Morsyg 2 årig

18. oktober 2011

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Morsyg 2 årig

Kære Helen.

Min skønne datter bliver 2 år om 3 uger. Hun har gennem de sidste 2-3 uger blevet meget interesseret i sproget og siger nye ord hver dag, dog kun enkelt ord. Hun peger meget på forskellige ting, jakker, sko, stole, kopper osv. og siger mor, far eller storebrors navn. Hun forbinder de forskellige ting med en person, så meget sker der.

Hun spiser godt og sover fantastisk. Vi lægger bare begge børn ved 19:15 tiden og så falder de i søvn i løbet af 5-10 min. og sover ca 11 timer. Vi har fundet ud af, at det er godt for dem at sove sammen, for så sover de meget bedre:-)

Mit datter er de sidste par dage blevet MEGET morssyg. Hun kalder på mig, vil kramme, tester mig og mine grænser, selvom hun har gjort det længe, men hun finder ro og tryghed hos mig lige nu. Før var far nummer 1, men hun søger mig. Er det normlt for alderen? Kan ikke huske, hvordan det var med min søn.

Hun bliver også hurtigt stikfornærmet. Hvis noget driller, eller vi siger nej til noget kan hun finde på at slå hånden i bordet og kigge på os meget surt og trampe ud af stuen og gemme sig, ikke længe men nok for at markerer, at det gjorde hende sur eller vred.

Vi bruger meget anerkendende kommunikation herhjemme. Vi sætter ord på børnenes følelser og det vi ser og hører og taler med dem om det. Det virker rigtig godt og snart er de PÅ igen.

Men hun bliver så frustreret. Hun kan pege på ...

Annonce

... "fredagsslikskabet" en tirsdag for at fortælle hun gerne vil have noget. Jeg tilbyder hende noget andet, men jeg er jo så dum fordi jeg ikke kan fatte, at hun gerne vil have en vingummi og ikke et stykke agurk. Lidt efter kan hun pege på skabet og sige nej nej nej, men et håb om et ja i øjnene:-)

Det er flere gange dagligt at hun bliver vred og græder lidt, ikke så tit med tårer for det er hurtigt overstået, men hun kan gå og ville op til os hele tiden og så siger hun en klage/pivelyd der går lige i irritationen hos os.

Så sætter jeg mig f.eks. ned til hende og spørger om hun har brug for et kram og så virker det fint, men 2 min. efter kan hun komme med armene opad fordi hun vil op. Så sætter jeg hende på bordet i køkkenet og så hjælper hun med at lave mad lidt. Så vil hun ned og så går der 2 min. så er der hyl igen fordi hun forstyrrer far og storebrors leg, som hun godt må være med i for far (ikke altid for storebror) osv.

Hun tuldrer lidt rundt (især når der skal laves aftensmad).

Jeg tror nu hun er helt normal og vi prøver at imødekomme hende bedst muligt. Jeg vil bare høre om denne adfærd hører hjemme hos en 2 årig og hvornår det ebber ud?

I vuggestuen er der ingenting. Det er kun herhjemme og hun sover 2½-3 timer i vuggestuen, så burde være frisk når vi henter kl.15.

Hun er generelt en glad, nysgerrig og meget aktiv lille pige.

Kærlig hilsen
mor til lillemusen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren