Brev:
Opdragelse af trodsig 4 årig
18. oktober 2011
Alder:
4 år
Opdragelse af trodsig 4 årig
Hej Helen
Jeg skriver fordi, jeg snart ikke ved, hvad jeg skal stille op med min datters trods. Hun bliver 4 år om én mdr, er meget dygtig sprogligt, meget videbegærlig og naturligvis en skøn pige. Men hun reagerer meget trodsigt for tiden.
For et år siden blev hun storesøster - det klarede hun superflot, og hun er glad for sin lillebror. Det virker ikke som om, at det er ham, hun reagerer på.
Den sidste månedstid har været storslem. Hun siger nej til ALT, og svarer flabet, når vi beder hende om noget. Vi har altid været meget konsekvente ( og kærlige:-)) overfor hende, og hun har bestemt ikke fået lov at bestemme al ting selv. Vi har også altid være stolte over, at hun lyttede til, hvad vi sagde, uden vi skulle have de store konflikter over det. Men sådan er det bare ikke mere. Jeg er simpelthen løbet tør for ideer til, hvordan jeg skal tackle hende. Hun siger nej til bad, mad, tøj - ja, alt, og hun er fuldstændig ligeglad med sanktioner. Hendes svar er typisk
"så gør jeg det bare alligevel".
Jeg er begyndt at falde i "trusselsfælden". Siger typisk, at hvis hun ikke hører efter, må hun ikke det og det, og sådan har jeg bestemt ikke lyst til at være. Vores uoverensstemmelser fylder efterhånden meget, og hun - og jeg, bliver begge kede af det, når det sker.
Jeg ved, at det fylder meget i hende, når vi har haft en konflikt, da hun kan tale om det flere dage efter, og det gør bare ALT for ondt i mit hjerte. Er det alderen? En fase? Helt normalt? Og hvordan skal vi tackle vores guldklump, så vi kan få lidt flere hyggelige stunder i hjemmet?
Venlig hilsen
Tilde