Brev:
Skifte børnehave?
23. november 2011
Alder:
3 år
Skifte børnehave?
Hej Helen
William på tre år startede i september i børnehave. Det er et rigtig godt og trygt sted med god bemanding og tid til det enkelte barn - det er en lille børnehave med bare 20 børn.
Udfordringen er, at der kun er to andre børn på hans alder - en dreng med fuld støttepædagog pga aspergers og en pige, der kun taler engelsk og som ikke rigig er faldet til, og derfor, som pædagogerne siger, endnu ikke har været så interessant for ham som legekammerat.
Jeg synes oftest, han bare leger alene, når jeg henter ham. Alle andre børn er fra fire og og op, og jeg fornemmer, at det er hårdt for ham ind imellem - han har fået en del legeafvisninger og har ikke knyttet bånd til nogen børn endnu. I går da jeg hentede, stod han og ville gerne med op på en cykel med fire af de andre børn, og pædagogerne bad de andre børn tage ham med, selv om de prøvede at undslå sig med der ikke var plads - desværre nok en lidt typisk situation. Vi har også hentet, hvor en pige sagde, der var tre dumme børn - William og de to andre små.
I vuggestuen havde han flere gode venner, som han legede fast med og som han var meget knyttet til - og omvendt, og pædagogerne sagde, han fungede godt socialt. Vi savner at se ham have venner på den måde - men kan desværre ikke se en udvikling pt. og tænker også, at der ikke lige er nogen oplagte, når vi ser på alder.
Spørgsmålet er, om vi skal flytte ham - det kan nok tidligst blive til april pga ventelister de gode steder. Hvordan støtter vi ham i denne tid? Vi har meldt ham til rytmik med jævnaldrene, men han er de senere måneder blevet mere forbeholden overfor nye børn. Han har en lidt yngre fætter, vi ser en gang om ugen - bør vi sørge for flere legeaftaler fx?
Pædagorne i børnehaven synes, han har det godt og siger han også ind imellem får lov til lege med blandt de store, fordi han er god til at finde på lege og sprogligt er langt foran sin alder - det er altså mere os forældre, der er bekymrede. Jeg kan ind imellem mærke, når jeg henter ham, at der er noget, der nager ham og han er lidt trist - han er ellers normalt en meget glad dreng. Samtidig er han lige blevet storebror, så det er selvfølgelig også en lidt hård tid.
På forhånd tak for dine altid brugbare råd!
Mange hilsner
Louise