Svar: Vænne af med at bide

30. oktober 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det er rigtigt, at når små børn bider, så er det ofte udtryk for kærtegn der kammer over. Det sker ofte i forbindelse med at man sidder og nusser, kæler, krammer og hygger sig og pludselig får man så et tandsæt i låret, skulderen, armen ..

AV! det gør smadder ondt, og du må naturligvis gerne sætte din dreng fra dig og sige AV! så højt og pludseligt at han oplever, at det han gjorde her, bryder du dig ikke om. MEN, det er bedst, hvis du kan undgå at det kommer dertil, hvis du helt kan undgå at han kommer til at forløbe sig.

For det kan meget hurtigt blive en leg for ham, hvor du forstærker hans trang til at bide, hvis du skælder for meget ud eller reagerer for voldsomt. Så vil han naturligt undersøge igen og igen, hvad det er der sker, når han bider og ...

Annonce

... han kan prøve til rigtig mange gange og det bliver derfor næsten kun værre ..

Så prøv at aflede ham og når du mærker at han er ved at sætte tænderne i dig, så prøv at trække dig væk og giv ham noget andet at beskæftige sig med.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skriver at han har brug for at bide, nogle gange virker han desperat efter noget at sætte tænderne i. Det er her vigtigt at du giver ham mad, som skal tygges og mad, hvor han virkelig skal bruge sine tænder og gummer. Han har brug for noget at gumle på og brug for at blive udfordret mundmotorisk. Så prøv også at medtænke at han til måltiderne skal have mad, der udfordrer ham, men giv ham også et stykke knækbrød, en gulerod eller lignende, når du mærker at han har behov for noget at sætte tænderne i ... :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina