Svar: Motorik - kan ikke rejse sig i flyverdragten

2. november 2011

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christina

Det lyder som om at din datter er en fysisk stærk pige og motorisk hele tiden har været rigtig godt med. Der er ikke noget der tyder på, at hun pludselig skulle "sakke bagud" motorisk ...

Mon ikke det er fornemmelsen af at have meget mere tøj på, som forvirrer hende. Det er en helt anden måde at skulle bevæge sig i en flyverdragt eller en tyk jakke, end at kunne kravle rundt uden tøj eller kun med lidt tøj på - umiddelbart ville jeg skønne at det er et spørgsmål om tilvænning og at det kommer lige pludselig ...

Du fortæller jo at du har valgt en flyverdragt der opfylder TÆNKs råd om flyverdragter:

- Dragten skal være let og blød. Hvis dragten er for tung, tyk eller stiv, vil det give unødig vægt for barnet og gøre det svært for barnet at bevæge sig.

- Der skal være god plads i dragten, så barnets bevægelser ikke hindres, og samtidig må dragten ikke være for stor - så barnet ikke kan "få dragten med sig". Det kan være en fordel, hvis dragten kan justeres ind, så pasformen er god. Elastik ved taljen kan f.eks. hjælpe til, at dragten ikke falder ned ved benene og besværliggør leg.

- Eventuelle trykknapper og lynlåse må ikke være generende og velcro kan være en god løsning, da det ikke er hårdt og ikke bliver koldt.

- Hætten bør kunne tages af, og det er en fordel, hvis den kan justeres ind, så den passer til barnets hoved og så man kan sikre at den ikke forhindrer barnets udsyn.

- En lang lynlås gør det lettere for barnet at få ...

Annonce

... flyverdragten af og på.

- En lang lynlås gør det lettere for børnene at få flyverdragten af og på.

- Ekstra polstring i bagdelen er en fordel, fordi det både isolerer og også virker som en stødpude, når barnet leger.

- Foret i dragten bør være glat i arme og ben, fordi det gør det lettere for barnet at få dragten på. Derudover nedsætter det friktionen og giver mere fri bevægelighed.

- Dragter med sømme på indersiden af benene bør undgås, da de udsættes for stor belastning og har svært ved at holde. Vælg gerne dragter der har dobbelte stikninger da de generelt er stærkest. Derefter kommer sømme med enkelt stikninger og endelig sømmene uden stikninger.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

- Dragten bør kunne tåle tørreskab, alternativt tørretumbling ved lav varme, så institutionen kan komme den i deres varmeskab - og dragten kan nå at tørre inden barnet skal have den på og ud igen.

Ud over at købe en dragt som TÆNK har anbefalet, så fortæller du at du også har købt en ny to-delt dragt, for at se om det skulle være bedre og det er det ikke ... Det lyder ikke som om at du kan gøre så meget mere lige nu :)

Lad din datter få sit overtøj på og så må du hjælpe hende med at blive rejst de første gange hun har brug for hjælp - jeg vil formode at hun så lærer det selv hen af vejen, i takt med at hun vænner sig til det ekstra lag tøj ...

Hvis du oplever, at hun pludselig mangler kræfter og det er meget anderledes end tidligere, så må du få jeres læge til at undersøge hende.

Fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder