Brev:
Falde i søvn - 2 år, 10 mdr.
25. oktober 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Falde i søvn - 2 år, 10 mdr.
Kære Helen
Min datter på 2 år og 10 mdr har i ¾ år haft det med at ligge længe og kalde på os når hun er kommet i seng. Hun er ikke ked af det, hun vil bare gerne op, have vand og snakke. De første måneder havde vi lang tålmodighed med hende, da kunne det vare et par timer før hun sov. Nu er det kortere, men vi er begge ved at være kortluntede og bliver vrede på hende med mellemrum, det har varet så længe nu, vi VIL ikke råbes af mere.
Vi har vist prøvet det meste: din ”strygemetode”, som virkede vældig godt en periode (nu vil hun bare op og hjælpe til), vi har prøvet at gå ind og give hende noget kontakt, og også at gå ind og være kontante og sige at NU er det altså sovetid, vi har prøvet at ignorere hende, og også bare at råbe ”godnat” eller ”nej, ikke mere nu” tilbage til hende, det hele virker lige dårligt.
Nogle aftner falder hun i søvn øjeblikkelig, andre aftner ligger hun og snakker og synger længe for sig selv, men mange aftner kalder og kalder hun. Det har så vidt vi kan bedømme ikke noget at gøre med hvor træt hun er. Hun bliver som regel lagt ca 20.15, og hun vågner ved 7-tiden. (Da vi bor i bofællesskab, er aftensmadstidspunktet fast, 18.30.) Hun sover nogle gange middagslur og nogle gange ikke. Hun er med på at få børstet tænder osv, vi læser bog og synger for hende, og hun går selv over i sengen og putter sig ned, i fint humør - hun nægter dog at sige godnat til os. Den sidste sang bliver sunget i halvmørke mens hun ligger i sengen, der kan det være svært nok at få hende til at ligge stille og lytte, hun karter rundt, kommenterer sangteksten og sludrer.
Mange aftner starter vores irritation allerede der. På det sidste vil hun gerne have døren på klem så der er lidt lys i værelset, det får hun lov til. Det går lidt bedre hvis vi prøver at være stille når hun er lagt, men det gør ikke nogen stor forskel. Der er ingen forskel på om det er mor eller far der putter. Generelt er hun en glad og tryg pige, ikke udpræget motorisk aktiv, men meget langt fremme sprogligt. Vi har ikke nogen problemer med hende bortset fra dette, hun er nem at passe og vi nyder at være sammen med hende.
Jeg håber, du har nogle ideer til dette. Vi er trætte af at blive så sure, og når vi en gang imellem kommer til at skælde rigtigt ud, bliver hun selvfølgelig ked af det.
Hilsen