Svar: Motorik - kan ikke rejse sig i flyverdragten
2. november 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Christina
Det lyder som om at din datter er en fysisk stærk pige og motorisk hele tiden har været rigtig godt med. Der er ikke noget der tyder på, at hun pludselig skulle "sakke bagud" motorisk ...
Mon ikke det er fornemmelsen af at have meget mere tøj på, som forvirrer hende. Det er en helt anden måde at skulle bevæge sig i en flyverdragt eller en tyk jakke, end at kunne kravle rundt uden tøj eller kun med lidt tøj på - umiddelbart ville jeg skønne at det er et spørgsmål om tilvænning og at det kommer lige pludselig ...
Du fortæller jo at du har valgt en flyverdragt der opfylder TÆNKs råd om flyverdragter:
- Dragten skal være let og blød. Hvis dragten er for tung, tyk eller stiv, vil det give unødig vægt for barnet og gøre det svært for barnet at bevæge sig.
- Der skal være god plads i dragten, så barnets bevægelser ikke hindres, og samtidig må dragten ikke være for stor - så barnet ikke kan "få dragten med sig". Det kan være en fordel, hvis dragten kan justeres ind, så pasformen er god. Elastik ved taljen kan f.eks. hjælpe til, at dragten ikke falder ned ved benene og besværliggør leg.
- Eventuelle trykknapper og lynlåse må ikke være generende og velcro kan være en god løsning, da det ikke er hårdt og ikke bliver koldt.
- Hætten bør kunne tages af, og det er en fordel, hvis den kan justeres ind, så den passer til barnets hoved og så man kan sikre at den ikke forhindrer barnets udsyn.
- En lang lynlås gør det lettere for barnet at få flyverdragten af og på.
- En lang lynlås gør det lettere for børnene at få flyverdragten af og på.
- Ekstra polstring i bagdelen er en fordel, fordi det både isolerer og også virker som en stødpude, når barnet leger.
- Foret i dragten bør være glat i arme og ben, fordi det gør det lettere for barnet at få dragten på. Derudover nedsætter det friktionen og giver mere fri bevægelighed.
- Dragter med sømme på indersiden af benene bør undgås, da de udsættes for stor belastning og har svært ved at holde. Vælg gerne dragter der har dobbelte stikninger da de generelt er stærkest. Derefter kommer sømme med enkelt stikninger og endelig sømmene uden stikninger.
- Dragten bør kunne tåle tørreskab, alternativt tørretumbling ved lav varme, så institutionen kan komme den i deres varmeskab - og dragten kan nå at tørre inden barnet skal have den på og ud igen.
Ud over at købe en dragt som TÆNK har anbefalet, så fortæller du at du også har købt en ny to-delt dragt, for at se om det skulle være bedre og det er det ikke ... Det lyder ikke som om at du kan gøre så meget mere lige nu :)
Lad din datter få sit overtøj på og så må du hjælpe hende med at blive rejst de første gange hun har brug for hjælp - jeg vil formode at hun så lærer det selv hen af vejen, i takt med at hun vænner sig til det ekstra lag tøj ...
Hvis du oplever, at hun pludselig mangler kræfter og det er meget anderledes end tidligere, så må du få jeres læge til at undersøge hende.
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske