Brev:
Tandbørstning uden tvang
15. november 2011
Alder:
13 mdr.
Tandbørstning uden tvang
Hej Helen
Min datter på 13 mdr. har nu 8 fortænder og en kindtand på vej. Men tandbørstning er desværre lidt en udfordring.
På den ene side ved jeg at det er vigtigt at hun får dem børstet så hun ikke får huller. På den anden side kan jeg ikke få mig selv til decideret at bruge tvang både ifht. hende i selve situationen og for ikke at skabe traumer på sigt.
Vi børster normalt tænder ifm. morgen og aftenpuslingen - altså på puslepuden. Jeg kommer vand og på det seneste også lidt tandpasta på tandbørsten, hun åbner fint munden, tandbørsten kommer ind og så bider hun ellers sammen om den og suger vand/tandpasta. Jeg har prøvet at synge, lave mærkelige lyde og ansigter for at få hende til at åbne munden og det kan også lykkes i nogle sekunder ad gangen. Ofte får hun lov at få min tandbørste og køre den rundt i munden på mig imens og det kan tage lidt af fokus, så jeg kan få lov at børste lidt mere, men igen måske 10 sekunder ad gangen, hvor jeg lige kan nå at børste lidt frem og tilbage foroven og lidt forneden. Men bestemt ikke grundigt på hver enkelt tand.
Jeg er begyndt at putte en finger i munden på hende for at forhindre at hun bider sammen og det hjælper lidt men ikke nok. Efter lidt tid er det ikke sjovt længere - så vil hun enten have tandbørsten selv (og jeg kan ikke få lov at føre den mens hun holder) eller også vrider hun hovedet til sidet.
Jeg har også prøvet at sætte mig med hende på gulvet og at have hende til at sidde op foran mig og se på spejlet, men så er fokus bare på spejlet og hun kan ikke sidde stille, mens jeg børster tænderne. Jeg har opfattelsen af at lige nu ville det kræve én person til at holde hovedet på hende og decideret tvinge munden åben og en anden til at børste tænderne hvis det skal gøres "rigtigt" og det kan på ingen måde være rigtigt. Nogle af mødrene i mødregruppen siger at de også skal tvinge deres børn lidt men jeg forestiller mig at de måske ikke protesterer helt så konsekvent.
Som sagt er det ikke bare lidt utilfreds grynten. Når hun bider sammen og drejer hovedet væk, skubber mig væk med benene, så skal der mere end bare lidt overtalelse til.
Jeg nævnte det for tandlægen da vi var til 1års undersøgelse og hun sagde at hun jo skal have børstet tænder. Og det skal hun jo også. Bare ikke på den måde.
Hvad kan du foreslå? Kan vi fortsætte med den smule tandbørstning vi kan slippe ad sted med og satse på at det bliver nemmere når hun bliver lidt ældre?
Det skal siges at det ikke gør nogen forskel om vi bare bruger vand, børnetandpaste eller voksentandpasta - måske udover at der er lidt mere at suge smag ud af med tandpasta på.
På forhånd tak for hjælpen!