Sprog - 18 mdr.

23. november 2011

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Sprog - 18 mdr.

Hej Helen.

I min datters vuggestue har de udtrykt bekymring for hendes sprog. Skal jeg mon være bekymret? Hun er halvanden lige om lidt. Som jeg husker det var min store datter meget længere sprogligt på nuværende tidspunkt, men det ligger jo 10 år tilbage, så hvor meget husker man egentlig:).

Fia siger enkelte ord, mest FAR som bliver brugt i hveranden sætning (også om mor og storesøster), men hun siger også ja, nej, hov, mer, hej, mam, en masse dyrelyde vov,rap, jaw (mijav), piv, så er der bil lyde og flyvemaskinelyde og den slags. Hun er vildt god til at kommunikere. Henter glas når hun er tørstig og peger på vandhanen. Har sådan lidt af sig selv fundet på forskellige fagter der betyder sove, dukke, hue, sko, og mad. Hun forstår ALT hvad vi siger og kan i virkeligheden fortælle en helt masse, men siger måske ...

Annonce

... ikke så mange ord?

Hun er begyndt at tale sådan et kinesisk:) hvor hun siger en lang sætning som hun vist selv forstår, men som vi andre ikke helt kan finde rede i.

I vuggestuen siger hun vist ikke så meget. Det gør hun heller ikke hvis vi er ude eller der sker meget omkring hende. Så bliver hun meget stille. Så måske opfatter de hende også som dårligere sprogligt end hun er? Hun er ikke helt så udadvendt som min store pige så hun vil hellere iagttage verden lidt i stilhed:)

Hun har 2 gange haft mellemørebetændelse og har også haft væske på øret ved 1 års undersøgelsen. Lægen sagde bare: Det er jo ikke en sygdom? Mon jeg skal følge mere op på det?

Hvad synes du. Skal jeg være bekymret for det sproglige? Jeg har egentlig ikke været det før fordi hun jo kommunikere så fint det hun vil.

Med venlig hilsen

Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to