Svar: Morsyg 2 årig

18. oktober 2011

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor til lillemusen

Tak for din fine beskrivelse af jeres lille datter - hun lyder til at være en pige i god og sund udvikling :)

Det er helt normalt at børn i perioder klynger sig mere til forældrene end i andre perioder. Det er også helt normalt at børn i perioder foretrækker den ene forældre mere end den anden og at det i andre perioder, så er omvendt.

At jeres datter gør det særlig meget nu, handler om at hun nu er meget bevidst om at verden ikke altid er god, sjov og spændende men at det også kan være udfordrende og at der er meget modstand og mange farer. Det er modstand, fordi I siger nej flere gange om dagen, I holder hende fast fordi hun ikke må løbe ud på vejen, - I bestemmer mange ting og hindrer hende i at gøre ting, som hun nu mestrer og rigtig gerne vil klare selv, men som hun hjernemæssigt endnu ikke har forståelse for at hun ikke må gøre selv ...

Modstand møder hun også i vuggestuen, hvor andre børn skubber til hende, tager legetøjet fra hende, nogle børn bider i den her alder.

Hun mærker også farer ved at hun klatrer op og måske ikke selv kan komme ned, hun øver sig i at løbe og er efterhånden ret god til det - men så falder hun og slår sig og det er ikke rart ....

Hun er i gang med at udvikle sin selvstændighed og øver sig mere og mere i at finde ud af, hvordan hun kan påvirke verden og hvordan verden kan ...

Annonce

... påvirke hende - og netop denne selvstændighed, netop denne øven sig i at være på egen hånd, gør at hun også klynger sig mere.

For at kunne adskille sig har hun nemlig brug for at føle sig tilknyttet, hun har brug for at vide at I er der for hende 100 pct. Og derfor oplever man en separation-tilknytningsfase, hvor hun på den ene side skubber jer væk og tydeligt markere at hun kan og vil selv, og hvor hun på den anden side, klynger sig, vil op, krammes, sidde hos og så vil hun ned igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det lyder meget fint den måde du tackler det hele på og det er rigtig godt at du giver hende lov til at være lidt ekstra glad for mor. Det er ikke morsyge - det er morglæde - fordi det er et sundhedstegn og hun må godt være glad for mor lige nu. Derfor er det så fint at du lige sætter dig ned, giver hende et knus, tanker hendes mor-depot op, hvorefter hun så kan løbe lidt videre og lege lidt igen. Derfor er det så fint, at du inviterer hende med i køkkenet, så I er sammen, så hun følger med i hvad du laver, kan se hvad der foregår, så hun ikke føler sig afvist. Giv hende små opgaver som at sætte tallerkener, skåle, bestik og servietter på bordet. Lad hende være med til at lave mad, komme de udskårne grøntsager i skåle osv. Så hun stadig mærker at du er der og at du ser hende :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og bliv endelig ved med alt det gode I gør :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor