Svar: Vænne af med at bide
30. oktober 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt, at når små børn bider, så er det ofte udtryk for kærtegn der kammer over. Det sker ofte i forbindelse med at man sidder og nusser, kæler, krammer og hygger sig og pludselig får man så et tandsæt i låret, skulderen, armen ..
AV! det gør smadder ondt, og du må naturligvis gerne sætte din dreng fra dig og sige AV! så højt og pludseligt at han oplever, at det han gjorde her, bryder du dig ikke om. MEN, det er bedst, hvis du kan undgå at det kommer dertil, hvis du helt kan undgå at han kommer til at forløbe sig.
For det kan meget hurtigt blive en leg for ham, hvor du forstærker hans trang til at bide, hvis du skælder for meget ud eller reagerer for voldsomt. Så vil han naturligt undersøge igen og igen, hvad det er der sker, når han bider og han kan prøve til rigtig mange gange og det bliver derfor næsten kun værre ..
Så prøv at aflede ham og når du mærker at han er ved at sætte tænderne i dig, så prøv at trække dig væk og giv ham noget andet at beskæftige sig med.
Du skriver at han har brug for at bide, nogle gange virker han desperat efter noget at sætte tænderne i. Det er her vigtigt at du giver ham mad, som skal tygges og mad, hvor han virkelig skal bruge sine tænder og gummer. Han har brug for noget at gumle på og brug for at blive udfordret mundmotorisk. Så prøv også at medtænke at han til måltiderne skal have mad, der udfordrer ham, men giv ham også et stykke knækbrød, en gulerod eller lignende, når du mærker at han har behov for noget at sætte tænderne i ... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske