Svar: Åbner og lukker døre

25. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maiken

Tak for dit brev. Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig :)

Jeg kan godt forstå du bliver bekymret, når din datter gentagende gange åbner og lukker døre - og du har ret i, at det lyder lidt som en tvangshandling - og så alligevel ikke helt ... Men det er under alle omstændigheder vigtigt at finde ud af, hvad der er tale om hos jer.

Du fortæller at hun gør det både hjemme og i institutionen og at personalet i institutionen også har lagt mærke til det og gjort opmærksom på, at det er mere end de normalt oplever hos andre børn. Det er sådan, at der til hver institution er tilknyttet en børnepsykolog og jeg synes du skal kontakte ham/hende og tale med vedkommende omkring din datter og de ting I oplever. Du kan også bede personalet om at tage kontakt og også tale med dem om, hvorvidt de synes det er relevant.

Tvangshandlinger kaldes også OCD (Obsessive Compulsive Disorder) og kan være både tvangshandlinger og tvangstanker. De fleste børn, der får OCD får dette i 8-10 års alderen og i teenagealderen og derfor ikke så tidligt, som I oplever det hos jeres datter. Men I skal naturligvis stadig være opmærksomme og det er sådan, at jo tidligere man får hjælp og tilstanden behandles, jo bedre er det. Og I skal naturligvis lægge mærke til, om jeres datter får lignende tvangshandlinger med andre ting.

En børnepsykolog vil kunne hjælpe jer med at finde ud af, hvordan I bedst støtter jeres datter. For det er vigtigt, at I får nogle principper til at tackle de situationer, der opstår, når jeres datter igen og igen lukker og åbner døre. Uanset om det så er OCD eller noget andet, så er det vigtigt at I tackler det bedst muligt. Hun er jo, som du beskriver det, begyndt at finde på små undskyldninger for at gøre det - at hun lige skal tjekke lillesøster osv., hvor det reelt handler om behovet for at lukke/åbne ...

Det er her vigtigt at finde balancen mellem, hvornår hun skal stoppes og hvornår I skal følge hende og mit ...

Annonce

... umiddelbare bud vil være, at I skal forsøge at minimere hendes ritualer ved at reducere antallet af gangen hun åbner og lukker døre. I kan sandsynligvis ikke forvente at hun lige nu, vil kunne nøjes med at gøre det kun en gang og så lege videre - men stille og roligt, vil I måske kunne arbejde med hende om, at det bliver mindre og mindre og at hun så nogle gange slet ikke behøver gøre det - men det er her I skal have en børnepsykolog ind over, for at finde den rette måde at løse det på - det er de og ikke jeg uddannet til :)

Med hensyn til hendes irritation af tøj på huden, at strømperne skal sidde rigtigt på tæerne og at tæerne skal sidde rigtigt i skoen osv. så tænker jeg, at det naturligt godt kan have en vis snært af tvangshandling - men det kunne også meget vel handle om sanseintegration og at jeres datter måske ville have glæde af sansemotorisk træning.

Sansemotorisk træning er lidt ligesom at lege. Ofte skal børnene gennemgå forhindringsbaner, de skal hoppe, gynge, køre, kaste og de synes det er sjovt, selvom det naturligt også er hårdt, fordi de bliver udfordret, der hvor de har det svært. For en datter som jeres, vil en del af træningen også være at få stimuleret sine sanser ved at blive børstet med en børste (på kroppen), rullet ind i et tæppe, få massage med en bold osv. Der findes både ergo- og fysioterapeuter der tilbydes sansemotorisk træning og igen kan de rådgive og give jer redskaber til at komme videre.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kunne måske også tænkes, at sansemotorisk træning, sanseintegrationstræning, ville have en positiv effekt på jeres datters lyst til at åbne og lukke døre - hvis lysten her handler om at høre lyden, eller måske ligefrem mærke, at det gør ondt, når man klemmer sine fingre eller tæer ... Det er for mig at se, et forsøg værd, også at overveje denne mulighed.

Jeg håber du kan bruge dette videre, og du må meget gerne skrive tilbage til mig og fortælle mig, hvordan det går jer :)

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder