Seperationsangst fra mor

11. november 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Seperationsangst fra mor

Kære Helen.

Min dejlige søn trives alt i alt rigtig godt. Han har næsten altid grædt ved aflevering i dagplejen. Det er holdt kort tid efter jeg er gået og han trives fantastisk hos sin enorm skønne dagplejemor.

Pludselig kom han over sin gråden og løb ind og omfavnede sin dagplejer, vendte sig og sagde hej hej mor og løb ind og legede. Han kunne ligefrem spørge efter om han skulle afsted i weekenden også...

Så blev den lille dreng syg med halsvirus. Efter det har han været pjevset. Han er dog også igang med de bagerste kindtænder som driller ham lidt.

Nu vil han IKKE afleveres! Allerede på vej dertil siger han nej xxx! Kort tid efter begynder han at græde.... jeg mener allerede inden vi er fremme!!! Uha det er hårdt. Men han holder kort tid efter jeg er gået, og hygger sig resten af dagen som han plejer.

Hjemme kan jeg også mærke en forandring. Han er meget bevidst om hvad jeg laver. Han vågner nemt om natten og skal under mors dyne.... ligge helt tæt! Alt sammen okay med mig men det jeg gerne vil vide er: Er det normalt med seperationsangst i hans alder? Der er ikke sket andet i hans dagligdag, der skulle have indflydelse synes jeg.

Noget andet er at han er en dreng der har svært ved omstilling i dagplejen. Det skal siges at de 1 gang om ugen er i et fælles hus og han bryder sig bare ikke om det! Han løsner op og leger, men har aldrig undgået gråd ved aflevering der.

Jeg har valgt en lille selvejende børnehave ...

Annonce

... til ham med 20 børn fordelt på 2 stuer af samme årsag. Den har et fantastisk ry! Er der noget vi kan gøre for at støtte ham i større forsamlinger når han er ude eller skal vi bare acceptere at sådan er han? Både min mand og jeg var små følsomme børn, men er senere naturligt blevet gode sociale mennesker.

Han kommer heller aldrig i gæstepleje, der holder jeg ham hjemme, da han ikke er tryg. Han er ikke et barn der bare kan kastes ud i alt. Når far og mor er med er han ikke utryg ved noget. Han snakker gerne med fremmede osv. Til gengæld er han en dreng der passer på ikke at falde osv. Han virker som en lille dreng, der allerede har et stort følelsesregister samt en lille dreng der tænker meget. Han har ALDRIG slået. Hverken dyr eller mennesker. Det ligger ham så fjernt. Til gengæld deler han gerne kys ud, både til familie, dagplejer, kæledyr og mor og far!

Er der noget alarmerende i ovennævnte? Jeg tænker bare at han ikke er som alle jævnaldrende, men at der skal være plads til forskellighed, men tager jeg fejl?

Grunden til at jeg skriver er at der selvfølgelig bemærkes at han ikke bare løber i armene på de andre dagplejere i fælleshuset, trods det han jo har set dem mange gange samt at han stadig græder....

Jeg tænker at han er glad for sim mor og har svært ved at skulle skilles, men at han trives fint når først adskillelsen er gennemgået. Altså at det er normalt.

Hvornår kommer du til Århus igen iøvrigt?

Knus herfra.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.