Svar: Vil ikke i børnehave - 3 år, 3 mdr.

24. november 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære bekymrede forældre

Jeg synes det er vigtigt at lytte til jeres dreng og anerkende at han lige nu ikke har særlig meget lyst til at være i børnehave. Det kan godt være at pædagogerne oplever at han trives og I oplever at han virker glad og igang med leg, når I henter, men det ændrer ikke på, at han giver udtryk for, at han ikke har lyst og det er vigtigt at lytte til dette.

Det betyder ikke, at han ikke kan være glad for at være der, eller at han ikke har det godt. Det kan meget vel være udtryk for at han snart har brug for ferie og flere fridage. Der er sket rigtig meget i hans lille liv de sidste måneder, han har været meget syg, han har været indlagt, han oplever ændringer i børnehaven, skiftende personale, ekstra uro osv. og det lyder for mig som om at han måske synes det hele bare lige nu er for meget, måske er han stresset?

Det vil sandsynligvis være rigtig godt, hvis I en gang imellem kunne give ham kortere dage, hvis bedsteforældre eller andre kunne hente en dag, så han oplevede at skulle noget andet eller hvis I måske kunne arbejde lidt mindre og tage en fridag - f.eks. en onsdag, så han var i børnehave 2 dage, havde fri en dag og så tilbage i børnehaven 2 dage og fri i 2 dage. Og hvor I naturligvis skulle vise ham, at I netop gør disse ting fordi I lytter. Så ...

Annonce

... kunne I sige "i morgen holder du fri fra børnehave" og han ville føle sig lyttet til og føle at I forstår, at det har han brug for.

Hvis jeres dreng er påvirket af mange skiftende pædagoger, så er det helt reelt og noget man må gøre noget ved. Børn bliver naturligt stressede, når der sker for mange omskiftninger, fordi det stille øgede krav til børnene og ofte krav som de ikke kan honorere - netop når de voksne hele tiden skifter, så ved de jo ikke, hvor de skal gå hen og går derfor med mange ting selv. Det er rigtig vigtigt at jeres dreng kan føle tilknytning til de voksne i institutionen. Der skal være en voksen der ser ham og som han kan stole på er der. Jeg tænker derfor at I er nødt til at tale med pædagogerne om, hvem der er fast stuepædagog nu og om I kan stole på, at der er en fast pædagog tilknyttet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er vigtigt at der bliver sat navn på og at I kan aftale med pædagogen og jeres søn, at når der er noget, så går han til hende og han kan stole på at hun vil hjælpe. Det lyder som om at han har brug for denne sikkerhed og denne støtte, for der har været så meget uro, at han føler det utrygt at være der og det udtrykker han så med "jeg vil ikke i børnehave" ...

Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S