Svar: Aften pylret ....

8. december 2011

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder som om at du har en dreng, der gerne vil følge med i verden, gerne vil opleve og som synes der skal ske noget - og det er rigtig godt, det skal du naturligvis anerkende :)

Det er rigtig vigtigt at du udnytter dette og sørger for at stimulere ham både motorisk og mentalt. Og dette hele dagen igennem. En måde at stimulere ham på er f.eks. at give ham mad i hånden, når han skal spise. Det vil være rigtig godt for ham at sidde og gumle på noget, sutte aften ud af, opbløde med spyt og træne mundmotorik og samtidig med at han gør dette, så skal han koncentrerer sig, lære og det er godt for ham. Han har på det madmæssige plan behov for flere udfordringer og mere rigtig mad, flere måltider med den alder han har nu.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Flaske som nu

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop

Flaske og puttes til formiddagslur lige derefter

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur 12.30-13 som nu

Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Flaske og sover dagens 3. lur som er en kort powernap. Denne lur forsvinder sandsynligvis stille og roligt den næste tid, men det er fint at han får den lige nu

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 20-21 som nu

Sen aften 24: Flaske og sover videre til næste morgen tidlig

Som du kan se er der mange små måltider dagen igennem og mad i hånden, som stimulerer ham, aktiverer ham osv. Men der er også grøntsager, grovere grød, kød, fisk osv. og det er vigtigt at du nu begynder at give ham disse ting. Det er sådan at fødevarer som bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt ...

Annonce

... kartoffel og forskellige grøntsager indeholder tryptofan og det er vigtige for at vi sover godt og også for at holde vores humør stabilt. Og med den alder din dreng har nu, er det netop en rigtig god idé at få introduceret alle disse ting.

Læs min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, kan læse om forskellige fødevarer, også finder opskrifter til alle aldre og kan følge måned for måned fra nu og til din dreng er 18 måneder gammel :)

Og så er der jo også det med den motoriske aktivitet. Det vil være rigtig godt at du hjælper ham med at bruge sig selv motorisk.

I 6-9 måneders alderen begynder barnet at udforske sig selv og omgivelserne mere. Det er rigtig tid til at ligge, trille og krybe og det er vigtigt at han er så meget på gulvet som muligt - så brug tid på gulvet sammen med ham.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Lad ham også sidde kortvarigt i den høje stol og lad ham sidde på dit skød, hop med ham, giv ham luftture fra mor til far og tilbage igen, sving med ham, dans med ham. Hjælp ham med at krybe over gulvet ved at presse skiftevis på den ene og den anden fodsål, lad ham lege med lyd, hvor du klapper forsigtigt på hans mund imens han siger en lyd, så det lyder sjovt.

Når han ligger på gulvet alene, så sørg for at han kan få fat i legetøjet, og prøv også at ligge noget en lille smule væk fra ham, så han skal anstrenge sig en smule for at bevæge sig hen efter det. Han kan trille for at få fat i det eller han kan krybe og du skal prøve at motivere ham til bevægelse.

Ligger han alene, så vær i nærheden og tale med ham, pludre med ham, så han kan høre dig og se dig og mærker at han ikke er alene. Øv pludren i forskellig styrke og hjælp ham med at lave forskellige lyde :)

Håber du kan bruge dette videre og læs også gerne min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", hvor der er særlig fokus på barnets følelser og behov, hvad tænker de og hvorfor gør de som de gør ...

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.