Svar: Over 2 år - kun få ord og siger INGEN sætninger endnu

28. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære M

Tak for dit brev :)

Da I lige er flyttet og da jeres datter står for at skulle skifte institution efter nytår, så synes jeg ikke at I skal sætte en masse igang lige nu - jeres datter skal lige have en mulighed for at falde til i alt det nye. Men når hun er kørt ind i den nye vuggestue, så vil det være rigtig godt at I taler med pædagogerne der og taler med dem om at få en talepædagog til at vurdere jeres datter.

Der er tilknyttet en talepædagog til institutionerne og pædagogerne kan tage kontakt eller I kan tage kontakt som forældre. Du må altid gerne ringe til en talepædagog, nummeret finder du ofte på kommunens hjemmeside og måske er det samme talepædagog der er tilknyttet både den gamle og den nye institution - det kommer an på, hvor lang I flytter væk ... Talepædagogerne er oftest tilknyttet PPR eller børne- ungeafdelingen. En talepædagog vil kunne vurdere jeres datters behov for sproglig støtte og vil også kunne give jer nogle redskaber til, hvordan I i hverdagen støtter hende bedst. Og talepædagogen vil, hvis det skønnes nødvendigt, kører et forløb med jeres datter, f.eks. 10 gange, hvor I kommer, taler og får nogle øvelser der så skal støtte hendes sproglige udvikling. Nogle gange kommer talepædagogen også i institutionen og taler med barnet der.

Men indtil da, så er der nogle ting I kan gøre, for at støtte jeres datter :)

Det vil for det første være en rigtig god idé at få en øre-næse-halslæge til at undersøge hendes ører og tjekke hendes hørelse. Det er vigtigt for at lære at tale, at man kan høre optimalt. Selvom jeres datter er blevet ørescreenet som spæd, så kan hun godt have fået problemer med hørelsen senere og det er vigtigt at finde ud af dette. Du kan altid bestille tid direkte til en ørelæge uden henvisning først.

Jeres datter er igang med at erfare sproget og hun kommunikerer tilsyneladende rigtig godt. Hun er faktisk god til at gøre sig forståelig, hun bruger masser af mimik og fagter og siger også lyde - og det er super godt. Det er netop vigtigt for hendes sproglige udvikling, at hun føler sig forstået og mødt og nyder at kommunikere. Derfor er det også vigtigt at I viser hende, at I forstår hende, når I forstår, hvad hun vil, så hun netop bibeholder lysten til at kommunikere, netop fordi hun føler sig mødt og forstået ... :) I skal altså se hendes pegen og mimik som noget meget positivt og ikke noget I skal forsøge at ændre.

I må gerne sige til hende at hun skal tage sutten ud, når hun taler, så I bedre kan forstå, hvad hun siger og det vil generelt være en rigtig god idé at hun kun får sut, når hun skal sove eller er meget ked af det. Det fremmer ikke hendes sproglige udvikling, hvis hun har en sut i munden meget af dagen. Så sutten skal have en fast plads, hvor den ligger og venter til hun skal sove og så får den igen.

Sproget udvikler sig hele tiden og det første barnet lærer er at forstå ordene. Barnet forstår langt mere af det vi siger, end barnet er i stand til at sige selv. Og jeres datter forstår rigtig meget :)

Det er meget vigtigt at I ikke afkræver svar, at I ...

Annonce

... ikke siger "kan du sige xx" og hun så skal gentage. Det er bedre, hvis I sætter ord på det hun siger, så hun hører det rigtigt og også hører ordet brugt igen og igen. Når hun f.eks. siger diks i stedet for kiks, så svarer du - ja det er en kiks, uhm, kiks smager godt. Så du retter hende ikke, men gentager ordet, så hun hører, hvordan det lyder rigtigt :)

Det er også rigtig godt at du sætter ord på ting I møder og ting i gør i hverdagen. At du ikke siger den og det om ting, en bruger de rigtige ord. Det er godt at sige "må mor se sin dukke?" i stedet for at sige "må mor se den?", når hun leger med dukken. Så hun hører ordet dukke brugt. Det samme, når du hjælper hende med tøjet, så sæt ord på hendes legemsdele og på tøjet "blusen skal over hovedet", "kan du løfte din arm", "ærmet kommer på armen" osv.

Sætninger dannes ofte i 2 års alderen og de første sætninger lyder ofte som lyde der smelter sammen. Barnet kan f.eks. sige "a-mam" det er en sammentrænkning af "ha-mad" og det kan betyde "jeg er sulten", "her er maden" eller "jeg vil gerne have mad". Og igen vil det være rigtig godt at du gentager, så barnet hører den korte sætning korrekt "du vil gerne have mad".

Nogle af de første sætninger børn siger er ofte "hvad´det?", "mig ned!", "mig op!", "mig spiser mad", "mere mælk", "den væk?!", "mig bad?!" eller lignende. Og igen skal du gentage, så barnet hører at du forstår og så barnet også hører sætningen rigtig - "vil du gerne i bad nu?".

Prøv at formulere dig så kort og præcist som muligt. Helt enkle sætninger og prøv også at tale lidt langsommere og mere tydeligt - uden at det bliver unaturligt :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Et barn kan have vanskeligt ved at forstå sprog - men et barn kan også have vanskeligt ved at producere sprog og her kan der være forskellige problemstillinger. Nogle børn har vanskeligt ved forskellige sproglyde, nogle børn har vanskeligheder med ordforråd. Og det er her talepædagogen kommer ind i billedet. Det er netop vigtigt at rådføre sig med en talepædagog, for at få støttet barnet helt rigtigt, der hvor der er behov.

Nogle børn har svært ved at sige "S", andre børn har svært ved at sige "K", "T" eller "F" og her har talepædagogen forskellige øvelser der kan hjælpe barnet lige netop der, hvor barnet har brug for det.

Man skal altid huske på, at barnet taler så godt det kan og derfor er det vigtigt at man ikke presser barnet til at sige ordene korrekt, men netop guider og støtter på den helt rigtige måde.

Der findes forskellige bøger, spil osv. som kan være rigtig gode at bruge, når man vil stimulere børns sprog. Se blandt andet hjemmesiden "sprog og leg", som du finder her på siden under emnet "ting og sager". Der findes også bøger om sprog og sproglig udvikling - f.eks. "Sproget og barnet" af Bete Sidenius som du finder i min bogguide under udvikling. Eller pjecen "Barnets sprog - giv det en hjælpende hånd", udgivet af Komiteen for sundhedsoplysning - den er også rigtig god :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder