Falde i søvn - 2 år, 10 mdr.

25. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Falde i søvn - 2 år, 10 mdr.

Kære Helen

Min datter på 2 år og 10 mdr har i ¾ år haft det med at ligge længe og kalde på os når hun er kommet i seng. Hun er ikke ked af det, hun vil bare gerne op, have vand og snakke. De første måneder havde vi lang tålmodighed med hende, da kunne det vare et par timer før hun sov. Nu er det kortere, men vi er begge ved at være kortluntede og bliver vrede på hende med mellemrum, det har varet så længe nu, vi VIL ikke råbes af mere.

Vi har vist prøvet det meste: din ”strygemetode”, som virkede vældig godt en periode (nu vil hun bare op og hjælpe til), vi har prøvet at gå ind og give hende noget kontakt, og også at gå ind og være kontante og sige at NU er det altså sovetid, vi har prøvet at ignorere hende, og også bare at råbe ”godnat” eller ”nej, ikke mere nu” tilbage til hende, det hele virker lige dårligt.

Nogle aftner falder hun i søvn øjeblikkelig, andre aftner ligger hun og snakker og synger længe for sig selv, men mange aftner kalder og kalder hun. Det har så vidt vi kan bedømme ikke noget at gøre med hvor træt hun er. Hun bliver som regel lagt ca 20.15, og hun vågner ved 7-tiden. (Da vi bor i bofællesskab, er ...

Annonce

... aftensmadstidspunktet fast, 18.30.) Hun sover nogle gange middagslur og nogle gange ikke. Hun er med på at få børstet tænder osv, vi læser bog og synger for hende, og hun går selv over i sengen og putter sig ned, i fint humør - hun nægter dog at sige godnat til os. Den sidste sang bliver sunget i halvmørke mens hun ligger i sengen, der kan det være svært nok at få hende til at ligge stille og lytte, hun karter rundt, kommenterer sangteksten og sludrer.

Mange aftner starter vores irritation allerede der. På det sidste vil hun gerne have døren på klem så der er lidt lys i værelset, det får hun lov til. Det går lidt bedre hvis vi prøver at være stille når hun er lagt, men det gør ikke nogen stor forskel. Der er ingen forskel på om det er mor eller far der putter. Generelt er hun en glad og tryg pige, ikke udpræget motorisk aktiv, men meget langt fremme sprogligt. Vi har ikke nogen problemer med hende bortset fra dette, hun er nem at passe og vi nyder at være sammen med hende.

Jeg håber, du har nogle ideer til dette. Vi er trætte af at blive så sure, og når vi en gang imellem kommer til at skælde rigtigt ud, bliver hun selvfølgelig ked af det.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor