Svar: Kommer ikke rundt ...

4. november 2011

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Din datter er en fysisk stor pige, selvom hun nu kun er 9½ måned, så er hun som en gennemsnitlig 1 årig pige - og det må hun gerne være. Jeres sundhedsplejerske har set hende og synes hun ser fin ud - højde og vægt passer sammen, og som du selv skriver, så stagnerer vægten nu og det er helt normalt og helt fint :)

Du kan på medlemssiderne gå ind i livets bog og indtaste vægt og højde på din datter, så kan du se hvordan hun ligger på kurverne :)

Det er vigtigt at hun lærer at kravle og at du støtter hende i at være så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling at hun skal finde ud af at krybe og også at komme op på alle fire og begynde at kravle.

Når man kravler så krydskoordinerer man arme og ben og netop dette er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det har betydning for at lære at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...

Det betyder ikke at hvis barnet ikke kravler, så er den helt gal, mange børn springer faktisk kravlestadiet over eller lærer sig at komme frem på anden vis, men hvis det sker, så vil det være vigtigt at barnet så lærer at krydskoordinere sine bevægelser senere hen, at barnet lærer at kravle, men også hoppe sprællemandshop, gadedrengehop osv. som også er gode krydskoordineringsøvelser.

Det er dog altid en god idé at hjælpe barnet og prøve at få barnet til at lære at kravle og det vil være rigtig godt, at du forsøger - og at du derfor også stopper med at stille din datter ved møblerne og holder op med at træne, at hun skal gå .. for der er en risiko for at hun ...

Annonce

... så slet ikke har lyst til at prøve at kravle ...

Hendes størrelse kan naturligvis godt påvirke hendes lyst til at kravle, fordi der er mere vægt at flytte - modsat, så er hun også en stærk pige og hvis hun har styrke i benene til at gå med dig i hånden, så har hun også styrke til at lære at kravle. Hun skal dog også være stærk i ryggen og igen er den maveliggende stilling vigtig.

Træning af hendes balance vil have betydning og det vil være rigtig godt at du svinger hende, gynger hende, tumler med hende i alle retninger, så balancen stimuleres og styrkes. Hun kan sidde i en babygynge - en sæde, hvor hun er spændt fast og gynger frem og tilbage. Du kan svinge hende i dine arme, danse med hende, vende hende på hovedet. Du kan bruge en "tummelumsk", som du vipper og triller hende i ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du kan ikke lære hende at kravle, ved at vise hende hvordan. Det du kan gøre er at sætte dig bag hende, hjælpe hende med at komme op i kravlestilling og så hjælpe hende med at vugge frem og tilbage. Det er netop fra vuggende stilling, at barnet lærer at kravle, at barnet finder ud af at vægtøverføre og dermed flytte arme og ben.

Sæt dig bag hendes, så du støtter hendes fødder med dine knæ og hjælp hende med at vugge frem og tilbage ved at holde hende om livet.

Giv hende gerne et par ruskindslapper på et par bukseknæ (måske kan du finde et par røde ruskindshjerter, der kan passe til en lille pige) - ved at have et par lapper på knæene kan hun bedre stå fast. Lad hende også prøve at kravle på et fastliggende tæppe - det er svært at lære at kravle på et glat trægulv.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor