle aldre og kan følge måned for måned fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel :)
Og så er der jo også det med den motoriske aktivitet. Det vil være rigtig godt at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk.
I 6-9 måneders alderen begynder barnet at udforske sig selv og omgivelserne mere. Det er rigtig tid til at ligge, trille og krybe og det er vigtigt at han er så meget på gulvet som muligt - så brug tid på gulvet sammen med ham.
Lad ham også sidde kortvarigt i den høje stol og lad ham sidde på dit skød, hop med ham, giv ham luftture fra mor til far og tilbage igen, sving med ham, dans med ham. Hjælp ham med at krybe over gulvet ved at presse skiftevis på den ene og den anden fodsål, lad ham lege med lyd, hvor du klapper forsigtigt på hans mund imens han siger en lyd, så det lyder sjovt.
Når han ligger på gulvet alene, så sørg for at han kan få fat i legetøjet, og prøv også at ligge noget en lille smule væk fra ham, så han skal anstrenge sig en smule for at bevæge sig hen efter det. Han kan trille for at få fat i det eller han kan krybe og du skal prøve at motivere ham til bevægelse.
Ligger han alene, så vær i nærheden og tale med ham, pludre med ham, så han kan høre dig og se dig og mærker at han ikke er alene. Øv pludren i forskellig styrke og hjælp ham med at lave forskellige lyde :)
Håber du kan bruge dette videre og læs også gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor der er særlig fokus på barnets følelser og behov, hvad tænker de og hvorfor gør de som de gør ...
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske