Brev:
Sprog - 18 mdr.
23. november 2011
Alder:
18 mdr.
Sprog - 18 mdr.
Hej Helen.
I min datters vuggestue har de udtrykt bekymring for hendes sprog. Skal jeg mon være bekymret? Hun er halvanden lige om lidt. Som jeg husker det var min store datter meget længere sprogligt på nuværende tidspunkt, men det ligger jo 10 år tilbage, så hvor meget husker man egentlig:).
Fia siger enkelte ord, mest FAR som bliver brugt i hveranden sætning (også om mor og storesøster), men hun siger også ja, nej, hov, mer, hej, mam, en masse dyrelyde vov,rap, jaw (mijav), piv, så er der bil lyde og flyvemaskinelyde og den slags. Hun er vildt god til at kommunikere. Henter glas når hun er tørstig og peger på vandhanen. Har sådan lidt af sig selv fundet på forskellige fagter der betyder sove, dukke, hue, sko, og mad. Hun forstår ALT hvad vi siger og kan i virkeligheden fortælle en helt masse, men siger måske ikke så mange ord?
Hun er begyndt at tale sådan et kinesisk:) hvor hun siger en lang sætning som hun vist selv forstår, men som vi andre ikke helt kan finde rede i.
I vuggestuen siger hun vist ikke så meget. Det gør hun heller ikke hvis vi er ude eller der sker meget omkring hende. Så bliver hun meget stille. Så måske opfatter de hende også som dårligere sprogligt end hun er? Hun er ikke helt så udadvendt som min store pige så hun vil hellere iagttage verden lidt i stilhed:)
Hun har 2 gange haft mellemørebetændelse og har også haft væske på øret ved 1 års undersøgelsen. Lægen sagde bare: Det er jo ikke en sygdom? Mon jeg skal følge mere op på det?
Hvad synes du. Skal jeg være bekymret for det sproglige? Jeg har egentlig ikke været det før fordi hun jo kommunikere så fint det hun vil.
Med venlig hilsen
Anne