Svar: Tandbørstning uden tvang
15. november 2011
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at du gør mange rigtigt fine ting og det er rigtig godt at du har fokus på at din datter skal være tryg ved tandbørstningen. Hvis du gør det til en kamp, hvor du og evt. andre holder hende fast, så bliver det et overgreb og det er ingen tjent med på sigt.
Det er rigtigt at hun jo skal have børstet sine tænder og det er vigtigt at du børster dem to gange dagligt. Prøv lige nu at acceptere, at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det. Prøv at have fokus på, at det ikke nødvendigvis er alle tænder der børstes lige godt, men det bliver acceptabelt at børste lidt. Det er rigtig fint at du kan få lov til at komme en finger ind i munden og på den måde få lov til at børste lidt mere. Stille og roligt skal du så naturligvis øge antallet af tænder der børstes grundigt, i takt med at hun bliver mere og mere tryg og fortrolig med situationen.
Du skal prøve at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Og så er det vigtigt, at du gør det så kort tid som muligt, og at selve tandbørstningen ikke trækker ud, så hun ikke bliver for ked af det. Lige nu er det kortvarigt og i takt med at hun så bliver tryg og fortrolig med hele situationen igen, så øger du tiden du bruger og grundigheden.
Tandpasta skal bruges, det er vigtigt for tændernes sundhed. Brug en lille mængde.
Det lyder som om at din datter lige nu fascineres mere af at sutte på tandbørsten end af at åbne munden og det er vigtigt at hun kan spejle sig i dig. Prøv at åbne din egen mund, når du børster hendes tænder, prøv at sige "åbn munden skat, åbn munden" så hun gaber op og netop hører og ser, hvad det er du vil have hende til. Det er vigtigt at hun selv gør det, fordi hun så føler sig selvstændig og mødt :) Hun er selv med til at styre slagets gang.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske