Svar: Legetøj - 14 mdr.
7. december 2011
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Det er generelt en god idé at have legetøj i store kasser og sørge for at legetøjet sætte på plads og sorteres, fordi det hjælper barnet til at overskue og faktisk også motiverer barnet til at lege.
Det er også sådan at hvis en kasse tages frem af gangen og det øvrige legetøj er stillet væk, så leger barnet mere, end hvis det hele bare står i en stor stak på gulvet .. og en kasse der har været stillet væk og tages frem, vil naturligt pludselig være spændende igen.
Og det lyder hos jer som om at I har pænt god orden og tingene er sorteret fint. Jeres datter er dog stadig så lille, at hendes evne til at koncentere sig i længere tid af gangen om et enkelt stykke legetøj ikke er der - faktisk lyder hun til at være ret god til at lege og hun må gerne lege med en ting, gå til anden ting, tredie ting og så vende tilbage til første ting igen. Det er helt okay.
I må naturligvis også gerne hjælpe hende med at holde fokus på nogle bestemte ting, så hun på den måde støttes i at "nu læser vi en bog" eller "nu leger vi med puslespil", "hammerbræt", "dukken", "klodser" eller hvad det nu er. Det er en balance mellem at lade hende lege selv og også lege med hende og netop hjælpe hende med at holde fast i legen og også finde ud af, hvordan man kan lege. At man f.eks. kan stable klodserne ovenpå hinanden og vælte dem. I kan stable og hun kan vælte og stille og roligt vil hun selv lærer at stable højere og højere tårne, så I på den måde også hjælper hende med at bygge legen op og blive i legen :)
Når hun tager en bog, bladrer i den, tager en ny bog og bladrer i den osv. så er dette naturligvis en leg for hende, men hun undersøger også. Hun lærer om bøger, om sider, om papir, farver osv. Der er tale om 7 forskellige bøger, og hun lærer at det er en bog, men at de er forskellige og det lærer hun ved netop at tage dem ud, mærke dem, bladre i dem osv. og gøre det igen og igen. Der er altså også meget undersøgen i den måde hun leger på og læring ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske