Brev:
Seperationsangst fra mor
11. november 2011
Alder:
2 år, 3 mdr.
Seperationsangst fra mor
Kære Helen.
Min dejlige søn trives alt i alt rigtig godt. Han har næsten altid grædt ved aflevering i dagplejen. Det er holdt kort tid efter jeg er gået og han trives fantastisk hos sin enorm skønne dagplejemor.
Pludselig kom han over sin gråden og løb ind og omfavnede sin dagplejer, vendte sig og sagde hej hej mor og løb ind og legede. Han kunne ligefrem spørge efter om han skulle afsted i weekenden også...
Så blev den lille dreng syg med halsvirus. Efter det har han været pjevset. Han er dog også igang med de bagerste kindtænder som driller ham lidt.
Nu vil han IKKE afleveres! Allerede på vej dertil siger han nej xxx! Kort tid efter begynder han at græde.... jeg mener allerede inden vi er fremme!!! Uha det er hårdt. Men han holder kort tid efter jeg er gået, og hygger sig resten af dagen som han plejer.
Hjemme kan jeg også mærke en forandring. Han er meget bevidst om hvad jeg laver. Han vågner nemt om natten og skal under mors dyne.... ligge helt tæt! Alt sammen okay med mig men det jeg gerne vil vide er: Er det normalt med seperationsangst i hans alder? Der er ikke sket andet i hans dagligdag, der skulle have indflydelse synes jeg.
Noget andet er at han er en dreng der har svært ved omstilling i dagplejen. Det skal siges at de 1 gang om ugen er i et fælles hus og han bryder sig bare ikke om det! Han løsner op og leger, men har aldrig undgået gråd ved aflevering der.
Jeg har valgt en lille selvejende børnehave til ham med 20 børn fordelt på 2 stuer af samme årsag. Den har et fantastisk ry! Er der noget vi kan gøre for at støtte ham i større forsamlinger når han er ude eller skal vi bare acceptere at sådan er han? Både min mand og jeg var små følsomme børn, men er senere naturligt blevet gode sociale mennesker.
Han kommer heller aldrig i gæstepleje, der holder jeg ham hjemme, da han ikke er tryg. Han er ikke et barn der bare kan kastes ud i alt. Når far og mor er med er han ikke utryg ved noget. Han snakker gerne med fremmede osv. Til gengæld er han en dreng der passer på ikke at falde osv. Han virker som en lille dreng, der allerede har et stort følelsesregister samt en lille dreng der tænker meget. Han har ALDRIG slået. Hverken dyr eller mennesker. Det ligger ham så fjernt. Til gengæld deler han gerne kys ud, både til familie, dagplejer, kæledyr og mor og far!
Er der noget alarmerende i ovennævnte? Jeg tænker bare at han ikke er som alle jævnaldrende, men at der skal være plads til forskellighed, men tager jeg fejl?
Grunden til at jeg skriver er at der selvfølgelig bemærkes at han ikke bare løber i armene på de andre dagplejere i fælleshuset, trods det han jo har set dem mange gange samt at han stadig græder....
Jeg tænker at han er glad for sim mor og har svært ved at skulle skilles, men at han trives fint når først adskillelsen er gennemgået. Altså at det er normalt.
Hvornår kommer du til Århus igen iøvrigt?
Knus herfra.