Svar: Sproglig udvikling - 3 år, 2 mdr.

10. oktober 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære forældre

Børns sprog udvikler sig forskelligt, ligesom børn også motorisk udvikler sig i lidt forskelligt tempo - men der er dog lidt generelle retningslinjer I kan gå ud fra:

Omkring 1 års alderen vil de fleste børn have et aktivt ordforråd på to til fem ord, men de forstår mange flere. Man kan begynde at give barnet små opfordringer, som "hent bamsen" eller "Hvor er din sut?" og barnet vil vise at det forstår, hvad man siger - pege på sutten i munden eller tage bamsen, der ligger på bordet.

Når børn er ca 1½ år, så begynder sproget at tage lidt mere fart og barnet begynder at tale lidt mere selv. Fra 20 måneders alderen kommer der flere navneord til og barnet begynder at kunne sige små ord som "lys", "bil", "bold" og lignende.

Børn vil omkring 1½ års alderen ofte også kunne huske og reagere på en sproglig opfordring, der kræver at de henter noget. Når du f.eks. siger "hvor er din sut, kan du hente sutten" så vil barnet godt kunne gå ind på sit værelse og hente sutten der. Barnet vil altså i den alder vide, hvad du taler om og vil også kunne forstå og huske din opfordring, selvom det skal bevæge sig til et andet rum og måske bliver afledt af andre ting undervejs.

Omkring 2 års alderen begynder barnet at sætte små ord sammen "min bil", "de bar" (i betydningen der er far). Barnet har i denne alder et aktivt ordforråd på ca 100-200 ord og udviklingen går herfra rigtig stærkt. Barnet begynder at bruge sproget til at fortælle om oplevelser, hvad det vil, hvad det kan osv. og barnet begynder også at tale mere, når det leger med sine venner. Barnene taler ikke nødvendigvis rent, det kan faktisk være enormt berigende at høre to 2-årige stå og tale volapyk sammen - de forstår hinanden, de voksne forstår ingen ting :)

Herefter siger man, at barnet får en ordspurt eller at der sker en ordeksplosion. Et treårigt barn vil således have et gennemsnitligt ordforråd på 600 ord, - gennemsnitligt betyder at nogle kan lidt mindre og andre mere.

Barnet begynder at sætte flere og flere ord sammen, 3-4-5-6 ords sætninger dukker op og også her er der naturligvis store individuelle forskelle. Nogle børn taler i korte sætninger og andre 3 årige taler i lange og mere komplekse sætninger - men det hele er normalt:)

Det 3-4 årige barn taler ofte ustandselig og det lærer sig nye ord hele tiden og prøver at udtale disse. Barnet spørger ikke bare hvad noget er, men begynder nu også at spørge "hvorfor?" og "hvordan?".

I 4-5 års alderen vil de fleste børn have et ordforråd der ligger mellem 1500-2000 ord og barnet fortæller lange historier. Barnet oplever desuden også 'ordets magt' og hvordan man kan bruge sproget på forskellig vis.

For at støtte børns ...

Annonce

... sprog, så anbefales det at:

- Tale dagligt med sit barn og tale langsomt og tydeligt (uden at gøre det kunstigt).

- Det er vigtigt at barnet lytter og at I har kontakt omkring det I taler om. Ligesom det er vigtigt at du lytter og viser lyst til at høre, når dit barn prøver at fortælle dig noget.

- Læse bøger og synge sange, sige rim og remser, bruge sproget på forskellig vis.

- Ret ikke barnet og stille ikke krav som "Kan du sige ...?!". Gentag i stedet nogle af de ord som barnet siger, så dit barn hører ordet udtalt rigtigt og samtidig føler sig forstået.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

- Gør det sjovt at tale og giv barnet plads til at tale. Har man flere børn, vil der godt kunne være konkurrence i at få lov til at sige noget.

Hvornår interessen for bogstaver kommer er meget forskelligt. For de fleste børn vil interessen begynde i 4 års alderen og frem mod skolealderen. Et barn på fire år, vil ofte begynde at interessere sig for selv at skrive bogstaver på et papir og vil synes det er sjovt at se sit eget navn skrevet og få vist hvordan barnets navn staves og skrives. Et barn der skal til at starte i skole forventes at have forståelse for bogstaver og at barnet ved, hvilke bogstaver der er indeholdt i barnets eget navn og børn vil i den alder ofte selv forsøge at skrive - sætte bogstaver sammen og lave ord, der ligner ord, uden at være der. Barnet kan f.eks. godt finde på at tegne et skilt eller lave en avis eller lignende og så lave streger og former på papiret, som ord/bogstaver.

Det er helt normalt at din datter stadig ikke udtaler alle ord rent og det er helt okay. Nogle gange kan man undre sig over at barnet kan sige svære ord rigtigt og lette ord siges forkert - men en talepædagog fortalte mig engang, at det er fordi de første ord som barnet lærer ofte siges som barnet har lært dem og derfor ikke altid rent, hvor de nye ord, der kommer til læres og siges rigtigt fra starten. Og det tager tid at lære de første ord helt rigtigt .. :) Derfor vil nogle børn feks. godt kunne blive ved med at sige "bar" i stedet for "far" selvom de sagtens kan sige "f", hvis de f.eks siger "fest". simpelthen fordi de udtalte f som b, da de lærte at sige far og det tager tid at ændre dette.

Det forventes at barnet frem mod skolealderen kan udtale ord korrekt og kan barnet ikke dette, vil barnet normalt blive henvist til en talepædagog.

Det lyder som om at jeres datter er rigtig godt igang med sin sproglige udvikling og bruger sproget rigtig meget. Det er super dejligt. I skal og må naturligvis gerne støtte hende så meget som muligt. Hun skal ikke paces, men har hun naturlig interesse for sprog, ord osv. så må I naturligvis gerne støtte hendes lyst til dette :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger