Svar: Kommer ikke rundt ...
4. november 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Din datter er en fysisk stor pige, selvom hun nu kun er 9½ måned, så er hun som en gennemsnitlig 1 årig pige - og det må hun gerne være. Jeres sundhedsplejerske har set hende og synes hun ser fin ud - højde og vægt passer sammen, og som du selv skriver, så stagnerer vægten nu og det er helt normalt og helt fint :)
Du kan på medlemssiderne gå ind i livets bog og indtaste vægt og højde på din datter, så kan du se hvordan hun ligger på kurverne :)
Det er vigtigt at hun lærer at kravle og at du støtter hende i at være så meget på maven som muligt. Det er fra maveliggende stilling at hun skal finde ud af at krybe og også at komme op på alle fire og begynde at kravle.
Når man kravler så krydskoordinerer man arme og ben og netop dette er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det har betydning for at lære at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96...
Det betyder ikke at hvis barnet ikke kravler, så er den helt gal, mange børn springer faktisk kravlestadiet over eller lærer sig at komme frem på anden vis, men hvis det sker, så vil det være vigtigt at barnet så lærer at krydskoordinere sine bevægelser senere hen, at barnet lærer at kravle, men også hoppe sprællemandshop, gadedrengehop osv. som også er gode krydskoordineringsøvelser.
Det er dog altid en god idé at hjælpe barnet og prøve at få barnet til at lære at kravle og det vil være rigtig godt, at du forsøger - og at du derfor også stopper med at stille din datter ved møblerne og holder op med at træne, at hun skal gå .. for der er en risiko for at hun så slet ikke har lyst til at prøve at kravle ...
Hendes størrelse kan naturligvis godt påvirke hendes lyst til at kravle, fordi der er mere vægt at flytte - modsat, så er hun også en stærk pige og hvis hun har styrke i benene til at gå med dig i hånden, så har hun også styrke til at lære at kravle. Hun skal dog også være stærk i ryggen og igen er den maveliggende stilling vigtig.
Træning af hendes balance vil have betydning og det vil være rigtig godt at du svinger hende, gynger hende, tumler med hende i alle retninger, så balancen stimuleres og styrkes. Hun kan sidde i en babygynge - en sæde, hvor hun er spændt fast og gynger frem og tilbage. Du kan svinge hende i dine arme, danse med hende, vende hende på hovedet. Du kan bruge en "tummelumsk", som du vipper og triller hende i ...
Du kan ikke lære hende at kravle, ved at vise hende hvordan. Det du kan gøre er at sætte dig bag hende, hjælpe hende med at komme op i kravlestilling og så hjælpe hende med at vugge frem og tilbage. Det er netop fra vuggende stilling, at barnet lærer at kravle, at barnet finder ud af at vægtøverføre og dermed flytte arme og ben.
Sæt dig bag hendes, så du støtter hendes fødder med dine knæ og hjælp hende med at vugge frem og tilbage ved at holde hende om livet.
Giv hende gerne et par ruskindslapper på et par bukseknæ (måske kan du finde et par røde ruskindshjerter, der kan passe til en lille pige) - ved at have et par lapper på knæene kan hun bedre stå fast. Lad hende også prøve at kravle på et fastliggende tæppe - det er svært at lære at kravle på et glat trægulv.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske