Brev:
Vil ikke i børnehave - 3 år, 3 mdr.
24. november 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Vil ikke i børnehave - 3 år, 3 mdr.
Kære Helen
Vi har nogle bekymringer om vores dreng, som på det seneste har haft voldsomme raseriudbrud - været "tyndhudet" og ikke vil i børnehave. Han er egentlig ellers glad og velfungerende og går for at være glad og nem også i børnehaven. Han begyndte i børnehave i sommers og virkede egentlig glad for det i starten og ville meget gerne derned. Han har gode legekammerater dernede og virker glad for flere af de voksne. Men nu siger han stort set dagligt, " jeg vil ikke i børnehave", " jeg keder mig i børnehaven". Som regel siger han det stille og roligt - men nogle enkelte dage er det med tårer i øjnene.
Vi har talt med pædagogerne og de oplever at han er glad, er med når der er aktiviteter, og leger godt med især to drenge - dog er der mange konflikter imellem dem i øjeblikket - noget magtkamp - og ofte en der holdes ude - på skift. Han siger en af drengene ofte driller - men pædagogerne mener ikke det er tilfældet, og at det bunder i at legen ofte bliver fysisk voldsom, og vores dreng så er den følsomme, der bliver ked af det når det bliver for voldsomt. Han virker som regel i godt humør, når vi henter ham.
Vi er meget forvirrrede over at han tilsyneladende er glad og leger i børnehaven, men samtidig giver udtryk for at han ikke vil derned.
Der har uheldigvis været en del uro og omskiftninger dernede, de faste pædagoger har ofte været væk af forskellige årsager, der er kommet en del flere børn pr voksen. Vi oplever der er meget støj og uro - og det er jo bestemt ikke bleve mindre - tværtimod. Samtidig har vores dreng været meget syg - har også kort været indlagt på hospitalet - og væk fra børnehaven og den daglige rytme. Vi tænker dette måske har noget med hans reaktioner at gøre ? Vi har indtryk af han er noget sensitiv og måske følsom over for alle disse skift og uro i dagligdagen ?
Som sagt får han også i øjeblikket voldsomme raserianfald over selv de mindste ting - et eksempel at der en dag var den "forkerte" morgenmad vi var løbet tør for favorit morgenmaden hvilket resulterer i skrig og skrål, kasten sig på gulvet... altså vrede helt ude af proportioner med det han bliver vred over synes vi jo... han har altid haft temperament men har aldrig oplevet ham sådan... så vi synes at det virker som om at der er noget der går ham meget på.
Hvad tænker du om alt det her ? Vi har talt om at flytte ham til en anden børnehave men ved ikke om det er det der skal til... og han går trods alt der hvor han også har gået i vuggestue og kender stedet og mange af de andre børn og har sine legekammerater... så vil jo også gerne give stedet en chance. Han har gået der nu i snart 4 mdr.
Vi glæder os til at høre din mening.
Venlig hilsen
de bekymrede forældre