Svar: Seperationsangst fra mor

11. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og for lige at svare på dit sidste spørgsmål først - jeg har fået flere henvendelser fra familier, der gerne vil have mig til Århus eller Jylland igen. Jeg vil meget gerne komme, men skal jo inviteres ... :) :)

Det er helt naturligt at børn omkring 2½ års alderen har en periode, hvor de er meget tryghedssøgende og kan virke mere bange. Børn i denne alder vil ofte være bange for mørke, de vil ikke sove med mindre der er tændt lys og de kan også være bange for små dyr. De kan blive helt paniske hvis de hører lyden af en flue der summer, eller hvis en sten løftes og de så kribler og krabler under stenen ...

Og børn i denne alder kan også være bange for adskillelse, de kan være bange for at blive væk, bange for at miste mor eller far - uden rigtigt at kunne sætte ord på det. Det er vigtigt for dem at have sikkerhed for at man er der hele tiden uanset hvad. Så at din dreng søger dig ekstra meget og har svært ved at skulle undvære dig, er altså til en vis grad normalt. Det der er vigtigt er, at han "kun" har svært ved skiftet - han må ikke blive hængende i uroen og angsten for at der skal ske dig noget. Han skal kunne finde ro hos sin dagplejer og kune bruge hende som substitut for dig, når du ikke er der. Han behøver ikke kunne bruge alle andre voksne, men han skal kunne bruge hende, som du afleverer ham i favnen hos :)

Det er vigtigt at du forbereder ham op afleveringen og forklarer hvad der skal ske, så han er forberedt så godt som muligt. Det er også vigtigt at du betrygger ham i at du kommer igen, ligesom du gerne må sætte ord på at du også kommer til at savne ham og at du skynder dig alt hvad du kan, så I atter kan være sammen :) Så han hører at du rigtigt gerne vil ham og at det er helt okay at han savner dig, det er gengældt :)

Du skriver at han generelt er en tilbageholdende dreng og at begge I forældre også har været dette. Det er helt okay, han ligner jo sandsynligvis jer, men der er lidt overvejelser her, som jeg gerne vil dele med jer :)

I skal være opmærksomme på, hvordan I selv virker som forældre. Jeres søn læser jer som et spejl og han fornemmer helt sikkert, hvis I bliver forlegne eller utryg ved situationer.

Vær også opmærksom på ikke at kalde ham genert. Ofte er vi tilbøjelige til at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'lad ...

Annonce

... nu være med at være så genert'. På den måde bliver han holdt fast i rollen som 'den generte'.

Lad også være med at sammen ligne ham med andre børn. Pas rigtig meget på med at sige: 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.

Hjælp ham med at svare, når han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så du hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' Du fortæller hvad han hedder og siger 'ik os´' til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør.

Hjælp jeres dreng til at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du skriver også at din dreng passer meget på ikke at falde og at han generelt virker lidt forsigtig. Du fortæller at han altid har slået, men generelt virker meget sød, kærlig og rolig. Det er rigtig dejligt :) Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om jeres dreng mon kunne have glæde af at få styrket sin sansemotorik.

Børn der har problemer med sanseintegration, kan reagere på flere måneder. Nogle børn bliver meget urolige, næsten hyperaktive og har meget svært ved at sidde stille. Men andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro. De bliver stille, lidt forsigtige og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er derfor I oplever jeres dreng, som I gør ...?:)

Måske ville han have glæde af sansemotorisk træning, fordi det kunne støtte ham i at turde lidt mere, så han ikke trækker sig, når han stilles overfor nye situationer. Så det at være i større forsamlinger bliver lettere for ham at tackle. Der findes private fysio- og ergoterapeuter, der tilbyder denne form for træning. Du kan søge på "sanseintegration" eller "sansemotorik" og læse lidt om det og se om det mon kan passe på jeres søde dreng :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder