Svar: Morsyg 2 årig
18. oktober 2011
Alder:
23 mdr.
Kære mor til lillemusen
Tak for din fine beskrivelse af jeres lille datter - hun lyder til at være en pige i god og sund udvikling :)
Det er helt normalt at børn i perioder klynger sig mere til forældrene end i andre perioder. Det er også helt normalt at børn i perioder foretrækker den ene forældre mere end den anden og at det i andre perioder, så er omvendt.
At jeres datter gør det særlig meget nu, handler om at hun nu er meget bevidst om at verden ikke altid er god, sjov og spændende men at det også kan være udfordrende og at der er meget modstand og mange farer. Det er modstand, fordi I siger nej flere gange om dagen, I holder hende fast fordi hun ikke må løbe ud på vejen, - I bestemmer mange ting og hindrer hende i at gøre ting, som hun nu mestrer og rigtig gerne vil klare selv, men som hun hjernemæssigt endnu ikke har forståelse for at hun ikke må gøre selv ...
Modstand møder hun også i vuggestuen, hvor andre børn skubber til hende, tager legetøjet fra hende, nogle børn bider i den her alder.
Hun mærker også farer ved at hun klatrer op og måske ikke selv kan komme ned, hun øver sig i at løbe og er efterhånden ret god til det - men så falder hun og slår sig og det er ikke rart ....
Hun er i gang med at udvikle sin selvstændighed og øver sig mere og mere i at finde ud af, hvordan hun kan påvirke verden og hvordan verden kan påvirke hende - og netop denne selvstændighed, netop denne øven sig i at være på egen hånd, gør at hun også klynger sig mere.
For at kunne adskille sig har hun nemlig brug for at føle sig tilknyttet, hun har brug for at vide at I er der for hende 100 pct. Og derfor oplever man en separation-tilknytningsfase, hvor hun på den ene side skubber jer væk og tydeligt markere at hun kan og vil selv, og hvor hun på den anden side, klynger sig, vil op, krammes, sidde hos og så vil hun ned igen.
Det lyder meget fint den måde du tackler det hele på og det er rigtig godt at du giver hende lov til at være lidt ekstra glad for mor. Det er ikke morsyge - det er morglæde - fordi det er et sundhedstegn og hun må godt være glad for mor lige nu. Derfor er det så fint at du lige sætter dig ned, giver hende et knus, tanker hendes mor-depot op, hvorefter hun så kan løbe lidt videre og lege lidt igen. Derfor er det så fint, at du inviterer hende med i køkkenet, så I er sammen, så hun følger med i hvad du laver, kan se hvad der foregår, så hun ikke føler sig afvist. Giv hende små opgaver som at sætte tallerkener, skåle, bestik og servietter på bordet. Lad hende være med til at lave mad, komme de udskårne grøntsager i skåle osv. Så hun stadig mærker at du er der og at du ser hende :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og bliv endelig ved med alt det gode I gør :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske