Svar: Vil ikke i børnehave - 3 år, 3 mdr.
24. november 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære bekymrede forældre
Jeg synes det er vigtigt at lytte til jeres dreng og anerkende at han lige nu ikke har særlig meget lyst til at være i børnehave. Det kan godt være at pædagogerne oplever at han trives og I oplever at han virker glad og igang med leg, når I henter, men det ændrer ikke på, at han giver udtryk for, at han ikke har lyst og det er vigtigt at lytte til dette.
Det betyder ikke, at han ikke kan være glad for at være der, eller at han ikke har det godt. Det kan meget vel være udtryk for at han snart har brug for ferie og flere fridage. Der er sket rigtig meget i hans lille liv de sidste måneder, han har været meget syg, han har været indlagt, han oplever ændringer i børnehaven, skiftende personale, ekstra uro osv. og det lyder for mig som om at han måske synes det hele bare lige nu er for meget, måske er han stresset?
Det vil sandsynligvis være rigtig godt, hvis I en gang imellem kunne give ham kortere dage, hvis bedsteforældre eller andre kunne hente en dag, så han oplevede at skulle noget andet eller hvis I måske kunne arbejde lidt mindre og tage en fridag - f.eks. en onsdag, så han var i børnehave 2 dage, havde fri en dag og så tilbage i børnehaven 2 dage og fri i 2 dage. Og hvor I naturligvis skulle vise ham, at I netop gør disse ting fordi I lytter. Så kunne I sige "i morgen holder du fri fra børnehave" og han ville føle sig lyttet til og føle at I forstår, at det har han brug for.
Hvis jeres dreng er påvirket af mange skiftende pædagoger, så er det helt reelt og noget man må gøre noget ved. Børn bliver naturligt stressede, når der sker for mange omskiftninger, fordi det stille øgede krav til børnene og ofte krav som de ikke kan honorere - netop når de voksne hele tiden skifter, så ved de jo ikke, hvor de skal gå hen og går derfor med mange ting selv. Det er rigtig vigtigt at jeres dreng kan føle tilknytning til de voksne i institutionen. Der skal være en voksen der ser ham og som han kan stole på er der. Jeg tænker derfor at I er nødt til at tale med pædagogerne om, hvem der er fast stuepædagog nu og om I kan stole på, at der er en fast pædagog tilknyttet.
Det er vigtigt at der bliver sat navn på og at I kan aftale med pædagogen og jeres søn, at når der er noget, så går han til hende og han kan stole på at hun vil hjælpe. Det lyder som om at han har brug for denne sikkerhed og denne støtte, for der har været så meget uro, at han føler det utrygt at være der og det udtrykker han så med "jeg vil ikke i børnehave" ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske