Svar: Udstationering i Sydamerika
12. november 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Sanne
Tillykke med de nye jobmuligheder og rejsen til Sydamerika - når man sidder her i kolde Danmark, så lyder det som en fantastisk mulighed og som noget I skal få alt det bedste ud af :) Jeg er sikker på at det går super!
Det vigtigste er at I er sammen, har det godt og trives med at være, hvor I er. Jeres datter har brug for at mærke at I er der for hende, og så betyder det mindre, hvor i verden I befinder jer - hvis I har det godt, så har hun det også godt. Og netop det at du i starten vil være hjemme sammen med hende er rigtig godt. Hun vil kunne møde alt det nye med dig som sikker base. I vil kunne besøge nye steder, være hjemme, handle osv. som I plejer og i det tempo som du finder passende og netop når du er der for hende, så skal det nok gå.
Det vil være rigtig godt at hun får nogle af sine ting med sig, så hun føler sig hjemme med det samme - fordi sengen er der, bamsen, dynen, dukken osv. er med hende. Det vil være rigtig godt, hvis I kan pakke hendes ting ned som noget af det sidste og pakke hendes ting ud som noget af det første, når I når frem.
Turen derover bliver lang for jer alle og det er svært at sidde stille i en flyver i så mange timer. Det er dog rigtig godt at I har en mellemlanding undervejs, sørg for at hun der bliver rørt rigtig godt og får brugt sig selv motorisk, så hun har lettere ved at slappe af i kroppen og sidde stille, når I atter sidder i flyveren.
Op og især nedstigninger er hårde, fordi det kan gøre ondt i ørerne og hun kan stadig have svært ved at trykudligne med den alder hun har. Sørg for at hun får noget at sutte på og noget at drikke, da det kan hjælpe hende lidt. Man kan på apoteket købe en otovent ballon - som er en lille ballon man blæser op med næsen, hvorved der trykudlignes, men hun er sandsynligvis stadig for lille til at kunne finde ud af det ...
En lille rygsæk til jeres datter, hvori hun kan have lidt legesager, vil være rigtig godt. Det er en god idé at give hende magnetiske ting - magnetisk tegnetavle og lignende, som ikke falder over alt. I kan tegne for hende og fortælle historier om det I tegner ... Små bøger er også en god idé, det kan være flapbøger, hvor der gemmer sig noget under flappen, som I kan tale om. Simple puslespil, hvor få brikker skal passe sammen - f.eks. hunden passe sammen med kødbenet, katten sammen med musen osv. kan være en idé. Lidt små overraskelser, små pakker, så der er noget nyt. Det kan anbefales at pakke tingene ind, så går der naturligt lidt tid med at få det ud af papiret ... Det kan være alt lige fra en lille pakke rosiner eller en mandarin - det tager lidt tid at spise disse ting og det er noget børn ofte godt kan lide.
Med hensyn til sprog, så vil Marie stadig tale tysk og dansk med jer derhjemme og det vil være rigtig godt at I bruger sproget som I plejer. Det 3. sprog vil hun få stille og roligt i takt med at I taler med andre, handler, hun starter i børnehave osv. Hendes modersmål er tysk og dansk og det vil fortsætte sådan, det 3. sprog får hun med som en ekstra gave :)
Det anbefales normalt at man som forældre søger for at sikre barnet et godt grundlag i eget sprog, altså forældrenes sprog, før man prøver at lære barnet et tredje sprog. Jeres datter er rigtig god til at tale og har det super som to-sproget og jeg forestiller mig at det 3. sprog vil komme til hende helt naturligt i takt med at hun begynder at lege med de lokale børn, som naturligt taler dette sprog og henvender sig til hende på deres sprog. Hun vil prøve at tilegne sig deres sprog, for at kommunikere og være en del af deres verden :)
Det bliver kun spændende at følge :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, at det giver lidt ro med på vejen og rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske