Svar: Legetøj - 14 mdr.

7. december 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er generelt en god idé at have legetøj i store kasser og sørge for at legetøjet sætte på plads og sorteres, fordi det hjælper barnet til at overskue og faktisk også motiverer barnet til at lege.

Det er også sådan at hvis en kasse tages frem af gangen og det øvrige legetøj er stillet væk, så leger barnet mere, end hvis det hele bare står i en stor stak på gulvet .. og en kasse der har været stillet væk og tages frem, vil naturligt pludselig være spændende igen.

Og det lyder hos jer som om at I har pænt god orden og tingene er sorteret fint. Jeres datter er dog stadig så lille, at hendes evne til at koncentere sig i længere tid af gangen om et enkelt stykke legetøj ikke er der - faktisk lyder hun til at være ret god til at lege og hun må gerne lege med en ting, gå til anden ting, tredie ting og så vende tilbage til første ting igen. Det er helt okay.

I må naturligvis også gerne hjælpe hende med at holde fokus på nogle bestemte ting, så hun på den måde støttes i at "nu læser vi en bog" ...

Annonce

... eller "nu leger vi med puslespil", "hammerbræt", "dukken", "klodser" eller hvad det nu er. Det er en balance mellem at lade hende lege selv og også lege med hende og netop hjælpe hende med at holde fast i legen og også finde ud af, hvordan man kan lege. At man f.eks. kan stable klodserne ovenpå hinanden og vælte dem. I kan stable og hun kan vælte og stille og roligt vil hun selv lærer at stable højere og højere tårne, så I på den måde også hjælper hende med at bygge legen op og blive i legen :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun tager en bog, bladrer i den, tager en ny bog og bladrer i den osv. så er dette naturligvis en leg for hende, men hun undersøger også. Hun lærer om bøger, om sider, om papir, farver osv. Der er tale om 7 forskellige bøger, og hun lærer at det er en bog, men at de er forskellige og det lærer hun ved netop at tage dem ud, mærke dem, bladre i dem osv. og gøre det igen og igen. Der er altså også meget undersøgen i den måde hun leger på og læring ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine