Opdragelse af trodsig 4 årig

18. oktober 2011

Kategori:
Alder:
4 år

Opdragelse af trodsig 4 årig

Hej Helen

Jeg skriver fordi, jeg snart ikke ved, hvad jeg skal stille op med min datters trods. Hun bliver 4 år om én mdr, er meget dygtig sprogligt, meget videbegærlig og naturligvis en skøn pige. Men hun reagerer meget trodsigt for tiden.

For et år siden blev hun storesøster - det klarede hun superflot, og hun er glad for sin lillebror. Det virker ikke som om, at det er ham, hun reagerer på.

Den sidste månedstid har været storslem. Hun siger nej til ALT, og svarer flabet, når vi beder hende om noget. Vi har altid været meget konsekvente ( og kærlige:-)) overfor hende, og hun har bestemt ikke fået lov at bestemme al ting selv. Vi har også altid være stolte over, at hun lyttede til, hvad vi sagde, uden vi skulle have de store konflikter over det. Men sådan er det bare ikke mere. Jeg ...

Annonce

... er simpelthen løbet tør for ideer til, hvordan jeg skal tackle hende. Hun siger nej til bad, mad, tøj - ja, alt, og hun er fuldstændig ligeglad med sanktioner. Hendes svar er typisk
"så gør jeg det bare alligevel".

Jeg er begyndt at falde i "trusselsfælden". Siger typisk, at hvis hun ikke hører efter, må hun ikke det og det, og sådan har jeg bestemt ikke lyst til at være. Vores uoverensstemmelser fylder efterhånden meget, og hun - og jeg, bliver begge kede af det, når det sker.

Jeg ved, at det fylder meget i hende, når vi har haft en konflikt, da hun kan tale om det flere dage efter, og det gør bare ALT for ondt i mit hjerte. Er det alderen? En fase? Helt normalt? Og hvordan skal vi tackle vores guldklump, så vi kan få lidt flere hyggelige stunder i hjemmet?

Venlig hilsen
Tilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.