Svar: Sprog - 18 mdr.

23. november 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Anne

Din datter er kun 1 ½ år gammel og det lyder som om at hun er rigtig god til at kommunikere og forsøger at bruge sproget og indgå i en dialog. Det er rigtig godt og du skal naturligvis vise hende, at du forstår hende og gerne vil tale med hende, ligesom du også skal sætte ord på for hende, så hun hører, hvad tingene hedder.

Når din datter peger på noget hun gerne vil have, så kan du sige "vil du gerne have bamsen?", så hun hører at det hun peger på f.eks. hedder bamse. Det er vigtigt at du ikke siger "kan du sige ..." og på den måde presser hende til at sige bestemte ting, men at du i hverdagen generelt bruger ord på de ting hun naturligt kommunikerer omkring, så hun hører ord igen og igen og hører, hvordan de udtales rigtig.

Det er vigtigt at du synger sange for/med hende, gerne fagte-sange hvor hun skal bruge sin mimik, sine hænder, krop osv. samtidig med at hun ...

Annonce

... bruger ord. Det er vigtigt at du læser bøger for hende og taler med hende om de ting I læser om, billederne i bogen osv. Alt det du sikkert allerede gør.

Og så er det også en rigtig god idé at få hendes ører tjekket af en ørelæge. Netop fordi hun har haft mellemørebetændelse flere gange, så kan det være en god idé at en ørelæge ser hendes ører efter og evt. laver en høreprøve. Du behøver ikke henvisning for at få tid hos ørelægen, du kan bare ringe.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Talepædagog synes jeg ikke lyder nødvendigt endnu, hun er som sagt godt igang med at kommunikere og er stadig ikke ret gammel :) Der vil sandsynligvis være tilknyttet talepædagog til institutionen og du kan tale med pædagogerne om, hvem det er og de eller du kan kontakte vedkommende og høre, hvornår man i givet fald vil gøre noget. Ofte ikke før barnet er 2 ½ - 3 år gammelt ... :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor