Brev:
Åbner og lukker døre
25. oktober 2011
Alder:
3 år, 6 mdr.
Åbner og lukker døre
Hej Helen.
Silje er nu 3 ½ år gammel og vi har et problem med at hun konstant åbner og lukker dørene. Det er både ude og hjemme. Hun har haft en ligende episode, mens jeg var højgravid med Merle, men nu er det kommet tilbage igen.
I børnehaven har de også bemærket det og kan ikke kende det fra andre børn. De synes også det er lidt sjovt hun gør det, og har tænkt de bliver nød til at aflede hende, så hun ikke bliver ved.
Hun er enormt populær blandt de andre børn, har legekammerater og isolerer sig ikke. Hun har en fantasiven i form af en elefant og ofte handler den her leg med dørene om at hun skal lukke op for elefanten. Elefanten er ellers med overalt og hun finder på lange sjove fortællinger om elefanten, han har en mus i et bur, som hedder Marianne, - sådan nogle ting.
Men nogengange er døre åbning/lukning uden en leg og beder vi hende stoppe, så åbner hun igen døren og siger "jamen, jeg skal bare lige...", alt sammen for at få mulighed for at åbne og lukke døren igen. Vi ved ikke helt hvad det bunder i. Jeg har forsøgt at forklare hende, vi ikke vil have det, fordi det både er irriterende at høre en dør blive lukket op og i i en lind strøm. Desuden trækker hun ofte hårdt i håndtaget, så både ude og hjemme bliver dørene slidte. Men oveni det har hun jo klemt sine fingre og tæer rigtig mange gange, men lærer altså ikke af det:) I vores integrerede institution er den mindste i vuggestuen og de har bedt Silje stoppe med at gå ind og ud af dørene konstant i Merles gruppe, fordi Merle bliver ked af hun kommer og går lige efter igen. Jeg tror Silje bruger en undskyldning for lige at kigge til Merle, for at få lov til at åbne og lukke dørene.
Vi er lidt frustrerede over det, har tænkt, hvad det dog kommer af. I en lang periode på ca. 3-4 mdr, har hun slet ikke været så slem til det som nu. Har tænkt på om der kunne være en tvangsadfærd i det, fordi hun ikke kan lade være. Bliver ked af det og plager hvis vi siger stop. Men alligevel kan hun dog afledes, så det ikke bliver ved. Hun har helt fra hun var omkring 1 års alderen haft svært ved at tolerere, hvis det ene bukseben ikke sidder rigtig under flyverdragten, eller hvis sokkerne ikke sidder helt korrekt. Har sagt til hende at sokkerne sidder fint, men hun går helt i panik, selvom de faktisk sidder fint. Hun vil altid have jeg lige skal rette på hælen eller tæerne. Det er blevet bedre eftersom jeg har bekræftet hende i at det er godt nok! Men det kan stadig forekomme hun hidser sig op over tøjet ikke sidder rigtigt.
Har du et godt råd til hvordan vi kan stoppe den mani med de døre? Skal vi måske ignorere det? Kan det være opmærksomhed? (Var der dog også da jeg var gravid) Jeg har som sagt en fornemmelse af hun har en leg kørende i hovedet, skal vi af den grund lade hende fortsætte, eller hvad tænker du? Har spurgt hende, hvad der dog er med de døre og hun siger "Jamen, det er bare fordi det er sjovt!" Men mere får jeg ikke ud af det, hun har jo svært ved at sætte ord på pga sin alder. Hvad mener du om det her?
Mange hilsner fra
Maiken