Svar: Hvorfor - hvorfor - hvorfor?

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Nillemor

Når børn lærer, så gør de det blandt andet ved at opstille hypoteser - fuldstændig ligesom forskere normalt også undersøger og udforsker på. De opstiller hypoteser som de så prøver af "hvad sker der, hvis jeg trykker på knappen?", "Hvad sker der, hvis jeg drejer på knappen?", "Hvorfor lyser det, når knappen trykkes ned?", "Hvorfor holder det op med at lyse, når knappen drejes?" osv. osv.

Edison der opfandt glødelampen udtalte engang: "Jeg har aldrig fejlet - jeg har blot fundet 1000 måder en glødelampe ikke virker på ...!" Og jeg vil tro, at han i den proces også har stillet sig mange spørgsmål "hvorfor?, hvordan?, hvad" ..".

Børn spørger for at lære, for at blive klogere, for at få viden. De spørger også fordi det er en måde at kommunikere på og en måde at dele viden på - de har stor glæde af at kunne spørge os voksne, glæde af at vi lytter, interesserer os for deres verden, forklarer og fortæller. Man taler også om et fælles tredje.

Børn lærer via ...

Annonce

... en slags én til én-læring, hvor du for eksempel viser ham en genstand, fortæller, hvad det er, og han så lærer ordet, navnet på tingen, ved at se den og høre det. Ligesom du kan lære ham, hvordan tingen virker, ved at vise ham det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men han lærer også ved at I taler om ting. Når han stiller spørgsmål og du forklarer, så ser I f.eks. på det I taler om, han ser på dig, følger dig, aflæser din mimik og får via den kommunikation der er mellem jer, rigtig meget at vide, om det han spørger ind til. Det kan være en ting, I kikker på - som en spilledåse du viser, hvordan virker, han hører at den spiller osv. Men det kan også være ting I ikke har direkte foran jer, hvor han stadig lærer om det, via jeres kommunikation. Han kan f.eks. se på dig, om det er noget du har let eller svært ved at tale om, om det er noget du tager alvorligt, noget du synes er sjovt osv. Så der er masser af læring i at spørge "hvorfor?" og modtage svar :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder