Svar: Rejser sig op
9. november 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at jeres dreng nu øver sig i at rejse sig ved tingene og det er fint, at han selv trækker sig op ved f.eks. tremmerne i sengen. Det er en god måde at øve sin styrke på og øve sig i både at trække sig op og også finde ud af at sætte sig ned igen ... Men det er vigtigt at han selv gør det og at du ikke rejser ham og stiller ham ved tingene.
Det er på samme måde vigtigt, at I ikke træner ham i at gå, men i stedet øver at han skal kravle. Det er godt, hvis han stadig bliver lagt på maven hver dag og det er netop fra maveliggende stilling, at han lærer at kravle. Og det er vigtigt at han kravler.
Når man kravler så krydskoordinerer man arme og ben og netop dette er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det har betydning for at lære at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...
Nogle børn springer kravlestadiet over og lærer sig at komme frem på anden vis, det er okay - men de skal stadig lære at kravle på et tidspunkt og det er en god idé at arbejde på, at han lærer det nu ... Der er en risiko for at han ikke vil kravle, hvis I træner at han skal gå i stedet.
Hjælp ham op i kravlestilling, så han står på alle fire og hjælp ham med at vugge frem og tilbage. Det er netop fra vuggende stilling, at barnet lærer at kravle, at barnet finder ud af at vægtøverføre og dermed flytte arme og ben. Sæt dig bag ham, så du støtter hans fødder med dine knæ og hjælp ham med at vugge frem og tilbage ved at holde ham om livet.
Lad ham prøve på et fastliggende tæppe, hvor han kan stå fast eller lad ham prøve med bare ben. Eller giv ham et par ruskindslapper på et par bukseknæ, så kan han bedre stå fast.
Træning af hans balance er godt, som du også selv er inde på, og ud over det I allerede gør, så er det også en idé at vende ham på hovedet eller f.eks. snurre ham i en tummelumsk eller lignende. Når du bruger gymnastikbolden så læg ham på maven hen over den og vip den frem og tilbage. Varier mellem brug af gynge og bold, så balancen stimuleres forskelligt.
Når han går med jer i hænderne, så går han med støtte:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske