Svar: Udstationering i Sydamerika

12. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sanne

Tillykke med de nye jobmuligheder og rejsen til Sydamerika - når man sidder her i kolde Danmark, så lyder det som en fantastisk mulighed og som noget I skal få alt det bedste ud af :) Jeg er sikker på at det går super!

Det vigtigste er at I er sammen, har det godt og trives med at være, hvor I er. Jeres datter har brug for at mærke at I er der for hende, og så betyder det mindre, hvor i verden I befinder jer - hvis I har det godt, så har hun det også godt. Og netop det at du i starten vil være hjemme sammen med hende er rigtig godt. Hun vil kunne møde alt det nye med dig som sikker base. I vil kunne besøge nye steder, være hjemme, handle osv. som I plejer og i det tempo som du finder passende og netop når du er der for hende, så skal det nok gå.

Det vil være rigtig godt at hun får nogle af sine ting med sig, så hun føler sig hjemme med det samme - fordi sengen er der, bamsen, dynen, dukken osv. er med hende. Det vil være rigtig godt, hvis I kan pakke hendes ting ned som noget af det sidste og pakke hendes ting ud som noget af det første, når I når frem.

Turen derover bliver lang for jer alle og det er svært at sidde stille i en flyver i så mange timer. Det er dog rigtig godt at I har en mellemlanding undervejs, sørg for at hun der bliver rørt rigtig godt og får brugt sig selv motorisk, så hun har lettere ved at slappe af i kroppen og sidde stille, når I atter sidder i flyveren.

Op og især nedstigninger er hårde, fordi det kan gøre ondt i ørerne og hun kan stadig have svært ved at trykudligne med den alder hun har. Sørg for at hun får noget at sutte på og noget at drikke, da det kan hjælpe hende lidt. Man kan på apoteket købe en otovent ballon - som er en lille ballon man blæser op med næsen, hvorved der trykudlignes, men hun er sandsynligvis stadig for lille til at kunne finde ud af det ...

En lille rygsæk ...

Annonce

... til jeres datter, hvori hun kan have lidt legesager, vil være rigtig godt. Det er en god idé at give hende magnetiske ting - magnetisk tegnetavle og lignende, som ikke falder over alt. I kan tegne for hende og fortælle historier om det I tegner ... Små bøger er også en god idé, det kan være flapbøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, som I kan tale om. Simple puslespil, hvor få brikker skal passe sammen - f.eks. hunden passe sammen med kødbenet, katten sammen med musen osv. kan være en idé. Lidt små overraskelser, små pakker, så der er noget nyt. Det kan anbefales at pakke tingene ind, så går der naturligt lidt tid med at få det ud af papiret ... Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og det er noget børn ofte godt kan lide.

Med hensyn til sprog, så vil Marie stadig tale tysk og dansk med jer derhjemme og det vil være rigtig godt at I bruger sproget som I plejer. Det 3. sprog vil hun få stille og roligt i takt med at I taler med andre, handler, hun starter i børnehave osv. Hendes modersmål er tysk og dansk og det vil fortsætte sådan, det 3. sprog får hun med som en ekstra gave :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det anbefales normalt at man som forældre søger for at sikre barnet et godt grundlag i eget sprog, altså forældrenes sprog, før man prøver at lære barnet et tredje sprog. Jeres datter er rigtig god til at tale og har det super som to-sproget og jeg forestiller mig at det 3. sprog vil komme til hende helt naturligt i takt med at hun begynder at lege med de lokale børn, som naturligt taler dette sprog og henvender sig til hende på deres sprog. Hun vil prøve at tilegne sig deres sprog, for at kommunikere og være en del af deres verden :)

Det bliver kun spændende at følge :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, at det giver lidt ro med på vejen og rigtig meget held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet