Brev:
At være bange og omstilling
2. november 2011
Alder:
5 år, 3 mdr.
At være bange og omstilling
Kære Helen.
Jeg har før skrevet til dig om det, for ca. 1 år siden. Men nu er det eskaleret ret voldsomt.
Elias har i det år der er gået, være bange for at være alene på 1. salen. Det betyder, han kun bruger sit værelse, når vi er ovenpå. Vi skal også være der, når han falder i søvn. Han har mareridt flere gange hver nat og trælse tanker, når han skal sove. Han har hjertebanken, bliver forpustet og sveder om aftenen, når han skal sove, når han lukke øjnene. Det hjælper at snakke lidt, om det han tænker på, og give ham fysisk kontakt.
Det han bliver bange for er tyve, monster, spøgelser afhuggede hoveder osv. Passer meget godt med den beskrivelse du sendte sidste gang.
Det er ikke så meget det, at han er bange for de ting, men mere, hvor bange han er, og hver meget det fylder. F.eks talte han om tyve hele dagen i går, fra han blev hentet, til han kom i seng. Hver gang vi afledte ham, vente han tilbage til emnet. Han stiller mange spørgsmål, det virker til han prøver at forstå, hvorfor vi ikke er bange for tyve.
Det han bliver bange for, er ofte noget som er opstået i børnehaven. f.eks. har de parteret en fasan, og det, at hovedet blev hugget af, kraniet åbnet og hjertet taget ud, det har forfulgt ham i drømme. Men også bøger, i går var det en Vitello bog, der omhandler mumier, skeletter og afhuggede lemmer. Bogen blev kigget i i forbindelse med et spøg og gys tema (hvor de troede de havde taget hensyn til Elias påvirkelighed), men også hvad andre børn fortæller om indbrud osv.
Elias kan se Barda sammen med os, vi har læst brødrene løvehjerte for ham flere gang og set filmen og vi skal snart se teaterstykket, det har aldrig gjort ham bange.
Jeg tænker derfor, det handler om måden, han får det præsenteret på, og måden der bliver fulgt op på oplevelserne på, der betyder noget for hans reaktioner.
Elias er enorm fantasi fuld, så overlades der lidt uhygge til fatasien, udvikler den sig til en ren gyser!
Da han var 1½ var der fastelavn i vuggestuen og her blev han angst for hans pædagog der var klædt ud som klovn og havde maske på. han talte om denne klovn længe efter fastelavn. Han har været bange for farlige masker og udklædning siden.
I børnehaven er han en sej gut og de oplever ham ikke bange, så de blev overrraskket over min beretning. De oplever, at han er konfliktsøgende i øjeblikket. Hvilket nok hænger sammen med forstyrret og manglende søvn.
Han havde, som jeg vist også skrev til dig om, en svært start i børnehaven. men det seneste 1½-2 år er det gået super, både hjemme og i børnehaven. Men ligenu er han ved at vende tilbage til det samme mønster med konflikter i børnehaven, ikke ville i børnehaven og generel ked af det hed.
Børnehaven nævner, at de oplever, at han har nogle "tvangsmønstrer", når han bliver optaget af noget, tager det lige som overhånd. f.eks. med klovnen til fastelavn. Hans facination af Vikinger eller Jesus på korset, som han oplevede, da vi var til barnedåb. Vi har læst børnebiblen for ham, for at han kunne få svar på hans mange spørgsmål og har købt sigurds bibelhistorie, som han ser og læser med stor fornøjelse. Emnet har fyldt enormt meget og han har talt meget om det i børnehaven. Iflg. børnehaven for meget.
En anden bekymring, der er oppe i tiden er "omstilling". Elias har altid været sårbar ift, nye situationer og store forandringer. Vi har af samme årsag undgået fællespasninger i andre inst. Men i efterårsferien, kunne det ikke undgåes.
Pædagogerne beretter om, at han var i gang og legede godt de 4 dage, han var der. Elias sagde til os, han ikke kunne lide det og han aldrig ville det igen. Han kunne kun fortæller det var svært at finde rundt og at der ikke var så mange at lege med. Han reagerede voldsomt i dagene efter, sov dårligt, rigtig rigtig mange konflikter og ked af det hed. Jeg troede faktisk, at han ville synes det var sjovt, med nye omgivelser og legekammerater. Jeg bekymrede mig mere for lillebror, der skulle passes i en børnehave og ikke den vante vuggestue. Men ham mærkede vi ingen ting på og han var bare glad, glad. Jeg tænkte fællespasningen var en god øvelse mhp. skolestart til sommer for Elias. Elias har kun en fra børnehaven, der skal i samme skole, som Elias.
Har du nogle forslag til hvordan vi kan styrke hans omstillingsevne.
For et år tilbage, var han meget betænkelig, ved at skulle hjem til venner, men han ville meget gerne have dem på besøg. I dag tager han gladeligt om til kammerater, men vi kan tydelig mærke på ham, at hans hovede er fyldt, når han komme hjem og man skal være lidt ekstra for ham.
Børnehaven vil kontakte PPR, fordi de tænker ham påfaldende.
Vi oplever, at Elias udvikling på andre områder står lidt stille i øjeblikket, fordi han bruger, rigtig meget energi på at være bange. Det virker til at hans leg, at tegne, løse små skoleopgaver, se en film eller hvad det er, bliver forstyrret af hans skræmmende tanke og usikkerhed.
Elias har været langt foran særligt sprogligt, så det er ikke sådan han er bagefter. forskellen har nok udlignet sig lidt. Han øver sig på klokken, kan skrive små ord mor, far, bi osv, kan alle bogstaver og tælle til 100.
Filosofisk og ift. at begribe sammenhænge, er han langt og nuanceret i hans tankegang.
Der går lang tid, før PPR kan komme på, har vi fået at vide, så håber, du vil gøre dig nogle tanker forinden.
Skal siges, at vi tager Elias utryghed alvorligt og ikke tvinger ham i ubehagelige situationer og han kommer hver nat og sover hos os og nogle dage, hvor det er helt galt, lader vi han falde i søvn i stuen.
Han er en dejlig dreng, men hold op hvor bringer han mange bekymringer med sig. Lillebror har samme fart på udviklingen, både sporgligt og motorisk, men han har slet ikke samme sensitivitet.
Lillebror fra feb. 10 blev i dag spurgt af tandlægen, hvormange tænder han havde, lillebror svarede med at tælle fejlfrit til 13 - frem i livet, det skal de begge nok komme :-) er bare bange for, at den store får mange flere knubs, end den lille:-(
Ser frem til dine altid gode svar