Brev:
Flytning - 20 mdr.
12. november 2011
Alder:
20 mdr.
Flytning - 20 mdr.
Kære Helen
Så har jeg endnu engang brug for et af dine råd.
Vores familie (far, mor og søn på 20 måneder) står i den situation, at mor har fået drømmejobbet i Jylland tæt på, hvor bedsteforældrene (begge hold). Det har længe været et ønske at flytte tilbage til familien. Min mand bliver nødt til at pendle mellem København og Jylland indtil han kan få job i der også. Det kan desværre godt tage noget tid, men det er nu engang sådan situationen er. Det er planen, at vores søn flytter med mig og at vi skal bo hjemme hos mine forældre i den første periode – måske en måneds tid eller to, indtil vi har fundet en passende bolig.
Mit spørgsmål er nu – hvordan håndterer vi selve flytningen overfor vores søn. Selvom vi til en start bor hjemme hos mine forældre, flytter vi selvfølgelig hans ting og hans værelse. Hvor meget kan han forstå ift. at flytte? Er det vigtigt, at han er ”med til at flytte” og ser hans ting (seng, legetøj mv.) blive pakket ned? Eller er det bedre helt at skåne ham for en lang transport og potentielt stresset situation og lade ham blive passet hjemme hos bedsteforældrene og vi så bare kommer med hans ting? Givet hans alder, hvordan vil du da anbefale at vi griber det an?
Og hvad med institution - han skal selvfølgelig sige farvel til den gamle vuggestue og starte i en ny vuggestue. Her er mit spørgsmål lidt det samme - hvor meget kan han forstå, og hvordan gør vi overgangen bedst muligt for ham?
Mange tænksomme hilsner
fra den lidt bekymrede mor.